Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Marion Van Zon

Mijn opa verkocht eerst vleeskroketten. Ondertussen hebben we 30.000 producten

Van Zon is een klinkende naam die niet meer weg te denken is uit de Belgische horecasector. Sinds 2011 staat Marion Van Zon aan het roer van het standvastige familiebedrijf. “Ik ben de derde generatie sinds onze oprichting in 1964”, vertelt ze. “Ik heb nochtans niet altijd gedacht dat ik het bedrijf zou leiden, maar ben blij met hoe het gelopen is.”

“Het begin van Van Zon is een mooi verhaal”, begint Marion Van Zon. “Mijn opa was een Nederlander, mijn oma een Vlaamse. Na hun huwelijk verhuisden ze naar Hamont- Achel. Als rasechte Nederlander kende mijn opa uiteraard de vleeskroket en de bitterbal. In België was daar toen nog geen sprake van. Hij is dan begonnen met die producten aan te bieden op de Belgische markt. Nu, zoveel jaren later, hebben we dertigduizend producten in de aanbieding. Een gigantische evolutie, kan je wel zeggen (lacht).”

“Tegenwoordig noemen we onszelf een horecagroothandel in de breedste zin van het woord. Bij ons vind je alle mogelijke producten die je in de horeca nodig kan hebben. Van vers vlees, vis, groenten en fruit tot diepvriessnacks, brood, wijn en andere dranken. Onze doelgroep is dan ook heel breed. Van de cafetaria van het zwembad tot frituren, bistro’s en het betere segment in de horecawereld. Alleen grootkeukens zoals ziekenhuizen of scholen zijn niet onze doelgroep.”

“Oorspronkelijk zaten we met Van Zon enkel in Hamont-Achel, de thuishaven van mijn grootouders”, gaat Marion Van Zon verder. “Daar vind je nog altijd het hoofdkantoor en het logistieke centrum. Daarnaast hebben we ondertussen ook drie cash-and-carrywinkels in Beringen, Beerse en Kampenhout. Dat zijn grote onestopshops waar iedereen uit de horecasector kan winkelen. Wil je levering aan huis, dan bestel je gewoon via de webshop.”

“Bij Van Zon blinken we echt uit in onze service en bereikbaarheid. We zijn elke dag bereikbaar en hebben maar twee sluitingsdagen per jaar: Kerstdag en Nieuwjaarsdag. In vergelijking met onze concullega’s springt dat er wel bovenuit. En als extra inspanning hebben we vorig jaar onze expresdienst gelanceerd: een online tool die zeven dagen per week beschikbaar is. Bestel je voormiddag, dan wordt het dezelfde dag nog aan huis geleverd.”

De Zonnetjes

“Zowel onze klanten als medewerkers merken dat we een echt familiebedrijf zijn. Onze tweehonderd medewerkers noemen zichzelf soms de Zonnetjes”, lacht Marion Van Zon. “Zelf had ik niet altijd het idee dat ik mee wou stappen in het bedrijf. Toen ik achttien werd, wist ik vooral dat ik niet verder wou studeren. Maar het was niet van thuis te zitten koekeloeren. Dus ben ik maar begonnen in het bedrijf, misschien niet met de volle goesting (lacht). Ondertussen is het wel met de volle goesting! Ik heb qua administratie echt alle mogelijke jobkes gedaan en ben zo doorgegroeid. Dat is nu zeker wel een voordeel: ik ken de structuur van het bedrijf door en door en weet met welke uitdagingen medewerkers zitten.”

Ik zie mezelf niet als het standaard leiderstype

“Ik zie mezelf niet als het standaard leiderstype. Ik ben eerder een creatieve geest die graag het voortouw neemt en mensen meesleept in mijn overtuigingen en passies”, vindt Marion Van Zon. “In dat opzicht zitten we ook met een heel leuk product: eten en drinken. Dat is voor iedereen een feest. Maar het is ook een trendgevoelige sector, die we nauwgezet opvolgen en waarin we zelf proberen te vernieuwen. Dat superfoods een voorbijgaande trend was, daar waren we van overtuigd. En gin-tonic is nog jaren een blijvertje, geloof mij (lacht). Nu wordt er steeds meer gefocust op de healthy lifestyle. Ook vegan en veggie komen we vaker tegen. Flexitarisme is in. En daar stemmen we ons gamma graag op af.”

Perfectie? Neen

“Ik heb nooit ervaren dat ik anders word behandeld omdat ik een vrouwelijke ondernemer ben. Maar ik heb ook voor mezelf uitgemaakt dat ik niet de perfecte bedrijfsleider, moeder én huisvrouw kan zijn”, geeft Marion Van Zon toe. “De mannelijke bedrijfsleider is ook niet vaak de ideale huisvader die op woensdagnamiddag spaghettisaus maakt met zijn kinderen. Nee, ik ben niet de beste huismoeder, maar als ik er ben dan haal ik alles eruit. En dankzij Nadia lukt dat. Ze is meer dan een huishoudhulp, zij is echt de CEO bij ons thuis (lacht). Ik draag haar op handen, want mede dankzij haar kan ik bij Van Zon doen waar ik goed in ben.”

“Natuurlijk neem ik mijn job mee naar huis, het is geen 9 to 5. Maar ik kan daar wel mee om, ik kan mijn hoofd goed leegmaken. Ik ben echt een buitenmens. We hebben thuis een grote tuin met een vijver en daar geniet ik volop van. Of ik trek mijn loopschoenen aan en ga een eindje lopen. Dan voel ik mij als herboren. Ik ben begonnen met Start To Run om af te vallen, maar ondertussen is het een echte verslaving. Ik voel mij erdoor fysiek en mentaal beter. En dat is in mijn druk leven zeker welkom!”

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.