Liesbeth Vandenrijt
Liesbeth Vandenrijt is al 14 jaar een gevestigde waarde bij Motmans & Partners, wervings- en selectiespecialist en HR-dienstverlener. Een plek waar ze helemaal thuis is. “Ik ben enorm fier op mijn job en wat we voor mensen kunnen betekenen. Dat mijn interesses naadloos aansluiten op mijn opleiding en loopbaan, dat is echt een droom.”
Na het middelbaar ging Liesbeth Vandenrijt psychologie studeren in Leuven. “Dat was voor mij een evidente keuze, want ik ben altijd geboeid geweest door wat mensen drijft en bezighoudt. Als je dan bedenkt dat een gemiddelde mens de helft van zijn leven op het werk doorbrengt, wist ik al snel dat ik daar mijn vak van wou maken.”
“Ondertussen ben ik 22 jaar actief in de hr-sector. Ik heb altijd het geluk gehad om fantastische mentoren te hebben en te kunnen leren onder de vleugels van de besten in het vak. Zo kwam ik bij Motmans terecht, waar ik nu managing director en partner ben. Ik ben er ook veel bezig met alles rond familiebedrijven en de trends en nieuwigheden in de markt. Het zijn mijn persoonlijke dada’s maar op die manier kunnen we ook altijd kort op de bal spelen en blijven we op de hoogte van wat er leeft en beweegt in de hr-wereld.”
De uitdagingen van de arbeidsmarkt volgens Liesbeth Vandenrijt
“Wat er momenteel op de arbeidsmarkt gebeurt, is ongezien. We maken al een tijdje een technologische revolutie door, maar daar komt nu ook de hele digitalisering bij. En dat gaat razendsnel. Het maakt dat er heel veel gevraagd wordt van mensen op de werkvloer, er worden veel meer competenties belangrijk. Zoals zingevingscompetenties, mensen die hun talent willen inzetten om tot een betere wereld bij te dragen. Maar ook sociale intelligentie is nu belangrijker. Mensen moeten bijvoorbeeld leren omgaan met verschillende generaties op de werkvloer.”
Daardoor neemt het belang van hr alsmaar toe. “Omdat het essentieel is je mensen te ondersteunen en te leren omgaan met die digitale veranderingen. Wij merken dat hier ook. Door alle veranderingen en de gigantische stroom aan informatie, hebben mensen sneller het gevoel dat ze niet voldoen aan de verwachtingen die aan hun gesteld worden. Mensen moeten een goede job hebben, een gelukkig gezin en een actief sociaal leven. De dagen zijn te kort om aan al die verwachtingen te voldoen, en dat zorgt ervoor dat mensen meer stress krijgen. Als ze dat niet kunnen controleren of verhelpen, kan dat leiden tot chronische stress of zelfs een burn-out.”
Burn-outs: een serieuze kwestie
Burn-outs, het lijkt iets van deze tijd. “Er wordt inderdaad veel over geschreven, maar niet altijd correct. Een burn-out is een ernstige energiestoornis. Daarin onderscheidt het zich van depressies, wat stemmingsstoornissen zijn. Het is dan ook cruciaal dat mensen met kennis van zaken zich hiermee bezighouden en niet eender wie. Daar kan ik me wel aan storen, er zijn helaas heel wat charlatans. Terwijl ik zelf een van de eerste erkende burn-outcoaches van Vlaanderen was. Wij verrichten enerzijds veel preventief werk rond het probleem, maar anderzijds sturen we kandidaten met problemen ook gericht door naar de juiste instanties. Burn-outs zijn te belangrijk om licht over te gaan.”
Mensen maken je business
“Dag in dag uit mét mensen voor mensen werken, dat vind ik echt het fijnste aan mijn job. Of het nu onze klanten of onze kandidaten zijn, we zijn constant bezig met menselijke relaties. Want de mens staat altijd centraal. Geen enkele ondernemer bouwt zelf een business. Hij kan wel mensen vormen en zich omringen met mensen die samen met hem een business bouwen. Maar het zijn altijd de mensen die het verschil maken. En daar elke dag mee bezig mogen zijn, dat is geen job maar een geschenk.”