Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Neen, we zijn geen ‘vrouwenclubje’

Is netwerken een werkwoord? Voor een aantal mensen beslist. Niet iedereen vindt het vanzelfsprekend om een vreemde aan te spreken en in een korte pitch de core van zijn business te vertellen. Zelf vind ik netwerken fantastisch. Je ontmoet nieuwe mensen, en krijgt heel vaak ontzettend boeiende verhalen te horen.

Voor mij is dat een stukje genetisch bepaald. Mijn vader was journalist en heeft de wereld afgereisd om verhalen te schrijven. Hij was nieuwsgierig en telkens op zoek naar de mens achter het verhaal. Iets wat we met ons magazine ook doen. Zoeken achter de mens binnen de onderneming. Van zij die achter de schermen werken tot het vaak zichtbaardere C-level. Want een onderneming bestaat nu eenmaal uit mensen.

Wanneer we dus een pitch geven, vertellen we niet het verhaal van onszelf, maar het verhaal van ons allemaal. Met die gedachte in mijn achterhoofd startte ik X2 op. Om te doen wat me boeit vanuit mijn DNA: luisteren en vertellen. Anderen de kans geven om hun verhaal te doen en proberen het dan aan zoveel mogelijk mensen verder te vertellen.

Waarom zie je dan nu bij ons zoveel vrouwen in het magazine? Wel, we zijn bezig aan een inhaalbeweging, maar dat betekent niet dat we het verhaal van de mannen niet willen horen. Integendeel! Luisteren en een dialoog aangaan zit in ons DNA. Gendergelijkwaardig ondernemen is onze motivatie.

Telkens wanneer Oxana en ik die woorden uitspreken in onze pitch, krijg je twee reacties. De dames vinden het ontzettend interessant. De (meeste) heren: ah, zijn jullie zo’n vrouwenclubje (met daarbij de aangepaste rollende ogen). Onbewuste vooroordelen is in onze pitch het eerste dat we dienen te counteren. Gendergelijkwaardigheid is ons werkthema: mannen, vrouwen van welke oorsprong, godsdienst, seksuele geaardheid dan ook vertellen het verhaal van de mens en zijn carrière.

Dat vrouwen aan een inhaalbeweging bezig zijn, is nog steeds wereldnieuws. Maar indien we iets willen bereiken op dat vlak, zal dat echt alleen lukken wanneer we in dialoog gaan met elkaar.

Volgens de SDG’s die we wereldwijd tegen 2030 willen bereiken, zal 30% van alle bedrijven op C-level door vrouwen moeten worden ingevuld. Gaat dat wereldwijd lukken in 10 jaar? Hoogstwaarschijnlijk niet. Daar waar dat wel het geval is, zal niet alleen de economie floreren, maar gaan we ook moeten kijken naar de manier waarop mannen binnen onze bedrijven het gevoel krijgen dat ze meebouwen aan het bedrijf van de toekomst.

Met ander woorden, heren: X2 is géén vrouwenclubje! Om gendergelijkwaardig ondernemen te bekomen, hebben we jullie nodig!

Wivina Briers
Woman @ Work
Download artikel
Deel dit artikel