Liesbeth Debruyn
“Ik heb een reden nodig om ’s morgens op te staan. Er moet een bepaalde druk en ritme zijn”, vertelt Liesbeth Debruyn, general manager van Elmos. Een gesprek met de sterke vrouw achter het ICT-bedrijf dat consultants verbindt met bedrijven. En omgekeerd.
“Elmos is een ICT-dienstenleverancier”, vertelt Liesbeth Debruyn. “Onze klanten hebben een tijdelijk tekort aan ICT-kennis of moeten een project voor een bepaalde datum opleveren en hebben hiervoor te weinig IT’ers beschikbaar. Dat probleem zien ze liever vandaag dan morgen opgelost. En daarom doen ze beroep op ons. Je vindt onze consultants terug in de top 500 van de in België gevestigde ondernemingen en dit zelfs in vier domeinen: management services, infrastructure services, application services en managed staffing.”
Elmos startte in 1997 met negen medewerkers en heeft vandaag 235 consultants aan het werk. “We bestaan nu tweeëntwintig jaar”, blikt Liesbeth Debruyn terug. “Maar voor mij begon het avontuur bij Elmos pas in november 2010. Daarvoor werkte ik bij een ander ICT-bedrijf. De eerste zes jaar als accountmanager en vervolgens als general manager, bestuurder en aandeelhouder.”
Mama, ga werken
Na drieëntwintig jaren gaf ze haar job op. “Ik besloot om zes maanden niets te doen. Amper twee maanden hield ik dat vol”, lacht Liesbeth Debruyn. “Zelfs mijn twee zonen zeiden: ‘Mam, dit is het niet! Gij altijd thuis…’ Geef ze eens ongelijk, ik zat constant achter hun veren (lacht). Dat waren ze niet gewoon. En nog langer thuisblijven was ook gewoon niks voor mij.”
“In die periode belde Eddy Lambaerts, de oprichter van Elmos mij op. We kenden elkaar al lang, we werkten uiteindelijk in dezelfde sector. Of we eens konden afspreken. Hij vroeg me of ik het algemeen management van Elmos van hem wou overnemen. Een uitdaging”, vond Liesbeth Debruyn. “Ik kende de sector wel, maar moest op korte tijd het bedrijf en vooral de interne medewerkers en consultants leren kennen.”
Missie, visie en pingpong
“Als general manager bepaal ik, samen met het managementteam, de missie, visie en strategie van het bedrijf. Daarnaast proberen we een sfeer te creëren op het werk, waarin iedereen zijn job graag doet en zich verder kan ontplooien. Ook ontspanning past in dit plaatje, onlangs hebben we zelfs een pingpongtafel in ons kantoor gezet. Het is goed om af en toe je hoofd leeg te maken of je frustraties even weg te kloppen.”
Liesbeths carrière staat in het teken van ICT. En toch lag die wereld dertig jaar geleden ver van Liesbeths bed. “Ik had nooit iets met ICT. Vroeger wist ik ook niet wat ik wilde worden. Ik dacht dat ik het onderwijs wel leuk zou vinden, maar na mijn studies als leerkracht, bewees de praktijk mij het tegendeel. Op maandagmorgen al weten wat je vrijdagnamiddag moet doen… Dat is niets voor mij. Geef mij maar wat meer verrassingen en uitdagingen.”
De mens centraal bij Liesbeth Debruyn en Elmos
Ook al is ICT een technische sector, bij Elmos draait het vooral om mensen. “Nu ja, vooral om mannen”, lacht Liesbeth Debruyn. “Elmos consultants zijn 81% mannen en 19% vrouwen. Dat komt omdat het aanbod van vrouwen veel kleiner is. ICT is nog steeds een mannenwereld. Maar wanneer we nieuwe mensen zoeken, gaan we vooral voor de perfecte klik. Recruiters luisteren naar wat de sollicitant graag wil doen. Gaat hij of zij van start, dan hebben we een competence manager die samen met de consultant een carrièrepad uittekent en hem of haar begeleidt. We zoeken steeds naar opdrachten die het best aansluiten bij de kennis, kwaliteit en dromen van de consultant. Zo voelen zij zich beter in hun job. En enthousiaste en bevlogen medewerkers zorgen dan weer voor tevreden klanten. Idealer kan niet!”
“Ik doe mijn job heel graag en haal er echt veel voldoening uit. Als ik iets compleet anders zou mogen doen, dan zou ik graag dirigent zijn. Iets heel anders dan ICT, dus (lacht). Ik heb lang piano gespeeld en heb altijd een boontje gehad voor muziek. Het lijkt me ongelofelijk om alle instrumenten van een orkest samen te laten spelen!”