Tine Hellebuyck en Sofie Deprez van Comprex
Een jaar geleden, begin 2019, richtte Atlas Copco e-commercebedrijf Comprex op met Tine Hellebuyck en Sofie Deprez als leading ladies. Ze zetten voor Atlas Copco de eerste stappen in een online webshop voor compressietechnieken. “Dat wij de kans krijgen om Comprex mee uit te bouwen, illustreert perfect Atlas Copco’s dynamiek van kansen krijgen en grijpen.”
Zowel Tine als Sofie verdienden hun strepen al binnen de Zweedse multinational Atlas Copco, specialist in lucht- en gascompressoren, vacuümoplossingen, stroomgroepen, industrieel gereedschap, assemblagesystemen en apparatuur voor de bouw en mijnbouw. “Zowel Tine als ik zijn burgerlijk ingenieur van opleiding”, vertelt Sofie. “Tine is sinds 1998 actief bij Atlas Copco, ik sinds 2006.”
“Ik werkte eerst als materiaalconsultant en bleef een tiental jaar plakken in het materialenlabo. Nadien ben ik gestart met een zijproject dat zich focuste op 3D-printing. Ik heb altijd gewerkt in de Airtec divisie, de divisie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van het hart van de compressor en die engineering uitademt. Maar omdat ik iemand ben die houdt van verandering, was ik meteen getriggerd door de interne vacature van digital product manager bij Comprex. Vanuit het bedrijf worden we altijd aangemoedigd om onze eigen carrière te maken, en dus waagde ik de sprong. Met succes.”
“Ik heb in al mijn jaren bij Atlas Copco ook een heel parcours afgelegd en verschillende functies uitgevoerd”, blikt Tine terug. “Ik was onder andere actief in het labo, productie, engineering en aankoop. Ik ben teamleider engineering en aankoop geweest vooraleer ik de rol van entity manager bij Comprex op mij nam.”
Crossing borders
Nieuwe ervaringen opdoen is iets dat zowel de carrière van Tine als mezelf kenmerkt”, legt Sofie uit. “En die kansen worden ook echt voorzien binnen Atlas Copco. Zo bestaat er het IPPD Reverse Program, waarin je als medewerker de kans krijgt om in een andere omgeving en op een andere afdeling een tijdje mee te draaien. Ik ben bijvoorbeeld altijd geïnteresseerd geweest in marketing, maar kwam hier zelf nooit mee in contact. Ik heb de kans gekregen om drie maanden naar het customer center van Atlas Copco in India te trekken en een project rond digital marketing mee uit te voeren. Een andere wereld, business area en cultuur dan ik gewoon ben, maar wel enorm verrijkend.”
“Ik vind het supermooi dat Atlas Copco zulke initiatieven opzet en op die manier investeert in zijn personeel. Je leert zelf heel wat bij, maar kunt met jouw kennis en andere achtergrond ook daar iets betekenen. Voor mij was dit project de bevestiging dat ik mij meer met marketing wou bezighouden en mijn huidige functie past perfect in dat plaatje. Ik ben verantwoordelijk voor het productaanbod in onze webshop, de pricing, het online zetten van de producten en het uitwerken van goede campagnes. Daar komt dus ook wat digital marketing bij kijken.”
Europa klein krijgen
“Wat ons allebei zo aansprak in Comprex, was het relatief onbeschreven blad”, gaat Tine verder. “Je kan Comprex zien als een start-up binnen Atlas Copco. Toen Sofie en ik erin stapten was er een plan om te beginnen met e-commerce en hiermee te starten in Frankrijk. Tot zover het plan (lacht).”
“Ondertussen staan we natuurlijk al een pak verder. Atlas Copco telt heel wat fysieke customer centers die verantwoordelijk zijn voor de verkoop van onze machines, zijnde compressoren, luchtbehandeling en pneumatische gereedschappen. Comprex heeft de ambitie om een digitaal customer center te worden. We zijn zoals gepland gestart in Frankrijk maar de bedoeling is om op termijn verder uit te breiden naar Europa.”
“Vandaag werken we met vier mensen binnen Atlas Copco fulltime voor Comprex en worden we lokaal ondersteund door het Franse customer center. Die lokale kennis is belangrijk om ter plaatse voet aan wal te krijgen. Europa kan klein lijken, maar cultuurverschillen zijn er wel degelijk. Dat ondervinden we dagelijks.” “Het is op dat vlak goed dat we kunnen samenwerken met het team van Atlas Copco in Frankrijk”, vindt Sofie. “We behoren tot hetzelfde bedrijf en delen dezelfde missie en waarden. Dat vergemakkelijkt de samenwerking.”
Geen concurrent maar partner
Een compleet nieuw project oprichten binnen een gevestigde waarde, dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. “We hebben intern wel wat weerstand te overwinnen”, vindt Tine. “We verkopen binnen Comprex onze compressoren aan de eindgebruiker, net zoals onze eigen salesmensen binnen de customer centers en onze dealers dat doen. Het is belangrijk dat zij ons niet zien als een concurrent, maar als een extra kanaal om andere klanten te bereiken en op langere termijn zelfs de samenwerking met onze dealers te versterken. Er worden B2B steeds meer compressoren online verkocht en Atlas Copco wil ook op dat platform een toonaangevende rol spelen.”
“Daarnaast is e-commerce zelf binnen Atlas Copco ook vrij nieuw”, zegt Sofie. “Het uitzoeken en uitproberen, met de nodige ondersteuning, is uitdagend maar aan de andere kant ook net heel leuk. Ik zoek graag uitdagingen op en dat is bij Comprex zeker zo.”
Blijven groeien, blijven leren
“Het fijnste aan mijn huidige functie bij Comprex – en aan werken bij Atlas Copco in het algemeen – is de leercurve, het feit dat ik hier nog elke dag bijleer”, vertelt Tine. “Maar ook de culturele verschillen en internationale samenwerkingen geven mij veel voldoening. Dat ik zoveel in contact komt met mensen van over de hele wereld, is zeker een van de vele redenen om bij Atlas Copco te blijven werken.”
“Dat leervermogen behoort ook voor mij tot een van de fijnste dingen aan mijn job”, beaamt Sofie. “Mijn leertraject en vergaarde kennis is het afgelopen jaar precies exponentieel gegroeid. Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk, zeker niet wanneer je iets nieuws opstart, maar dan is het kwestie van door te zetten en elkaar te motiveren. Uit elk succes, groot en klein, put ik weer veel moed. Hopelijk kunnen we binnen twee jaar terugkijken en tevreden zijn op wat we bereikt hebben.”
Diversiteit als succesfactor bij Comprex
Tine en Sofie hebben in een technische wereld – die nog te vaak als overwegend mannelijk beschouwd wordt – hun carrière goed kunnen uitbouwen. “Binnen Atlas Copco hebben we allebei op erg technische afdelingen gewerkt. Tine onder andere in aankoop, ik in engineering. Het aandeel vrouwen is daar inderdaad minder groot. Via Comprex werken we nu wel meersamen met vrouwen, bijvoorbeeld binnen marketing.”
“Als ik terugkijk op mijn carrière, heb ik wel het gevoel dat er nu meer vrouwen bij ons aan het werk zijn”, zegt Tine. “Je merkt dat hier effectief aan gewerkt wordt. En dat is ook goed, want ik geloof in de kracht van een goede mix. Als je als enige vrouw een meeting binnenkomt waar alleen maar mannen zitten, dan klopt het plaatje toch niet.”
“Het aantal vrouwen is zeker gestegen, maar wel niet op alle niveaus binnen onze onderneming”, gaat Sofie verder. “In het higher management zetelen bijvoorbeeld niet zoveel vrouwen. De doorstroming naar hogere functies kan nog beter. Binnen hr en communicatie, sectoren die vrouwen over het algemeen goed liggen, merk je dat die evolutie sterker vooruitgaat.”
“Er worden binnen Atlas Copco wel duidelijk inspanningen gedaan om de diversiteit nog meer te vergroten”, gaat Tine verder. “Veel mensen aan de top, bijvoorbeeld, zijn medewerkers die eerst saleservaringen hebben opgedaan. En momenteel is het zo dat er minder vrouwen kiezen voor een job in sales, met als gevolg dat van daaruit minder vrouwen doorgroeien. Atlas Copco organiseert daarom salesopleidingen, exclusief voor vrouwen, om de vrouwelijke instroom bij sales te verbeteren. Het is een van de vele initiatieven die hier intern worden opgezet rond diversiteit.”
“Ik vind het wel belangrijk dat een functie niet aan een vrouw wordt toebedeeld, louter omdat ze een vrouw is. Mannen en vrouwen moeten dezelfde kansen krijgen, maar het belangrijkste zijn de capaciteiten van de persoon in kwestie. Ik kan voor Sofie en mezelf spreken als ik zeg dat wij niet het gevoel hebben gehad dat ons iets ontzegd is omdat wij een vrouw zijn. Ik heb veel kansen gekregen binnen Atlas Copco en die heb ik met plezier gegrepen. Ik voel me niet benadeeld.”
“Diversiteit gaat binnen Atlas Copco breder dan enkel het genderverhaal en dat vinden wij ook bij Comprex heel belangrijk”, benadrukt Tine. “Succes wordt bepaald door een mix van mannen, vrouwen, nationaliteiten, religies, leeftijden en geaardheden. Daar geloof ik in. Het vierkoppig team van Comprex bestaat uit twee mannen en twee vrouwen, waarvan een iemand de Noorse nationaliteit heeft. En daarnaast worden we ondersteund door onze Franse collega’s. Ik ben ervan overtuigd dat dit zal bijdragen aan ons succes.”
Doorgroeien of specialiseren?
“Binnen Atlas Copco zijn er heel wat manieren om aan je carrière te bouwen”, vertelt Tine. “Elke functie die hier vrijkomt, wordt intern gepubliceerd. Voor iemand zoals ik, die na een aantal jaren van een nieuwe uitdaging houdt, is het fijn om iets nieuws te kunnen proberen.” “Maar evengoed zijn er bij Atlas Copco heel wat expertenfuncties, waarin je als medewerker langer in dezelfde functie zit. En waar jij je zodanig in verdiept dat je echt een expert wordt in je vak”, legt Sofie uit. “Zeker binnen engineering komt dat vaak voor. Het is dus niet zo dat hier verwacht wordt dat je moét veranderen van job na een tijdje, maar het mag. Niemand kijkt op je neer als je twintig jaar hetzelfde wil doen, want ook op die manier bouw je autoriteit op.”
Tine Hellebuyck
45 jaar x Woont in Heusden x Studeerde burgerlijk ingenieur x Digital business manager bij Comprex
Sofie Deprez
41 jaar x Woont in Kapellen x Studeerde burgerlijk ingenieur x Product manager bij Comprex