Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Marianne Hamilton

Vrouwen moeten niet wachten op toevallige carrièrekansen, maar moeten ze net zelf creëren

Tegenwoordig staat vrouwen niets meer in de weg om hun professionele leven uit te bouwen. Maar toch ervaren ze onbewust nog een aantal innerlijke obstakels. Omdat hun zelfbeeld weerspiegelt wat ze zien in de samenleving en de ondernemingen waarvoor ze werken. Obstakels die zakenvrouw en auteur Marianne Hamilton met behulp van haar boek ‘Advice to My Dear Daughter’ uit de weg wil ruimen. “Iedereen kan vooruit, vrouw of man, maar de motivatie moet vanuit jezelf komen.”

Marianne Hamilton stond 17 jaar lang als senior vice president aan het roer bij Atlas Copco. “Mijn ouders hebben mij altijd opgevoed met het idee dat ik absoluut een universiteitsdiploma moest behalen,” vertelt Marianne Hamilton. “Dan pas zou ik het leven kunnen leiden dat ik wou. En met dat universiteitsdiploma op zak was de bedrijfswereld de volgende logische stap. Al was het nooit mijn bedoeling om carrière te maken. Wel om te ondernemen en bij te dragen. Maar wanneer ik nu in de spiegel kijk, denk ik dat ik die carrière net gemaakt heb omwille van die wil om een bijdrage te leveren.”

Ook vandaag is haar ambitie nog volop aanwezig. “Na mijn verhaal bij Atlas Copco ben ik een aantal boeken beginnen te schrijven”, vervolgt Marianne. “Advice to My Dear Daughter is mijn vijfde en meest recente boek.” Al gaat het boek niet over haar eigen dochter. “Klopt, ik heb inderdaad zelf geen dochter”, gaat Marianne verder. “Maar ik heb wel een zoon en hij heeft drie dochters (lacht). De titel omschrijft perfect het doel van mijn boek: advies geven aan alle vrouwen die zich willen profileren in de bedrijfswereld. In welk werelddeel of in welke levensfase ze zich ook bevinden. In de bedrijfscontext zijn zij mijn dochters.”

“Zelf ben ik heel mijn leven actief geweest binnen ondernemingen. En ik geloof oprecht dat mijn eigen ervaring het professionele leven van vrouwen vooruit kan helpen. Maar ook dat van mannen. Mijn zoon zei bijvoorbeeld meteen: ‘mama, je hebt dat boek precies voor mij geschreven’. Professionele mensen zijn bezig met hun vak. En als ze hun professionele leven in eigen handen willen nemen, dan is mijn advies voor hen bedoeld.”

46 adviezen van Marianne Hamilton

Het jongste boek van Marianne Hamilton bestaat in totaal uit 46 adviezen. “De kernboodschap die ik vrouwen wil meegeven, is dat ze hun professionele leven zelf kunnen invullen”, vervolgt ze. “Ze moeten niet wachten tot iemand hen kansen op een bordje aanreikt. Ze kunnen zélf invloed uitoefenen op hun carrière. Zélf bijdragen. Zélf energie erin steken. En die energie en motivatie wil ik met mijn boek net losmaken. Misschien komt het door mijn opvoeding of door mijn Zweedse roots, maar ik geloof echt in het individu. Ik geloof dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven. En dat je je waarden moet bijsturen als je iets wilt bereiken. Zodat je als persoon echt de intrinsieke motivatie voelt om een bijdrage te leveren als ondernemer.”

De adviezen in Mariannes boek zijn geen regeltjes die ze wil opleggen, maar ervaringen uit haar persoonlijke carrière. “En die wil ik zo eenvoudig en pragmatisch mogelijk overbrengen. Want anders kan je geen verandering teweegbrengen in het gedachtegoed van mensen. Als verandering het doel is, moet je het op een eenvoudige manier vertellen. Ik vind het geweldig wanneer mensen zeggen: ‘maar Marianne, dat is toch gewoon gezond verstand’. Dat is het teken dat mijn missie geslaagd is.”

Gendergelijkwaardig als basis van een dynamisch bedrijf

De boodschap die Marianne Hamilton in haar nieuwe boek uitdraagt, is dat vrouwen zelf de leiding kunnen nemen over hun professionele toekomst. Zodat ze een belangrijke rol kunnen vervullen als ondernemer. “Ik geloof dat alle professionele vrouwen, en eigenlijk gewoon alle professionele mensen, deel moeten uitmaken van het bedrijfsleven. Want het zijn bedrijven die grote veranderingen teweeg zullen brengen in de wereld van morgen. Omdat het de plek is waar juiste waarden en houdingen zich bevinden. Net daarom moeten we ervoor zorgen dat de beste mensen er deel van kunnen uitmaken. Niet alleen mannen, maar ook vrouwen.”

Een bedrijf met maar één been werkt niet. Om te staan heb je twee benen nodig. En samen kunnen mannen en vrouwen ondernemingen doen groeien

Marianne Hamilton is er sterk van overtuigd dat een goede gendermix bedrijven meer dynamisch zal maken. “Als we op gelijke voet staan en elkaar respecteren, dan is een dynamiek tussen verschillende geslachten erg waardevol. Want samen kunnen we ondernemingen beter maken. Een bedrijf met maar één been stelt niets voor. Om te kunnen staan, heb je twee benen nodig.”

Wat moeten ondernemingen dan doen om meer dynamisch te worden? “Geef mensen duidelijke missies en verantwoordelijkheden, zodat ze weten wat van hen verwacht wordt. Want pas dan kunnen ze écht beginnen bij te dragen. Een bedrijf dat hier rekening mee houdt, is een dynamisch bedrijf.”

Diversiteit begint bij het rekruteringsproces

Het proces begint eigenlijk al wanneer je mensen aanwerft. “Het rekruteringsproces dient de maatschappij te reflecteren”, gaat Marianne Hamilton verder. “Zowel mannen als vrouwen vertegenwoordigen onze maatschappij. We zijn allemaal verschillend. Wanneer je rekruteert, zou je werkvloer een weerspiegeling moeten zijn van de wereld buiten je bedrijf.”

“Elk bedrijf zou een interne arbeidsmarkt moeten hebben die transparant is en die iedereen aanmoedigt om voor een leidinggevende positie te gaan. En alleen dan zal je een dynamisch bedrijf met diversiteit krijgen. Het gaat je onderneming beter maken. Alles draait om vertrouwen. Want als iemand voor een job solliciteert, betekent het dat die persoon er grondig over heeft nagedacht en dat hij of zij waarschijnlijk de juiste persoon is voor die job.”

“Die open interne arbeidsmarkt zal ook vrouwen vooruit helpen in hun carrière”, beaamt Marianne. “Er zijn mensen die zeggen dat vrouwen nooit solliciteren voor een leidinggevende job. Dat is niet waar. Wanneer een bedrijf een open interne arbeidsmarkt heeft en duidelijke verantwoordelijkheden en missies naar voren draagt, dan zullen vrouwen hogere verwachtingen krijgen over zichzelf en hun best doen om verder te geraken in het bedrijf. Met een timing die hen het beste uitkomt.”

Lef

Of ze een advies heeft voor mannelijke senior managers? “Ze moeten het lef hebben om sterke vrouwen te rekruteren”, reageert Marianne kordaat. “De durf om het potentieel van elke vrouw te zien. Ik heb de indruk dat heel wat mannelijke managers twijfels hebben om een vrouw aan te nemen, omdat ze niet goed weten hoe ze met een professioneel sterke vrouw moeten omgaan. In dat geval raad ik hen aan om hun buikgevoel te vertrouwen. Als een vrouw een job wil, dan heeft ze er wellicht lang over nagedacht of heeft ze ook het potentieel om die job te doen. Nodig haar uit voor een gesprek en ga na of dat ook echt het geval is. Geef haar tenminste een kans in het interviewproces.”

“Net daarom ben ik ook blij dat de vijf partners van mijn boek – ABB, Atlas Copco, Electrolux, Epiroc en Volvo – industriële bedrijven op wereldniveau zijn. Zij krijgen te maken met wereldwijde competitie. Voor hen is het dus ontzettend belangrijk om de beste mensen voor leidinggevende functies te vinden, ongeacht hun gender. Het zijn net de industriële bedrijven die de leiding moeten nemen en vrouwen deel moeten laten uitmaken van hun topmanagement.”

Advies voor bedrijven

“Elk type bedrijf kan voordeel halen uit het lezen en toepassen mijn boek. Het maakt niet uit of je nog maar net aan je carrière begint of je de grote baas bent van een multinational. Iedereen kan er wel een idee uithalen dat bij de levensfase past waarin ze zich op dat moment bevinden. Ze moeten vooral één kerngedachte onthouden: dat mensen alles mogelijk maken. Want als je werknemers niet het gevoel geeft dat ze verantwoordelijkheid dragen, dat ze deel van je bedrijf uitmaken en dat ze een bijdrage kunnen leveren, dan heb je een probleem.”

“En dat is meteen ook de boodschap die ik bedrijven wil meegeven”, besluit Marianne Hamilton. “Geef mensen een missie en maak duidelijk welke rol ze vervullen, zodat ze verantwoordelijkheid nemen voor die rol. Geef hen die intrinsieke motivatie. Want we hebben misschien allemaal wel verschillende rollen en verschillende salarissen, onze waarden zijn wel gelijk.”

Ontdek alles over ‘Advice to My Dear Daughter’ via de website: www.advicetomydeardaughter.com.

Beluister de podcast van Marianne hier.

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.