Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Jo Nelissen over gendergelijkwaardig ondernemen

Jo Nelissen is CEO/Founder bij ABN Klimatisatie, ABN Cleanroom Technology en SmartLog.com. Dirk Haesevoets interviewde hem in het kader van gendergelijkwaardig ondernemen.

Wat versta je onder gendergelijkwaardig ondernemen?

JO NELISSEN (JN) “Bewust rekening houden met mogelijke verschillen in visie of aanpak tussen mannen en vrouwen. Die verscheidenheid kan de échte meerwaarde betekenen.”

Betekent ‘ondernemen’ iets anders voor vrouwen?

JN “Ik hou niet van polariseren maar ondernemen wordt vaak nog gezien vanuit het oude model: dominant leiderschap vanuit mannelijke energie. Het nieuwe model is dat van waardecreatie op lange termijn: zorgen voor elkaar en verbinding zoeken, meer overeenkomend met vrouwelijke energie. Doorgaans vertoont mannelijke energie veel imago- en statusdrift. Competitie staat vaak centraal. In een bedrijf draait het dus om een evenwicht te vinden tussen mannelijke en vrouwelijke energie. Het één kan niet zonder het ander (lacht). Ik spreek als ervaringsdeskundige. Rosaline en ik zijn het juiste voorbeeld. Zij is veel rustiger, brengt veel meer verbinding in de organisatie terwijl ik de onrust zelve en competitiever van aard ben.”

Durven vrouwen zich voldoende manifesteren als ondernemer?

JN “Ik stel vooral de jongste jaren vooruitgang vast. Een bekend rolmodel zoals Dominique Leroy, die vooral vanuit ‘verbinden’ een gigantische change deed bij Proximus, is zeer belangrijk.”

Zijn er voor vrouwen meer hinderpalen om te ondernemen? Zo ja, hoe aanpakken?

JN “Als er al hinderpalen zijn, moeten we die vooral cultureel oplossen, zeker niet wetgevend. Er zijn al meer dan genoeg regeltjes en vingertjes.”

Zijn quota voor directiefuncties/ raden van advies/bestuur nodig?

JN “Mijn overtuiging is dat er evenveel mannelijke als vrouwelijke ondernemers- en managementkwaliteit bestaat. Quota opleggen is niet nodig en kan zelfs averechts werken op lange termijn. Het is precies de ‘pull’-gedachte dat vrouwen een meerwaarde kunnen brengen die vrouwen zélf kan aanzetten tot manifestatie.”

Betekenen vrouwen een meerwaarde als ondernemer, een verrijking van het economisch gebeuren?

JN “Zeer zeker, misschien een boutade maar de financiële crisis in 2008 had er anders uitgezien met minder testosteronmanagement op de C-levels van banken.”

Bestaat de loonkloof, het glazen plafond enzovoort?

JN “Er is zeker nog een onterechte loonkloof, maar we zouden het in België beter doen dan in de rest van Europa. Het bewustzijn groeide zeker dat loondiscriminatie not done is en bestreden moet worden. Van de andere kant denk ik ook dat veel vrouwen zeer bewust kiezen om niet voor ‘de harde carrière’ te gaan. De loonkloof wordt zo meer een keuzekloof.”

Krijgen vrouwelijke ondernemers genoeg steun vanuit hun omgeving?

JN “Ik ervaar de jongste jaren uit verschillende initiatieven van werkgeversorganisaties een positieve vooruitgang op dit vlak. Ze staan zeker niet alleen.”

Hoe zet je het in praktijk om? Zijn er initiatieven om vrouwen sneller naar kader- en topfuncties te laten doorgroeien?

JN “Iedereen krijgt gelijke kansen. Maar in onze technische omgeving is het vinden van vrouwen met technische background niet evident. Waar het kan voor niet-technische functies zien we de jongste jaren een mooie groei in vrouwelijke collega’s.”

En wat bij sollicitaties bij ABN, worden vrouwen extra aangemoedigd, krijgen ze voorrang bij gelijkwaardigheid…?

JN “Wij spreken liever over de ‘vloeibare’ organisatie met als kern flexibiliteit van beide kanten. Rosaline en ik valideren op geleverde outcome. Als het werk maar gedaan is, hoe
en wanneer is minder belangrijk. Thuiswerken wordt hard gepromoot, met elkaar vertrouwen als basis. Bij sollicitaties streven we naar volledige genderneutraliteit. Vrouwen worden niet speciaal voorgetrokken. We proberen zoveel mogelijk in te spelen op de noden van onze werknemers in het algemeen, door flexibiliteit aan te bieden indien nodig.”

Steunt ABN externe initiatieven zoals STEM om jonge vrouwen aan te moedigen technisch ondernemer te worden?

JN “Niet speciaal.”

Tot slot, wie is hét voorbeeld van vrouwelijk ondernemerschap?

JN “In Limburg zeker Karin Van de Velde van Callexcell en in Vlaanderen zonder meer Conny Vandendriessche van House of HR.”

Een interview door Dirk Haesevoets, president van Eenhoorn en director bij House of Flanders

Jo Nelissen
CEO/Founder bij ABN Klimatisatie, ABN Cleanroom Technology en SmartLog.com
Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.