Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Dynactionize: Michaël Brands en Ilse Vanderkerken

Je mag nog zoveel data hebben. Kan je ze niet verbinden, ben je er weinig mee

“Data is het nieuwe goud. Data is onmisbaar voor bedrijven. Het belang van data zal alleen maar toenemen.” Data is duidelijk all over the place. Toch blijft het voor veel ondernemers een vaag gegeven. “Bedrijven beschikken tegenwoordig over hopen data”, vertelt Michaël Brands, CEO bij Dynactionize. “Maar hoe data succesvol te gebruiken, blijft vaak de vraag. Wij bij Dynactionize proberen hier een antwoord op te bieden.”

Michaël Brands startte in 2014 met Dynactionize. Het bedrijf kende een forse groei en zit momenteel met een dertigtal medewerkers verspreid in een zestal landen. “Onze ontwikkeling gebeurt voornamelijk in België, marketing zit in het Verenigd Koninkrijk, infrastructuur en deployment in Oostenrijk”, overloopt Michaël. “Daarnaast zitten twee medewerkers in Barcelona en hebben we nog een groot team in India. Zij doen voornamelijk aan testing voor Dynactionize, de ontwikkeling van interfaces en ondersteuning.”

Een hele boterham voor een relatief jong bedrijf. Maar wat doen ze bij Dynactionize precies? “Simpel uitgelegd komt het hierop neer: wij zorgen ervoor dat bedrijven, hoe groot of klein ook, succesvol kunnen gebruikmaken van alle data die zij hebben over hun medewerkers, klanten, producten, de markt… Dynactionize is vooral actief in Europa, maar zijn ook aanwezig op de Indiase markt.”

Veel data, weinig verbinding

“Momenteel zit data heel vaak verspreid in verschillende systemen, en krijg je als bedrijf data binnen langs heel wat kanalen”, legt Michaël Brands uit. “Maar al die data op een eenvoudige manier met elkaar verbinden, dat is de moeilijkheid. Terwijl die koppeling van je data net zo belangrijk is om strategische beslissingen te nemen, nieuwe inzichten te verkrijgen… Kortom: je kan zoveel data hebben als je wilt. Als je ze niet juist kan verbinden, kan je ze moeilijk interpreteren en eruit leren.”

“Onze oplossing is The Dynizer”, gaat Michaël Brands verder. “Een gepatenteerd datamanagement platform dat al je data binnentrekt en op één centrale plek verzamelt. Wij zorgen er bij Dynactionize voor dat je de kwaliteitsvolle data kunt verbinden, zodat je erna daarop je analyses kunt uitvoeren. Data is daarbij niet alleen informatie uit databanken en cijfers. Mailings, rapporten, documenten… Het merendeel van de dingen waarmee je werkt, is terug te leiden tot data.”

“Wij plaatsen alle data die in ons systeem automatisch terechtkomt onder vier categorieën: wie, wat, waar en wanneer. Op die manier creëren we context en betekenis in onze data, en kunnen we data gemakkelijker structureren en begrijpen. Onze klanten hebben toegang tot betekenisvolle data die steeds verder uitgebreid kan worden.”

De technologie van Dynactionize verdient een vaste plaats in deze wereld

GDPR en witwaspraktijken

“Het klinkt misschien nog wat vaag voor wie hier niet actief mee bezig is”, lacht Michaël Brands. “Maar dat komt ook doordat ons systeem ontzettend breed inzetbaar is. Van heel simpele applicaties tot de meest ingewikkelde systemen. Neem nu GDPR: ons systeem onderzoekt al je databanken, documenten, mails op de aanwezigheid van persoonsgebonden data en brengt ze samen in een gecentraliseerd overzicht. Zo weet je meteen welke gegevens van welke personen zijn opgeslagen. Bovendien wordt er bijgehouden of en op welke manier er toestemming is gevraagd en of die toestemming gegeven of geweigerd werd. Het systeem genereert hieruit een risicoprofiel per gebruiker, toepassing, databank… en op basis hiervan kan je de juiste acties ondernemen. Bovendien is het overzicht een handige tool die je meer inzicht geeft in de links tussen alle personen met wie je organisatie in contact staat. En zorgt de tool ervoor dat mensen die vergeten willen worden, hun data ook effectief nooit meer wordt gebruikt.”

Ilse Vanderkerken, Vice President Sales van Dynactionize, valt Michaël Brands bij. “Een compleet ander voorbeeld vind je in de politiesector, waar ons systeem onder meer gebruikt wordt bij witwaspraktijken. Neem nu dat er een zekere Sylvia in een databank staat, die dat jaar een inkomen aangaf van 35.000 euro. Maar ons systeem vindt haar naam ook in een aantal aktes bij vastgoedtransacties, waaruit blijkt dat ze voor 3 miljoen euro aan vastgoed heeft gekocht. Dan weet je meteen dat er iets niet klopt. Bleek erna dat haar echtgenoot een crimineel is. Doordat ons systeem al die data koppelt, kan de politie de cirkel rond maken.”

Geen lege schepen bij Dynactionize

“Dynactionize is vooral actief in de politionele wereld, logistiek en transport, accounting en advocatuur. Stuk voor stuk sectoren die over heel veel cijfers en informatie van hun klanten beschikken. Informatie die nu verspreid zit, maar die veel zaken zou kunnen automatiseren eens die informatie aan elkaar wordt gehangen. Het komt dus altijd op hetzelfde neer: data verbinden en door erna strategische vragen te stellen, processen optimaliseren.”

“Het plannen van schepen is nog een goed voorbeeld”, gaat Michaël Brands verder. “Op de binnenvaart varen dagelijks duizenden schepen, waarvan een groot percentage zonder vracht. Dat zijn schepen die hun vracht gelost hebben en op de terugweg zijn. Door al die gegevens in ons systeem te pluggen, kunnen wij de bewegingspatronen van die schepen volgen. Ligt er dan op een bepaalde punt vracht die van Antwerpen naar Keulen moet, zien we welke schepen passeren op die route en hoe groot de kans is dat het schip leeg is. Reders bellen dan naar schepen met de vraag of zij hun lading willen oppikken. Of schippers zoeken omgekeerd naar extra vracht. Want alles is toch beter dan leeg varen. Wie komt waar wanneer voorbij met wat? Je zit dus weer met die vier categorieën, waarmee je alles kan bepalen.”

Hier legt niemand bananenschillen op de stoep van collega’s

Dynactionize = een bende techneuten. En Ilse

“Eén van mijn sterktes, en daardoor ook van Dynactionize, is misschien wel dat ik geen rasechte IT’er ben. Ik kan wel programmeren, maar je kijkt als taalkundige anders naar problemen dan als een ingenieur. Ik bevind me op het grensgebied van die disciplines. Disciplines die de core van Dynactionize vormen. Ik denk dat we deels zo ver zijn geraakt omdat we op een andere manier naar de zaken kijken.”

“Daarnaast is het heel belangrijk dat we Ilse aan boord hebben. Zij vertaalt ons verhaal naar de ‘gewone’ wereld”, lacht Michaël Brands. “Ik wist niets van IT toen ik hier begon”, valt Ilse Vanderkerken hem bij. “En er is inderdaad een groot verschil tussen de IT- en de gewone wereld. In het begin knikte ik vaak gewoon ja, maar wist ik niet waarover het ging (lacht). Die mannen zitten zo diep in hun business, ze hebben een totaal andere feeling met de wereld.”

“Ik probeer nu de oplossing waaraan het team bijna vier jaar heeft gewerkt, op de markt te brengen. Praat je met mensen van de IT-afdeling, lukt dat goed. Die zijn dadelijk enthousiast. Maar het is belangrijk om ook het management mee te hebben. Zij zijn geen IT’ers en vragen: ‘Waar gaat dit eigenlijk over?’ Terwijl zij wel de eindbeslissing maken. Vooral daar ben ik wel een toegevoegde waarde.”

“Zeker en vast”, vindt Michaël Brands. “We zijn hier een bende techneuten (lacht). Ik kan wel een degelijk gesprek voeren maar in deals sluiten, is Ilse gewoon veel beter. Ze weet hoe mensen te benaderen en vertrouwen te wekken. Ze is de enige vrouw in het bedrijf, maar is zeker geen excuustruus. Ze zorgt voor een goede customer experience en is gewoon de geknipte persoon voor de job.”

“Ik had al een salesachtergrond in vastgoed”, gaat Ilse Vanderkerken verder. “Maar uiteindelijk draait het altijd rond de klanten en de relatie die je met hen opbouwt op lange termijn. Dat wil ik hier ook doen. Op zich maakt het daarbij niet uit wat je verkoopt, zolang je maar op tijd en binnen het afgesproken budget oplevert wat je beloofde. Het belang daarvan heb ik hier meteen duidelijk gemaakt en ik moet zeggen: tot nu toe is ons dat altijd gelukt. Geloof mij: hou je hieraan en klanten zullen je vertrouwen en terugkomen. Het is de beste tip die ik kan geven.”

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.