De professionele loopbaan van Sonja is vrij overzichtelijk, want ze heeft nog maar twee werkgevers gehad. Bij AB InBev werkt ze nu al bijna 18 jaar. Maar in haar eerste baan, bij KPMG, kon ze haar passie voor cijfers waarmaken als bedrijfsrevisor. Ze stond in voor de financiële audit en kon daarbij proeven van veel verschillende bedrijven, die ze mocht doorlichten. Zo ontdekte ze geleidelijk wat zij zelf belangrijk vond – bij welke bedrijfscultuur ze zich het beste voelde, bijvoorbeeld. Ondernemerszin blijkt een sleutelwoord in alles wat Sonja aanpakt: ‘Ik wil deel uitmaken van een groter geheel. Dat is heel belangrijk om het beste uit iemand te halen en bergen te verzetten.’
Nog steeds bij KPMG werd ze op een bepaald moment gebeld door het toenmalige Interbrew, waarmee ze een onmiddellijke klik voelde omwille van de bedrijfscultuur die er toen heerste. Ze startte daar op de financiële afdeling, waarna ze heel wat posities (zelfs in sales) bekleedde – zowel op wereldschaal als Europees of binnen de Benelux en Frankrijk. Maar altijd lag het accent op transformatie, benadrukt Sonja, ‘want als er opportuniteiten zijn, gebruik ik deze altijd om het beter te doen en meer impact te hebben op de business.’ Alle wegen leidden uiteindelijk naar human resources, want mensen, organisatie en transformatie zijn haar passie. ‘In HR beantwoord je de vraag hoe je een organisatie klaarmaakt voor de toekomst en hoe je je doel kunt bereiken. En het antwoord ligt altijd bij de mensen: hoe je het ook draait of keert – zij maken het bedrijf. Dat is bij AB InBev zeker zo, en de mensen en opportuniteiten binnen HR om de business te ondersteunen, zijn de redenen waarom ik hier al zo lang werk.’