Loriana Allegrezza en Ethelle Weltjens van Mathieu Gijbels

Voordenken zit bij ons in alles, ook in marketing

Marketing bij een bouwbedrijf saai en droog? Niet als je het vraagt aan Loriana Allegrezza en Ethelle Weltjens, de marketingbreinen achter Mathieu Gijbels. “Ja, we communiceren over gebouwen. Nee, we vertellen niet alleen hoe de constructies in elkaar zitten, er is gelukkig ruimte voor emotie.”

Ethelle Weltjens, 23 jaar, rolde na haar studies al snel bij Mathieu Gijbels binnen. “Na mijn studie communicatiemanagement kon ik als rookie bij Mathieu Gijbels beginnen (lacht). Ondertussen werk ik hier al een tweetal jaar als marketeer.” Loriana Allegrezza, 36 jaar, is sinds kort marketingmanager en runt samen met Ethelle Weltjens en Herman Verwimp de marketingafdeling.

“Klassiek kan je stellen dat wij instaan voor alle online en offline marketing en communicatie van Mathieu Gijbels” legt Loriana Allegrezza uit. “Alles vertrekt vanuit een strategische visie, waar we een plan van aanpak voor uitzetten en dan uitvoeren.” Ons doel is om zoveel mogelijk projecten in de kijker te plaatsen. Dat doen we door een goede combinatie van online en offline marketing. Een boeiende mix van werfpubliciteit, pr, sociale media, CSR en events.” “Inderdaad, events voor zowel publiek als medewerkers, vallen onder onze verantwoordelijkheid”, gaat Ethelle Weltjens verder. “Daarnaast is interne communicatie heel belangrijk bij Mathieu Gijbels. We hebben 310 medewerkers, arbeiders én bedienden, om op de hoogte houden. Dat vereist een doordachte communicatiestrategie. Hiervoor werken we samen met onze hr-dienst.”

Mathieu Gijbels = meer dan gebouwen

“De bouw is een uitdagende sector om voor te werken qua marketing”, vindt Loriana Allegrezza. “Zeker als je het zoals ons anders wilt aanpakken. Met ‘De Voordenkers’ hebben we bij Mathieu Gijbels een sterk concept in handen. Ja, onze mensen zetten gebouwen neer. Maar we gaan daarin verder dan een doorsnee bouwbedrijf. Er zit meer achter dat gebouw dan je denkt. En daar proberen we een groot gedeelte van onze marketing aan op te hangen.”

“Voordenken zit bij ons in alles en is bij ons de norm”, zegt Ethelle Weltjens. “Bijvoorbeeld als we een activatie doen en er zijn goodiebags, dan zullen we niet gewoon een pen als gadget gebruiken. We zullen voordenken over de insteek van het event en onze goodie daarbij laten aansluiten.” “We zetten dus sterk in op de why van Mathieu Gijbels”, vult Loriana aan. “Niet altijd puur op de gebouwen an sich. Maar wel: wie zijn we en waarom doen we wat we doen.”

Marketing en communicatie mag geen ivoren toren zijn

“De aandacht voor onze mensen is bij ons erg belangrijk”, vertelt Ethelle. “Zo hebben we afgelopen jaar de nationale pers gehaald met Frans Weltjens, die aan de slag kon blijven nadat hij zijn hand verloor. De daaropvolgende golf van hartverwarmende reacties motiveerde ons om ook volgend jaar een actie op te zetten rond positiviteit. Stay tuned.”

Samen communiceren

“We hebben heel veel projecten lopen, aangezien we ook op heel wat werven aan de slag zijn”, legt Loriana Allegrezza uit. “Ethelle is echt heel goed op de hoogte daarvan, maar dat is ook belangrijk. Per project bekijken we wat wij vanuit marketing kunnen doen. Werfdoeken of een totem plaatsen? Misschien in samenspraak met de klant een persmoment organiseren? Dat zorgt voor visibiliteit voor zowel de klant als onszelf.”

“We hebben een duidelijke visie en willen in 2020 op marketinggebied heel wat stappen zetten. Dat wordt een uitdaging, maar ik kijk er erg naar uit”, vertelt Loriana. “De grootste uitdaging in onze job? We moeten veel ballen in de lucht houden. Het is een uitdaging om die in de lucht te houden en niet uit het oog te verliezen. Wanneer we een project in gang zetten, vind ik het belangrijk om dat te onderhouden en geen stille dood te laten sterven. We proberen daarom alles behapbaar te houden.”

“Als marketeer is onze technische kennis van de bouw beperkt. Gelukkig hebben we een goed contact met onze projectleiders, mannen op de baan, projectvoorbereiders, … Kortom iedereen die met de bouw betrokken is”, legt Ethelle Weltjens uit. “Daarom is interne communicatie zo belangrijk bij Mathieu Gijbels en mag marketing geen ivoren toren zijn. Zij zijn het die bouwen. Wij niet, wij proberen gewoon hun goed werk naar voren te brengen. Credits voor hen”, besluit Loriana.

Download artikel
Deel dit artikel