Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Wendy Knaepen: brand director bij Cegeka

Wendy Knaepen droomde altijd van een succesvolle carrière. Dat hoeft niet te verbazen, aangezien ze geboren werd in een familie waar ambitie en hard werken sleutelwoorden zijn. Haar vader bouwde het gerenommeerde Cegeka van de grond op. Ondertussen timmert Wendy Knaepen zelf aan haar eigen weg binnen het bedrijf.

Wendy Knaepen is zowel een gedreven professional als een familiemens. In het familiebedrijf Cegeka komen die twee facetten mooi samen. “Mijn vader heeft in 1992 Cegeka opgestart via een management buy-out”, blikt Wendy terug. “Hij heeft toen al zijn spaarcenten in het bedrijf gestoken en is van nul begonnen met dertig mensen. Hij beloofde hun dat hij Cegeka succesvol zou maken. Met ondertussen 4.600 medewerkers in Europa, heeft hij zijn belofte meer dan waargemaakt.”

“Zoals je weet is mijn vader een echte selfmade man, die heel sterk gelooft in de ontwikkeling van competenties. Na het middelbaar onderwijs stond ik voor de keuze: verder studeren of net als mijn vader onderaan de ladder beginnen. Ik heb gekozen voor het tweede en ben ook de selfmade weg opgegaan. Door hard te werken in combinatie met heel gerichte opleidingen en trainingen on the job heb ik binnen Cegeka stap voor stap de ladder beklommen. Eerst als receptioniste, dan als junior sales en business development director.”

“Sinds februari van dit jaar ben ik brand director en ergens is dat de logica zelf. Na zestien jaar ervaring en als telg van de familie Knaepen die, hoe je het ook draait of keert, de roots vormen van Cegeka, zit het brand Cegeka als het ware in mijn DNA. Het doel van mijn job is dan ook de markt- en merkpositie van Cegeka versterken, zonder het DNA en de kernwaarden ooit uit het oog te verliezen. Ik ben het gezicht en de stem van het bedrijf.”

Partner in digitale chaos

“Cegeka is een van de grootste ICT- werkgevers van België. Onze klanten zijn in alle mogelijke sectoren actief. Van productie en diensten tot healthcare of finance. We bouwen oplossingen op maat en beheren softwaresystemen vanuit ons datacenter of vanuit de public cloud. We hebben een allround kennis van de digitale technologie in huis. En die gaat heel wat verder dan traditionele IT-diensten zoals CRM en ERP.”

“We bieden ook diensten aan binnen het domein van big data, artificiële intelligentie, blockchain en machine learning. Maar welke services of oplossingen we ook aanreiken, steeds denken we in functie van de klant. Eigenlijk mag je stellen dat we onze knowhow inzetten om digitale oplossingen te ontwikkelen waardoor onze klanten sneller kunnen groeien. Steeds opnieuw voorzien we oplossingen met een positieve business impact zodat onze klanten relevant kunnen blijven in een snel veranderende digitale wereld. We bouwen met onze bits en bytes mee aan morgen.”

Mensen: van onschatbare waarde

“Onze grootste troeven zijn ongetwijfeld onze mensen”, vindt Wendy Knaepen. “Zij zijn het die elke dag het beste van zichzelf geven. Hun vakmanschap, technologische expertise en passie voor het vak zijn cruciaal voor ons bedrijf en onze klanten. Zo hechten we veel belang aan onze waarden, die kernachtig samengevat worden in onze tagline ‘in close cooperation’. Het is de rode draad doorheen ons succesverhaal, waarin we altijd dicht bij onze klanten staan en hen altijd op nummer één plaatsen. We blijven streven naar een relatie waarbij je het gevoel hebt dat je echt kan bouwen op elkaar. We zijn ‘big enough to handle and small enough to care’. Kwaliteit, expertise en menselijkheid gaan bij ons steeds hand in hand.”

“Die tagline geldt ook naar onze medewerkers toe. Cegeka geeft mensen de kans om te groeien, zowel horizontaal als verticaal. Zij vormen ons menselijk kapitaal en samen met hen schrijven we het Cegeka-verhaal. Steve Jobs vatte dit mooi samen: ‘geweldige zaken worden nooit door één persoon gerealiseerd, wel door een geweldig team van mensen.’ Zeker nu er een echte war on talent woedt, zijn die doorgroeimogelijkheden cruciaal voor de cohesie en de continuïteit van ons bedrijf. Ik ben blij dat ik vanuit mijn rol daaraan kan meewerken. Ik kom zowel veel in contact met onze klanten en de buitenwereld als met onze medewerkers. Die betrokkenheid geeft me veel voldoening.”

Meer dan ‘de dochter van’

“Karakterieel lijk ik erg op mijn vader”, vindt Wendy Knaepen. “We hebben nu eenmaal dezelfde genen. Vanaf het moment dat papa begon met Cegeka, ik was toen amper tien jaar oud, droomde ik ervan om zijn werk verder te zetten. Niet dat het ons werd opgelegd. Papa liet ons altijd vrij in de keuzes die we maakten. Ik koos voor Cegeka omdat het in mijn genen zit. Ik heb het bedrijf door de jaren heen stelselmatig zien groeien en ken het door en door. Maar elke zoon of dochter die in een familiebedrijf aan de slag gaat, moet zich extra bewijzen. Dat is gewoon een gegeven. Alles wat je doet, wordt bekeken onder een vergrootglas, maar dat sterkt je. Ondernemen leer je al doende en onderweg leer je ook wie het goed met je voorheeft en wie niet. Je moet vooral steeds jezelf blijven en niet twijfelen! Twijfel doodt meer dromen dan falen.”

Geen focus op gender

“Ik ben niet het type dat de wereld opdeelt tussen vrouwen enerzijds en mannen anderzijds. Ik vind veralgemeningen vaak te kort door de bocht gaan, al zijn er toch wat verschillen. Laten we het simpel houden: vrouwen zijn niet beter of slechter, ze zijn gewoon anders. Mijn ervaring leert me dat vrouwen net iets meer luisterbereid en empathisch zijn. Vrouwen zweren over het algemeen graag bij meer ‘wij’ en minder ‘ik’. Ze zijn overduidelijk people managers en een bedrijf is pas echt krachtig als het een weerspiegeling is van de maatschappij, van mannen en vrouwen.”

“Er is nog steeds een probleem van ‘ons kent ons’: de iets oudere mannen in de raden van bestuur die het steeds weer binnen hun eigen netwerk zoeken. En als vrouw kan je er niet omheen dat je even afwezig zal zijn om een kind op de wereld te brengen. Persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van quota maar momenteel zijn ze broodnodig omdat we snel een evenwicht willen. Raden van bestuur en directieraden zijn nog altijd te veel mannenburchten. Dus moeten we wel zeggen: dit is het doel en dit zijn de regels, tot die zichzelf overbodig maken. De politieke wereld is ons voorgegaan en daar zijn heel bekwame vrouwen opgestaan.”

Twijfel doodt meer dromen dan falen

“Er bestaan wel nog wat vooroordelen tegenover vrouwen”, gaat Wendy Knaepen verder. “Zo wordt van een vrouw in een hogere positie soms verwacht dat ze zich gedraagt als een man. Wat een voorbijgestreefd idee! Je mag gerust trouw blijven aan je (vrouwelijke) zelf. Waar ik ook niet tegen kan is dat, als een vrouwelijke manager in haar bedrijf harde en noodzakelijke maatregelen moet nemen om de toekomst veilig te stellen, ze vaak wordt omschreven als een bitch of een iron lady. Waarom toch? Eigenlijk moeten we het verschil tussen mannen en vrouwen loslaten en focussen op wat ieder als persoon kan toevoegen.”

“Ik denk dat elke vrouw en elke man aan de top zijn of haar ‘mannetje’ moet staan. De vraag is echter hoe we als mens overeind blijven in deze prestatiegerichte cultuur. Daarom pleit ik voor een Cegeka waar iedereen naast werknemer ook mens kan zijn. Ondernemen is een complex gegeven. Iedereen krijgt op zijn weg wel tegenwind. Het is een kwestie om je dan niet te laten afschrikken. Integendeel zelfs. Ondernemen heeft niet alleen te maken met visie maar ook met doorzetten.”

“We moeten als vrouwen meer durven springen en iets minder perfectionistisch zijn. We moeten niet steeds denken dat we aan 100% moeten voldoen. We mogen niet minder zeker zijn van onszelf. Als je als vrouw 80% van de skills bezit, spring dan, grijp je kansen en groei, dat is wat mannen ook doen!”

BIERVOORRAAD IN 'T KWADRAAT

“We hechten bij Cegeka veel belang aan ons team, zonder hen zijn we niets. Doorheen het jaar organiseren we heel wat activiteiten voor hen, en een keer per jaar geven we een groot feest met alles erop en eraan. We noemen het al lachend het Tomorrowland van Limburg. Op die dag zijn de rollen omgekeerd: de directie en onze familie staan achter de toog pintjes te tappen voor alle medewerkers. Heel veel pintjes. Dat is een echte traditie geworden, een symbolische dankuwel voor al het harde werk. De rollen mogen ook eens worden omgekeerd.”

Wendy Knaepen

36 jaar x Woont in Hasselt x Woont samen met Ruben Robeyns x Brand Director bij Cegeka

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.