Karine Valy over La Bottega
Wat ooit begon als een schoenenwinkel in hartje Hasselt vanuit een gepassioneerde onderneemster, is bijna dertig jaar later uitgegroeid tot een uit de kluiten gewassen KMO met meer dan veertig medewerkers en een unieke conceptstore die draait rond beleving voor haar klanten. “Ik lees en hoor vaak hoe bedrijven de klant terug centraal willen stellen. Dat is bij ons nooit anders geweest. Luisteren naar je klant, observeren waar hij/zij aandacht voor heeft en daarop inspelen. Dat is wat we nog steeds doen bij La Bottega en wat ons al die jaren heeft doen groeien”, vertelt Karine Valy, oprichtster en CEO.
Wat betekent dit voor La Bottega, luisteren naar de klant?
“Het beste voorbeeld is ons nieuw aanbod. We kregen de voorbije maanden steeds meer de vraag van bedrijfsleiders om bij La Bottega ‘iets’ te organiseren voor zichzelf, hun management en/of hun medewerkers”, vervolgt Karine Valy. “Dat heeft ons rond de tekentafel gezet om een aanbod, specifiek voor bedrijven, uit te werken. Ons B2B- aanbod vertrekt vanuit het idee dat we bedrijfsleiders en hun medewerkers willen verwennen met een beleving in een omgeving waar het aangenaam vertoeven is. We werken rond drie thema’s, vanuit onze métier enerzijds en vanuit ons toch wel uniek pand anderzijds.”
Een fashion concept store met een aanbod voor bedrijven? Dat lijkt me niet meteen voor de hand liggend.
“Dat klopt, maar we hoefden het niet meteen zo ver te gaan zoeken. Personal styling advies, bijvoorbeeld, is niet alleen in opgang bij de consument, maar ook bij bedrijfsleiders en ondernemers, die al dan niet in functie van een specifieke gelegenheid een gepaste outfit nodig hebben. Bij gebrek aan tijd kunnen of willen ze niet investeren in zelf winkels of websites bezoeken maar zoeken ze een stylist(e) die hen helpt om keuzes te maken, volgens hun stijl en op hun maat.”
“Een eerste indruk maken doe je geen twee keer. Als je als keynote spreker een presentatie moet geven, wil je dat het publiek luistert naar wat je zegt. Je schakelt best alle afleiders uit. Een elegante en verzorgde outfit waarbij alles goed zit, houdt de aandacht bij de inhoud. Coco Chanel verwoordde het als volgt: ‘Draag slordige kleding en men onthoudt de kleding; draag de juiste kleding en men onthoudt de vrouw.’ Dat geldt ook voor mannen (lacht). We werken samen met onze eigen en externe stijladviseurs om personal styling- en shoppingsessies aan te bieden, op maat van zakenmensen. Dat kan in groep of individueel.”
Persoonlijk stijladvies voor bedrijfsleiders, managers en ondernemers lijkt inderdaad een logische zet. Je sprak over drie thema’s…
“We zijn op zoek gegaan naar partners die al een aanbod hebben voor bedrijven om te bekijken of we een samenwerking konden opzetten”, gaat Karine Valy verder. “Een van die partners is Arteel. Samen met Nathalie Arteel hebben we belevingsboxen voor zakenrelaties en medewerkers samengesteld die verder gaan dan La Bottega. We laten hen een stukje Hasselt en Limburg ontdekken. We kwamen samen op het idee naar aanleiding van de Unizo-campagne winkelhieren waar we aan meededen. Die was erop gericht om consumenten aan te sporen om te kopen bij lokale winkels in plaats van buitenlandse webshops. Maar ook op de ondernemers zelf, om hun aankopen te doen bij collega- ondernemers. Door allerhande lokale partners te betrekken bij deze boxen, zetten we de ontvanger van zo’n box aan om hier, in Hasselt en Limburg, te genieten en te winkelen. We doopten de boxen dan ook #geniethieren.”
Je neemt het al langer op voor je collega- zaakvoerders en lokaal winkelen. Maar jullie hebben ook een webshop.
“We zijn daar vrij snel mee gestart omdat we al gauw merkten dat je, ook hier, naar de klant moet luisteren en mee moet evolueren met de veranderende koopgewoonten van consumenten. Voor ons is dit nooit een of/of-verhaal geweest maar een en/en- aanbod. Sommige klanten shoppen in de winkel en online. Sommigen bestellen enkel online en anderen doen dat nooit omdat ze dat contact met onze medewerkers nodig hebben. We zijn helemaal niet anti-online shoppen, maar we dragen graag bij tot initiatieven die consumenten bewuster laten kopen op alle vlakken. Helpen kiezen voor lokale handel en tewerkstelling is daar een voorbeeld van.”
Wat hebben jullie nog in petto voor bedrijven?
“We merken dat bedrijven en eventbureaus op zoek zijn naar originele, creatieve locaties voor werkgerelateerde events zoals vergaderingen, seminaries, workshops, brainstormsessies maar ook voor eigen netwerkevents zoals recepties en diners”, legt Karine Valy uit. “Met onze La Bottega bistro hebben we niet alleen de catering in huis, maar de meer dan 5.500m²die we hier hebben, die maar voor een deel wordt ingenomen door de winkel, biedt mogelijkheden. In de oude jeneverstokerij hebben we een ruimte onder het dak vrijgemaakt en heringericht als eventlocatie waar we bedrijven kunnen verwelkomen. De ruimte is niet ingericht als een klassieke eventruimte maar op een manier dat je je even weg voelt van kantoor. De inrichting moet je inspireren en op nieuwe ideeën brengen. Onze bistro verzorgt de catering in de stijl van wat we nu al aanbieden aan onze klanten en bezoekers: lekkere, smaakvolle en gezonde gerechten met natuurlijke en voedzame ingrediënten. Voeding die energie geeft dus.”
Het verhaal van La Bottega op zich werkt inspirerend. Karine stapte bijna dertig jaar geleden uit haar comfortzone als begeleider van patiënten in een ziekenhuis. Na een tussenstop als gerante van een schoenenwinkel in Kortrijk, een terugkeer naar Hasselt en een eerste baby, waagde ze de sprong en startte ze een eigen schoenenzaak in een niet optimaal gelegen pand naast dat van het huidige La Bottega. Ook al was de concurrentie van de veertig schoenenwinkels toen al groot, toch baande ze zich, samen met haar echtgenoot Marc Jamar en hun dochter Noémie een weg door de retailjungle. Toen ze in 2009 de opportuniteit zagen en kregen om de oude jeneverstokerij van Smeets en het aanpalend pand te kopen en te renoveren, vonden alle initiatieven die ze tot dan hadden opgezet onderdak in een en hetzelfde pand.
“Het verbreden van ons aanbod is een rode draad doorheen onze geschiedenis. Van dames- en herenschoenen ging het naar kinder- en comfortschoenen. Het huidige pand bood de ruimte om er ook kleding, accessoires en een bistro bij te nemen.”
Vergaderen te midden van een fashion concept store
Het lijkt een te gek idee maar het bestaat echt. In hartje Hasselt biedt La Bottega, één van de meest trendy en creatieve modewinkels in België en Nederland, een inspirerende ruimte voor bestuurs- of teamvergaderingen, bedrijfs- en productpresentaties, workshops, seminaries, trainingen, recepties enz. La Bottega koppelt het nuttige aan het aangename en biedt verschillende welkom-, ontbijt-, lunch-, apero-, en receptieformules die in huis worden bereid door La Bottega bistro.
Je zakenrelaties of medewerkers verwennen … in Limburg
In het verlengde van de Unizocampagne #winkelhieren bedachten Arteel en La Bottega belevingsboxen voor zakenrelaties en medewerkers. Gesterkt door een gezond en uitgebreid ontbijt en na een persoonlijke rondleiding in La Bottega, ontdekt de ontvanger van de box het beste van Hasselt en omgeving.
De impact van personal styling in business
Amper zeven seconden duurt het om tijdens een ontmoeting een eerste indruk te maken op een business partner. En het vervelende aan die eerste indrukken is dat ze blijvend zijn. Een handdruk, een blikwisseling, een begroeting, een houding, een outfit … Terwijl jij nog aan het denken bent wat je nu het best kunt zeggen om goed over te komen, is het al gebeurd en heeft de tegenpartij zich al een oordeel gevormd. De Canadese journalist, Malcolm Gladwell, schreef een boek over eerste indrukken en de impact ervan op beslissingen. Volgens hem is het hoog tijd dat we eerste indrukken wat serieuzer gaan nemen. Op 29 en 30 september organiseert La Bottega samen met Francine Heirbaut van Mod’arte een sessie rond personal styling die dieper ingaat op hoe je aan de hand van je outfit bepaalt welke impact je hebt op je tegenpartij.