Interne communicatie: van pijnpunt naar troef
Bedrijven hebben steeds meer moeite om goede werknemers aan zich te binden. Advieskantoor Van Havermaet en communicatiebureau Expliciet ontwikkelden daarom HiTribe. Een app die interne communicatie verbetert en van bedrijven communities maakt. Maarten Princen van marketingbureau Expliciet legt uit hoe dat precies in zijn werk gaat.
We spoelen terug naar enkele jaren geleden. Wat deed je toen als je een nieuwe collega zocht? Een vacature uitschrijven, in de krant plaatsen en wachten tot de eerste kandidaten zich meldden. Die tijd is definitief voorbij. Want wat is vandaag het resultaat van exact dezelfde werkwijze? Hooguit enkele interessante kandidaten. Sommige bedrijven prijzen zich al gelukkig als er respons tout court komt – interessant of niet.
Je goede mensen houden en goede werknemers aantrekken, zijn daardoor meer dan ooit twee cruciale factoren in de groei van elk bedrijf. En die twee factoren zijn in de huidige war for talent vraagstukken geworden. Waarom stijgt het verloop, terwijl de instroom van nieuwe talenten daalt? Vragen waar veel bedrijven geen antwoord meer op hebben.
Interessante kandidaten vinden: employer branding
Het vinden, daar kan een goede employer branding je in ondersteunen. Steeds meer bedrijven zijn zich daar ook van bewust. Employer branding is een vorm van marketing, specifiek gericht op je toekomstige werknemers. Want net als jouw klant, is je toekomstige collega iemand die je moet overtuigen. Niet om van jou te kopen, maar om bij jouw bedrijf te werken. Een beslissing die een enorme impact heeft op zijn of haar leven. En waar die toekomstige collega dus zeker niet licht overgaat.
Maar wat daarna? Wat als je die sterke kandidaten wist te overtuigen om voor jouw bedrijf te werken? Dan wil je die natuurlijk maximaal aan jouw bedrijf binden.
Dan vallen al snel begrippen als engagement en betrokkenheid. En gaat het over de waardes van jouw bedrijf en die van jouw medewerkers.
Dat klinkt theoretisch. Maar de eerste stap naar de praktijk hoeft dat niet te zijn. Want al die begrippen zijn gelinkt aan de kwaliteit van je interne communicatie. En net daar zet de app HiTribe op in.
Uw goede werknemers houden: interne communicatie
Want een goede interne communicatie is cruciaal om uit te groeien tot een topwerkgever. Wie goed en juist communiceert, verhoogt de betrokkenheid onder collega’s én doet zijn verloop dalen.
Toch is net de interne communicatie in heel wat ondernemingen een pijnpunt. Goed intern communiceren is dan ook niet makkelijk. Zelfs als je de theorie kent, is de vertaling naar de praktijk vaak moeilijk. Niet omdat de wil er niet is om er iets van te maken. Wél omdat de juiste tools ontbreken. Of die moeilijk te gebruiken zijn, voor HR zelf én voor de medewerkers.
De rol van HiTribe
HiTribe combineert het gebruiksgemak van een app en de alomtegenwoordigheid van een smartphone. Zo bereik je jouw collega’s waar ze wél zijn. Het is een mobiele applicatie die interne communicatie gemakkelijker, sneller én vooral leuker maakt. Voor zowel de beheerder als de gebruiker.
Gemakkelijker en sneller omdat HiTribe jouw hele interne communicatie centraliseert op één platform. Van chatgroepen, een evenementenkalender, een overzicht van al jouw collega’s hun persoonlijke profielen, tot nieuwsupdates en bedrijfsinformatie zoals verlofregeling en arbeidsvoorwaarden.
Leuker omdat het tweerichtingsverkeer is. Jouw collega’s kunnen reageren op nieuwe evenementen. Kunnen met elkaar chatten. Klassieke interne communicatie daarentegen is eenrichtingsverkeer: jouw bedrijf praat, de rest luistert. HiTribe draait net om interactie. Met als ultieme doel een hechte community op de werkvloer. En zo is interne communicatie niet langer een struikelblok, maar een facilitator van vriendschappen.
