Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Kristien Maris wint LIVIA Award 2019

Klantenbeleving staat centraal bij Optiek Kristien

Kristien Maris, oprichter van Optiek Kristien in Hasselt, heeft de UNIZO LIVIA Award 2019 gewonnen. Een jaar lang mag ze zich de beste vrouwelijke ondernemer van Limburg noemen. Een straffe prestatie van de Hasseltse ondernemer, die er in slaagt om in de uitdagende retailsector vernieuwend voor de dag te komen. Kristien Maris volgt hiermee Sandra Deraeve van Encon op. Zij mocht ook naar huis met een juweel van ontwerpster Ann Buntinx.

Kristien Maris is haar zaak bijna twintig jaar geleden opgestart in Hasselt. Jaarlijks tekent ze een mooie groei op. “De recente verbouwingen en restyling van onze zaak naar ‘KRISTIEN Zuiver zicht. Pure sterkte’ heeft de omzetgroei nog extra versterkt, wat resulteerde in het aanwerven van extra personeelsleden”, vertelt Kristien Maris.

“Award is kers op de taart”

“Het winnen van de UNIZO LIVIA Award beschouw ik als de kers op de taart van ons ondernemerschap. Het is niet evident om als detailhandelaar dag na dag origineel uit de hoek te komen, maar deze prijs betekent een bevestiging van het feit dat we fier mogen zijn op waar we vandaag staan en dat we goed bezig zijn”, zegt Kristien Maris. “Deze prijs is voor mij geen persoonlijke onderscheiding, maar is een bekroning voor het werk van heel het team, de vlotte samenwerking met betrouwbare partners en de onvoorwaardelijke steun van mijn omgeving.”

Jury lovend over ondernemersaanpak

Volgens de jury van de UNIZO LIVIA Award is Kristien Maris erin geslaagd om een erg mooi parcours af te leggen in een niet voor de hand liggende sector. Ondanks de concurrentie van grote spelers en webshops heeft de Hasseltse een succes gemaakt van haar zaak.

“Wat is het geheim van mijn succes? Ik denk de koppeling tussen vrouwelijke intuïtie en de juiste strategie. Dat resulteert in een professioneel en persoonlijk beleid dat zich automatisch weerspiegelt in onze service, onze cijfers en de klantenbeleving in de winkel”, vertelt Kristien Maris. “Maar natuurlijk blijft maatwerk de sleutel tot succes. Hét aandachtpunt bij Optiek Kristien is empathie. We vertrekken altijd van wat onze klant nodig heeft, om zo de juiste match te vinden tussen de klant en de bril. Met onze visie ‘Zuiver zicht. Pure sterkte’ richten we ons op iedereen die een warme, persoonlijke en professionele aanpak weet te waarderen. Daarnaast hebben we ook een bijzondere passie voor kinderbrillen. Een juiste focus is erg belangrijk om een succesverhaal te schrijven.”

Opboksen tegen onlineverkoop en ketens

Het gaat hard in retailland. Zeker opticiens hebben het vandaag de dag niet altijd eenvoudig. De online verkoop van brillen, vooral zonnebrillen, stijgt. In stadscentra zie je steeds vaker ketens die brillen verkopen. “Gemakkelijk is het niet, maar ik probeer me elke dag te onderscheiden. De filosofie van snel en goedkoop van veel ketens, is niet de mijne. Of ik bang ben van concurrentie? Helemaal niet. Wij blijven werken op service en staan voor eerlijkheid, professionaliteit en betrouwbaarheid. Die speerpunten, gecombineerd met focus en maatwerk, zorgen ervoor dat we jaar na jaar blijven groeien.”

Een eigen zaak opbouwen is een werk van lange adem. “We hebben in de afgelopen jaren een heel mooi traject afgelegd. We zijn blijven vernieuwen en professionaliseren. De focus blijft op klantenbeleving liggen, zonder het automatiseren van ons klantenbestand en de professionele meetapparatuur uit het oog te verliezen”, aldus Kristien Maris. “De verbouwing die we in 2017 hebben uitgevoerd, heeft voor een echte boost van de zaak gezorgd. We hebben de beleving voor de klanten nog centraler kunnen plaatsen. Voor het interieur van de zaak hebben we bewust voor zachte en warme materialen gekozen om de sfeer zo aangenaam mogelijk te maken voor onze klanten.”

Work-life

“Ik ben een onderneemster die voortdurend op zoek is. Ik wil mee zijn met de nieuwste snufjes op vlak van monturen en glazen. Ik probeer vooruitstrevend te zijn op gebied van retail. Aan je winkel moet je blijven werken. Je kan daar erg ver in gaan, maar toch probeer ik een goed evenwicht te bewaren de zogenaamde work-life balance. Ik heb als kind gezien hoe belangrijk dit is. Ik ben de dochter van twee ondernemers. Vroeger zag ik elke dag hoe hard mijn ouders werkten. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een eigen zaak zou oprichten omdat de impact op je gezinsleven te groot is. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan… En ik heb er geen spijt van. Ik waak wel actief over mijn gezinsleven. Zo zijn de zondagen voor mij heilig. Het is voor mij superbelangrijk om mijn bedrijf en mijn werk goed te combineren. Ik waak er ook over dat mijn personeel een goed evenwicht vindt tussen werk en privé, wat resulteert in tevreden werknemers en de zaak alleen maar ten goede komt.”

Passie voor optiek & ondernemen

“Als twintigjarige vrouw heb ik de passie voor optiek ontdekt. Zes jaar later heb ik mijn eigen zaak opgestart. Ik voelde dat de tijd rijp was, ik wou mijn eigen baas zijn. Mijn eigen normen en waarden uitdragen. Dan kruist het uitbouwen van je eigen zaak al snel je pad. Ondernemen en passie gaan bij mij hand in hand. Passie voor mijn zaak en voor mijn klanten zijn cruciaal om succesvol te zijn. Uiteraard ligt de focus op erg klantgericht werken. Dàt heeft ons groot gemaakt. Het is ongelofelijk belangrijk om deze werkwijze over te brengen naar het personeel”, vindt Kristien Maris.

Zorg voor mensen en klanten

“Wat ik zou doen, mocht ik geen onderneemster zijn? Dan zou ik ongetwijfeld in de zorgsector werken. Ik haal veel voldoening uit het helpen van mensen. Die eigenschap pas ik vandaag ook toe in mijn zaak. Empathie, je kunnen inleven in wat jouw klant nodig heeft, is een belangrijke eigenschap als je een winkel runt. Ik verwacht van mijn personeel net hetzelfde”, besluit Kristien Maris.

15 jaar vrouwelijk ondernemerschap in de kijker

“Het is al voor het vijftiende jaar op rij dat we de UNIZO LIVIA Award uitreiken”, vertelt Ann Draye, voorzitter van UNIZO LIVIA. “De prijs geldt als stimulans voor het vrouwelijk ondernemerschap in Limburg. Met deze award willen we een vrouwelijke ondernemer bekronen die andere vrouwen kan inspireren en motiveren. Kristien Maris haalde het na een selectie uit vijfentwintig dossiers. Deze kandidaturen werden via diverse kanalen aangebracht of door de vrouwelijke ondernemers zelf ingediend.

Uit die vijfentwintig dossiers koos een jury een aantal vrouwelijke ondernemers die bezocht werden met een onafhankelijke jury. De vier geselecteerde dossiers werden beoordeeld op volgende elementen: dagelijkse leiding, creativiteit, bedrijfsactiviteit (traditionele of innovatieve activiteit), tewerkstelling, personeelscompetentie en diversiteitsbeleid, financiële situatie, communicatie, klantgerichtheid, innoverende acties, efficiënt energiegebruik en milieubeleid. Ook het ‘kunnen uitdragen van de voorbeeldfunctie van een sterke zelfstandige ondernemende vrouw’ is een cruciale factor. Een test die Kristien Maris met glans doorstond.”

 

Kristien Maris

Oprichter Optiek Kristien x 44 jaar x Woont in Genk x Studeerde opticien-optometrist-contactlensspecialist in Brussel x 2 zonen x Partner Berten

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.