XChange 11 – Special edition
Met gepaste trots namen Greetje Demuelenaere en haar echtgenoot Wouter Casteleyn op 7 juni het kwaliteitscertificaat van ‘Genderequivalent Approved Enterprise’ in ontvangst. Voor hen was de stap om voor het kwaliteitslabel te gaan een logisch gevolg na hun beslissing om voor X² het audit ambassadeurschap voor de provincies West- en Oost-Vlaanderen op zich te nemen.
Maar hun ambassadeurschap was niet de enige drijfveer.
Voor Greetje is het duidelijk: “Ik heb het geluk gehad dat ik van mijn eerste baas tot mijn laatste als jonge vrouw de kans gekregen heb om bekeken te worden op basis van mijn competentie, attitude en expertise en om zo gelijk te worden behandeld. En dit in de financiële wereld wat toen in 1993 geen evidentie was. Dit is een belangrijk signaal de dag van vandaag waar we voluit moeten gaan om jong en oud kansen te bieden en erop te vertrouwen dat ze deze ook waarmaken, met vallen en opstaan, maar altijd erin geloven dat we op die manier het best en snelst vooruitgaan.
Het behalen van het certificaat betekent voor Greetje met gendergelijkwaardigheid naar buiten kunnen komen. Voor comma is het een gegeven dat mee verweven zit in het DNA van het bedrijf. Als drager van het kwaliteitslabel willen ze op hun beurt bedrijven inspireren.
Wouter beseft dat de wereld van comma als strategisch marketingbureau misschien eerder een wereld is waarin dames zich vaker thuis voelen. Toch zijn ze intern nooit op zoek gegaan om vacatures dan wel door een man of een vrouw te laten invullen. Het heeft altijd om de competenties gedraaid. Het geheel is gewoon organisch gegroeid.
Beiden komen uit een ‘nest’ waarin vrouwen heel aanwezig waren op het vlak van ondernemerschap. En Wouter beschouwt het feit dat de dagelijkse organisatie gedragen wordt door Greetje ook totaal niet als zijnde ‘ondergeschikt aan’.
Vanuit die filosofie zou je dan ook denken dat de audit ‘a walk in the park’ was. Greetje zag het eerder als het scherpstellen van je camera. Vinger aan de pols houden door erover te communiceren, nieuwe talenten die binnenkomen vertellen over de waardes die je als ondernemer hoog in het vaandel draagt. Je beschouwt het zelf vaak allemaal al snel als vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd.
Er wordt dan ook dagelijks ingezet om een positieve werksfeer te blijven creëren. Het hele kantoor is opgesteld om je een ‘thuis’gevoel te laten beleven. En misschien lijkt die ping pong tafel dan niet gelijk een noodzakelijkheid, maar het gebeurt vaker dat er een partijtje gespeeld wordt tussen collega’s. De grote bar, de prachtige tuin, de biljarttafel, de ruimte om samen aan sport te doen, het draagt er allemaal toe bij om iedereen een gevoel van positieve werkbeleving te laten ervaren.
Greetje en Wouter vragen ook regelmatig naar de gemoedstoestand van hen medewerkers. Het oprecht begaan zijn met de mensen waarmee ze samenwerken gaat soms schuil in kleine dingen, maar hebben op het einde van het verhaal een grote impact.
Het creëren van een omgeving die aangenaam is om in te werken, zorgt voor een balans in evenwicht wanneer de stress factor soms hoog is omdat er veel dingen simultaan moeten worden uitgevoerd en deadlines vaak om de hoek schuilen.
Ondanks de meer dan drukke agenda was het voor Greetje belangrijk om het ambassadeurschap van auditor op zich te nemen. Idealisme behoort zeker tot één van de drijfveren. Gelijke kansen creëren voor menselijke kapitaal staat daarin vooraan. Het grote netwerk waarover Greetje beschikt, maakt het voor haar mogelijk om een verschil aan te reiken aan de bedrijven, maar zeker ook aan de mensen die binnen de bedrijven werken.
Wouter voegt eraan toe dat ook zij gezocht hebben naar een manier om hun gezin te blijven combineren met ondernemen. Met de opstart in 2004 was dat niet altijd een evidentie en gelukkig was er veel hulp van buitenaf. Nu naarmate de kinderen groter zijn, dragen ze ook de vruchten van de zelfstandige opvoeding. Bovendien worden de weekends zoveel mogelijk in gezinsverband georganiseerd. Hoewel dat de laatste jaren met de zware agenda’s die de kinderen nu zelf hebben, niet altijd evident is.
In het verleden nam Wouter als o.a. voorzitter van Unizo veel engagementen aan. Nu is het Greetje haar agenda die het zwaarst weegt, maar beiden waken ze erover dat de kinderen hun plekje krijgen. Beiden zien het als een golfbeweging. Met de lancering van het bier ‘Bar Belge’ wordt er weer iets vaker beroep op Wouter gedaan.
Er is op dat vlak een vanzelfsprekendheid gegroeid waar iedereen rekening met elkaar houdt. De digitale transformatie en het feit dat de kinderen ouder worden, helpen daar uiteraard bij.
In alle facetten van ons gesprek voel je de oprechtheid binnen dit bedrijf dat het gelijkwaardig kansen geven aan mensen, het uithangbord is.
We konden ons als X² geen beter ambassadeurschap voorstellen, niet alleen als auditor van het kwaliteitscertificaat, maar zeker ook als drager van het ‘Genderequivalent Approved Enterprise’-certificaat.