Wivina Briers
Denk je aan een startup, dan denk je meestal aan een jong iemand. Maar is dat daarom ook altijd zo? En wanneer stop je met ‘jong’ zijn? Volgens Wivina Briers is dat wanneer je stopt met dromen te verwezenlijken. X² is nog zo’n droom van haar. “Na 35 jaar carrière merkt ik dat het ondernemerslandschap veranderd is, al doorstaan een aantal zaken de tand des tijds. Netwerken en media-aandacht blijven sterke tools om je business te verruimen. Alleen mis ik in beide vaak de aanwezigheid van vrouwelijke passie.”
35 jaar netwerken en passie
“Een van de belangrijkste vormen van succes blijft voor mij je passie vinden en een netwerk hierrond opbouwen. Ik wil absoluut geen afbreuk doen aan diploma’s of je kennis verruimen, maar niet alles kan op de schoolbanken worden bijgebracht. Passie, dat is iets wat je ontdekt naarmate je langer in het leven staat. Zo ligt mijn passie in communicatie, in sales met een win-winuitkomst en marketing.” Een carrière van 35 jaar, dat gaat gepaard met veel verhalen en ervaringen. En niet elk verhaal is succesvol, dat ondervond ook Wivina.
Niet aan haar proefstuk toe
“In 1994 startte ik, na een eerste ervaring in de toeristische en communicatiesector, met de uitgave van een luxe woonmagazine, Riant Wonen. 15 jaar later deed ik een dappere poging om het concept te verkopen, maar die deal mislukte. Onervaren als ik was, liet ik me onvoldoende bijstaan in de verkoopoverdracht. Uiteindelijk heb ik nooit geld gekregen voor mijn geesteskind.”
Alsof dat nog niet genoeg was, moest ze enkele jaren later de teloorgang van het magazine met lede ogen aanzien. “Wanneer je ziet dat je creatie verwaarloosd wordt en uiteindelijk verdwijnt, dan heeft dat best een emotionele impact op je. En dan heb ik het nog niet eens over het financieel overleven gehad.”
Gelukkig kon Wivina terugvallen op haar goed uitgebouwde netwerk. Ze vond een nieuwe passie als commercieel relatiemanager bij Boek.be, de overkoepelende ledenorganisatie in de boekensector. “Maar omdat ik veel variatie in mijn job nodig heb, ging ik in 2015 aan de slag als marketing consulent voor een vastgoedkantoor en onderzocht voor hen de markt in het kader van franchising.” Na twee jaar werd die opdracht beëindigd en begon de zoektocht naar iets nieuws, die eindigde in de creatie van X².
De ontbrekende schakel
In tijden dat we nog niet massaal stilstonden in het verkeer, doorkruiste Wivina het hele land voor haar werk. Op elk netwerkevent waar ze kwam, merkte ze een missing link. Het percentage aanwezige ondernemende vrouwen was beduidend lager dan de aanwezige heren. Ondertussen organiseren onder andere VOKA en UNIZO ‘aparte’ events voor vrouwen. Er worden zelfs netwerkorganisaties opgericht om ondernemende vrouwen een platform te bieden.
“In elk businessmagazine dat ik tot op vandaag opensla, vind ik zelden interviews over ondernemende dames. Bovendien gaan 80% van die artikels over hoe vrouwen hun moederschap combineren met ondernemen. Op zich niets mis mee, en zelfs bewonderenswaardig, maar waarom kunnen vrouwen niet eens gewoon benaderd worden over hun ondernemen? Ik las nooit een artikel over mannen die hun zakendoen combineren met het vaderschap, hoewel dat steeds vaker gebeurt. Met X² wil ik het over een andere boeg gooien.”
Doel
“Mijn eerste doel was een netwerkorganisatie te starten voor ondernemende vrouwen, maar zonder ze opnieuw in een apart vakje te stoppen. Daarom dring ik er bij de dames op aan hun partners mee te brengen. Levenspartners of samenwerkende partners, het kan allebei. Want ik geloof in de absolute kracht van vrouwen en mannen die samen ondernemen. Vrouwen doen dat empathischer terwijl mannen meer prooigericht zijn. Het complementaire van die twee eigenschappen zorgt voor een totaalonderneming met veel slaagkansen.” Het magazine moet het netwerk niet alleen ondersteunen maar ook in woord en beeld brengen. “Beschouw het als een naslagwerk dat na het netwerken kan worden geraadpleegd.”
De dames aan het woord
Wivina twijfelt totaal niet aan de waardevolle content die heren te bieden hebben, maar deze keer wil ze het woord aan de dames geven. “Laten we eerlijk zijn tegenover onszelf én de evolutie. Vrouwen zijn beter in totaalorganisatie en het oplossen van conflicten. Mijn enige taak hierin is een platform aanbieden waar vrouwen niet alleen hun verhaal vertellen, maar hun wijsheid meegeven aan iedereen die dagelijks zoekt naar de juiste manier om zijn of haar onderneming te starten en te helpen groeien. Zij mogen ook eens trots zijn op hun verwezenlijkingen.”