Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Je eigen bedrijfsmagazine: makkelijker/goedkoper/ bereikbaarder dan je denkt

Een eigen bedrijfsmagazine spreekt tot de verbeelding. Toch blijft het bij heel wat bedrijven alleen maar bij goede voornemens. Tijd om daar verandering in te brengen. Hoe ga je van idee naar gedrukt exemplaar?

1 x Bepaal je (doel)publiek

Geen idee waarover je het zal hebben in je eigen bedrijfsmagazine? Of heb je duizend-en-één ideeën, maar geen duizend-en-één pagina’s? In welk scenario je ook zit: zet samen met ons een paar stappen terug.

Waarom wil je dat magazine uitgeven? Wat wil je ermee bereiken? We lijsten enkele typische doelen op:

  • Meer klanten
  • Meer sollicitanten
  • Cross-selling bij je bestaande klanten • Interne informatie laten doorstromen • Je bedrijfscultuur versterken

Er is trouwens geen enkele reden dat je je tot één doel zou moeten beperken. Maar het is wél belangrijk dat je dat doel of die doelen scherp stelt. Omdat vandaaruit je doelpubliek volgt.

Als je je doel en doelpubliek hebt, ben je weer een stap dichter bij het juiste antwoord op de vraag ‘Wat zet ik in zo’n bedrijfsmagazine?’. Want dat antwoord is gestuurd vanuit jouw lezer.

2 x Denk vanuit je lezer

Denk niet alleen ‘Wat wil ik vertellen?’ Denk in de eerste plaats vanuit je lezer: ‘Wat wil die graag weten?’ Zoek naar de overlap tussen die twee vragen. Zo kan je inschatten welke inhoud relevant is voor hem of haar.

Een voorbeeldje. Een klant slaat dat lange artikel over je sollicitatieprocedure gewoon over. Die is waarschijnlijk niet geïnteresseerd in een overzicht van al je vacatures of de foto’s van je laatste personeelsfeestje. Een potentiële sollicitant wél.

Het gaat ook verder dan wat je vertelt. Het gaat er ook om hoe je het vertelt. Stel je even voor: je maakt een bedrijfsmagazine met als doel meer sollicitanten aan te trekken.

Scenario A: je werkt voor een machinebouwer en mikt op ingenieurs.

Scenario B: je werkt voor een architectenbureau en mikt op interieurarchitecten.

Ook al is het nooit zwart-wit en ook al zijn clichés vaak dooddoeners: kunnen we het erover eens zijn dat dit twee andere type mensen zijn? Dat die interieurarchitect gevoeliger gaat zijn voor mooie beelden, terwijl die ingenieur feitelijker zal zijn?

Een bedrijfsmagazine kost geld. Maar het hoeft niet duur te zijn. Zeker niet als je slim bent én het hele plaatje ziet

3 x Laat je centen renderen

Een bedrijfsmagazine kost geld. Maar het hoeft niet duur te zijn. Zeker niet als je slim bent én het hele plaatje ziet.

Je hebt nu een eerste zicht op de inhoud van je bedrijfsmagazine. Tijd om te kijken welk materiaal al beschikbaar is.

Vorig jaar een toffe productfotoshoot laten doen? Hergebruiken. Toffe infographics laten maken? Recycleren.

Door beschikbare content opnieuw in te zetten, win je drie keer:

  1. Je laat die vroegere investeringen nog eens renderen.
  2. Je hebt een eerste basis waarop je kan verderwerken.
  3. Je houdt meer centen over om te investeren in nieuwe content.

Die nieuwe content kan je dan op zijn beurt ook dubbel laten renderen. Dat klantverhaal dat je speciaal voor je magazine laat schrijven? Plaats het daarna door op je website. De fotoshoot van je medewerkers? Perfect als beeldmateriaal voor je volgende posts op je social media.

4 x Bepaal hoeveel effort je erin wilt steken

Een bedrijfsmagazine hoeft dus niet zo duur te zijn als jij misschien denkt. En het hoeft ook helemaal niet zoveel werk te zijn.

Maak voor jezelf een eerlijke afweging tussen de uren en de inspanning om het zelf te doen. En wat het je kost om een marketingbureau onder de arm te nemen.

Maak vervolgens duidelijke afspraken met dat bureau: wie doet wat? Wat verwacht jij dat ze jou uit handen nemen? Wat wil je zelf doen?

Wij werken op verschillende manieren samen met onze klanten. Sommige hebben een bestaande structuur voor hun magazine. Die leveren teksten en regelen de fotografie, wij doen eindredactie en lay-out. Voor anderen doen we echt alles. Van formatbepaling, onderwerpen voorstellen, over interviews, tot de lay- out en de afspraken met de drukker.

Een laatste tip om af te ronden. Omdat het specifiek gaat over jouw eerste bedrijfsmagazine: kies een bureau dat ervaring heeft met het opstarten van magazinetrajecten. Want dat is een andere stiel dan verder bouwen op wat er al is…

Lise Swennen
Schalkse Schrijver bij Expliciet
Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.