Lieze Geebelen en Katrien Put
Een startup die twee jaar bestaat en al sinds het begin een eigen HR-manager heeft. Voor Proactifywas het een strategische zet, zo vertellen Lieze Geebelen en Katrien Put, respectievelijk zaakvoerder en HR-manager bij Proactify. “Als je werkt met mensen die je diensten moeten verkopen, dan zijn zij je allerbelangrijkste tools”, vertelt Lieze. “Sommige mensen lachen wel eens omdat wij voor ons klein team een HR-manager hebben. Maar wij hebben er zeker de waarde van ingezien. En daarnaast doet Katrien ook gewoon nog zoveel meer dan HR. Ze is mijn rechterhand en sparringpartner. Zonder haar waren we hier nooit geraakt.” Een ode aan het belang en de kracht van een goed team.
Vanaf dag één vond Lieze het ontzettend belangrijk om een stabiel team rond zich te verzamelen bij Proactify. “Onze klanten hebben vaste contactpersonen die voor hen werken”, legt Lieze uit. “Vertrouwde gezichten maken het gemakkelijker om een kwaliteitsvolle vertrouwensband op te bouwen, iets waar wij veel belang aan hechten.” “Bovendien is het door de aard van onze projecten vaak noodzakelijk om met vaste mensen eraan te werken”, vult Katrien aan.
“De mens heeft hier dus altijd centraal gestaan. Gelukkig dat Katrien daarom al vanaf de eerste maand bij Proactify was en zich toespitste op de HR-taken, coaching, administratie…”, vertelt Lieze. “Dat lijkt misschien snel, maar ik kon zo wel focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten. En het werkte, want ik heb toen in die maand vijfendertig nieuwe klanten bezocht. Als ik dat had moeten combineren met projectopvolging en paperassen, vergeet het maar. Ik ben dus heel blij dat ik zo snel al een HR-manager had.”
“Het eerste jaar van Proactify ging het bedrijf daardoor echt hard”, gaat Lieze verder. “We hebben toen elke maand iemand nieuw aangeworven, wat natuurlijk super is. En we hebben toen al heel wat initiatieven opgezet voor ons personeel.” “We ontwierpen een leuke welkomstbrochure voor nieuwe medewerkers en zijn gestart met wekelijkse sportuurtjes op vrijdag- namiddag”, vertelt Katrien. “Ook krijgt elke medewerker de kans om opleidingen te vol- gen. We wouden hun vanaf het begin alle mogelijke kansen geven om samen met het bedrijf mee te groeien. Maar ook vice versa wouden wij als bedrijf natuurlijk met ons personeel meegroeien. Klinkt mooi, maar niet altijd even simpel.”
“Het was voor ons als startup in het begin natuurlijk ook een zoektocht”, vervolgt Lieze haar verhaal. “Eentje die misschien niet meteen gelukt is, want begin 2018 hebben we, op drie mensen na, ons hele team geswitcht. We hebben daaruit geleerd dat we ons rekruteringsproces moesten veranderen. In het begin vond ik het een eer dat mensen voor Proactify wilden werken en gaven we heel snel kansen. Maar dat is dus niet altijd de beste methode. Doordat we hebben ingezet op employer branding, staan potentiële werknemers voor ons in de rij en kunnen we het permitteren om strenger te zijn. Ons selectieproces is veel uitgebreider geworden: van verschillende gesprekken en testen tot meedoen met het sportuurtje en zien of het klikt met de groep.”
“We willen mensen echt leren kennen voor we ze in ons Proactify-team opnemen”, gaat Katrien verder. “Niet enkel hun vaardigheden en ervaringen, maar vooral hoe zij in het leven staan en wat zij nodig hebben om uitgedaagd te worden en gelukkig te zijn. Dat zorgt dat wij gemakkelijker mensen vinden die beter in ons team passen en aansluiten bij de waarden, normen en visie van Proactify.”
“Het is dus logisch dat ons selectieproces veel langer is geworden, maar dat maakt dat werknemers veel fierder zijn als ze erdoor geraken. Er springen hier regelmatig mensen een gat in de lucht als ze horen dat ze bij ons mogen starten”, lacht Lieze.
“Dat enthousiasme tonen we graag aan de buitenwereld, zoals je op de sociale media van Proactify ziet. We zetten er onze medewerkers vaak in de kijker en geven een blik achter de schermen. Veel fun, maar wat je niet mag vergeten is dat ons team vol harde werkers zit. Er komt veel meer bij hun job kijken dan je zou denken en dat mag je zeker niet onderschatten. En ook net daarom vind ik dat zij hier alle kansen moeten krijgen, want op die manier bouw je een duurzame relatie op. Daarop focust ons beleid meer dan ooit.”
“We willen geen strak en stroef beleid neerzetten bij Proactify, integendeel”, gaat Katrien verder. “Iedereen heeft andere sterktes en noden. Sommigen willen graag meer verantwoordelijkheden krijgen, terwijl anderen liever achter de schermen werken. Het beleid dat we uitwerkten, is deels gestandaardiseerd en deels gespecialiseerd naar elke medewerker toe. We willen dat onze medewerkers zich goed voelen en verder kunnen ontplooien op hun manier. Want groot of klein: elk bedrijf heeft baat bij een goed personeelsbeleid. Dat zien we bijvoorbeeld bij Mathieu Gijbels nv, waar HR- director Herman Verwimp een inspiratiebron voor ons is. Ze zetten daar ontzettend hard in op duurzaamheid.” Lieze knikt bevestigend. “Het is zelfs zo dat ik soms bij beslissingen denk: “Hoe zou Herman dit doen?” (lacht). En dat helpt!”