Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

De basics van online adverteren

Marketing is een kwestie van de juiste mix tussen offline en online. De juiste balans tussen brochures en social. De perfecte verhouding vinden tussen flyers en SEA. En tussen adverteren in een sterk magazine (zoals je nu in handen hebt) en online advertising. Hoe die verdeling er voor jouw bedrijf ook uitziet: je wilt natuurlijk de juiste keuzes maken. Jan Martens van marketingbureau Expliciet neemt voor jou de vier populairste digitale adverteermogelijkheden onder de loep.

  1. Online bannering

Online bannering is de digitale variant van wat je in magazines doet: advertentieruimte kopen.

Hoe het werkt? Wel, een website stelt adver- tentieruimte ter beschikking. Helemaal bovenaan, tussen de eigenlijke inhoud, onderaan… En dat in verschillende formaten. Van schermvullend tot thumbnails. Als adverteerder kan je één of meerdere posities inboeken voor een bepaalde periode tegen een bepaalde prijs.

Interessant omdat?

Je een breed of net heel select doelpubliek kan bereiken. Adverteren naar een overwegend vrouwelijk publiek van beslissingsnemers? Dan zit je op xkwadraat.be goed. Mannen tussen de 20 en 35 met een passie voor auto’s bereiken? Dan ben je beter af op autowereld.be.

Omdat je meeprofiteert van de uitstraling van de website waarop je adverteert. Adverteren voor een business-lening op Tijd.be? Dan krijgt je potentiële klant een ander beeld van jouw bedrijf dan wanneer die advertentie loopt op de site van Het Laatste Nieuws.

  1. Social advertising

Een verzamelnaam voor adverteren op social media platformen: Facebook, LinkedIn, Instagram…

En hoe gaat dat in zijn werk? Je betaalt een platform en in ruil krijgt je bericht of advertentie extra aandacht. Zo kan je bijvoorbeeld het bereik van de berichten op jouw bedrijfspagina vergroten. Of een aparte campagne creëren om die ene vacature extra te promoten.

Interessant omdat?

Omdat Facebook, LinkedIn, Pinterest en co elk een afgebakend doelpubliek hebben. Kort door de  bocht: LinkedIn is er voor de hooggeschoolde en ambitieuze professionals. Pinterest om je te laten inspireren voor een (belangrijke) aankoop. Facebook een goede allrounder.

Wat het ook interessant maakt, is dat je binnen dat doelpubliek nog eens gericht kan gaan targetten. Op leeftijd, regio, beroep, studies, hobbies, interesses… De mogelijkheden zijn erg uitgebreid.

  1. SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Misschien beter bekend als Google Adwords, de betalende tegenhanger van SEO of Search Engine Optimization.

SEA zijn de advertenties die je helemaal bovenaan jouw zoekresultaten in Google ziet. Zelfs boven de organische. Ze zijn gemarkeerd met het kadertje Advertentie. Google werkt daarvoor met een biedsysteem: de hoogste bieder voor een bepaalde zoekterm krijgt de beste plaats.

Interessant omdat?

Omdat je superrelevant kan zijn. Je verschijnt als merk op het moment dat je klant zo goed als koopklaar is. Iemand zoekt Vertaalbureau Hasselt et voilà, de link naar jouw website staat bovenaan te blinken. (Als je hoog genoeg biedt, tenminste).

En helemaal interessant wordt het in combinatie met SEO. SEA voor de leads op korte termijn, SEO voor die op lange termijn.

Met SEA verschijnt u als merk op het moment dat uw klant zo goed als koopklaar is
  1. Remarketing

Online advertenties die je volgen… op elke website waar je naartoe surft. De bekendste ‘achtervolgers’ zijn ongetwijfeld Booking.com en Zalando. Of dacht je dat het toeval was dat net dat ene paar schoenen dat je daarnet openklikte je nu digitaal achtervolgt?

Hoe werkt het? Wel, zodra iemand je website bezoekt, krijgt die jouw producten en/of diensten ook op andere websites te zien. Dat gebeurt via advertentieruimtes die die andere site aanbiedt en per opbod worden verkocht aan de hoogste bieder.

Interessant omdat?

Omdat je zo top of mind blijft. Gisteren op zoek naar een nieuwe boekentas, vandaag een remarketingcampagne van Bol.com op jouw favoriete nieuwssite. Inclusief korting op die ene boekentas die je gisteren openklikte.

En omdat je zelf de mate bepaalt hoe vaak je remarketing-advertentie wordt getoond. Zo kan je voor jezelf de juiste balans vinden tussen te opdringerig en te laks. Want ook hier zit het geheim ‘m in de mix!

De kracht van social advertising is dat je heel gericht kan targeten: op leeftijd, regio, beroep, studies, hobbies, interesses…
Jan Martens
Accountmanager
Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.