Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Dorien Breels

Luister hier naar de podcast met Dorien Breels

Passie vinden in je kinderdroom.

Wanneer je voor het kantoor van Pubmarket! in Hasselt parkeert, zie je 3 blikvangers in het raam staan. Bij het binnenkomen word je enthousiast verwelkomt door Pix, de Australian Labradoodle en vaste medewerker van het kantoor. Dit is de enige medewerker waarvoor de strenge social distance regels die we hier intern hanteren niet gelden, lacht Dorien. De toon is meteen gezet en het wordt dan ook meer dan een hartelijke eerste ontmoeting met Dorien Breels, CEO van Pubmarket! in België en zaakvoerder van Markedeer.

Mijn credo is don’t dream your life, but live your dreams.

In de voetsporen van mijn vader.

“Hasselt is duidelijk mijn thuis”, start Dorien haar verhaal. Al 33 jaar woont en werkt ze er nu. Na haar Studies TEW aan de KUL startte ze 11 jaar geleden in het bedrijf van haar vader die zijn tweede kantoor oprichtte, Pubmarket!, in 2003.

Dorien werd zaakvoerder van Markedeer en dat leek een uitstekend moment om een familiale overdracht te doen binnen Pubmarket!. “We hebben deze stap een beetje achter de schermen uitgewerkt”, gaat Dorien verder, “maar sinds vorig jaar hebben we onze medewerkers hiervan op de hoogte gebracht en komen er ook mee naar buiten.”
De huidige verdeling van aandelen is 50/50 samen met haar vader en beiden runnen ze Pubmarket! als CEO in Hasselt en is er een tweede kantoor in Amstelveen (Nederland).

In een familiebedrijf waarin iedereen een mening heeft, die niet altijd gelijklopend is, is het belangrijk om naar elkaar te luisteren. “Je dient elke partij zijn kant van het verhaal te laten vertellen. Dan geraak je er wel uit”, overtuigt Dorien me. “Wat heel mooi is, is dat je mekaars klankbord bent. Mijn vader gaat uit van zijn jarenlange ervaring, met de daaraan verbonden wijsheden en hij ziet mij als de frisse bries en staat heel erg open voor die vernieuwing. Dat geeft een hele goeie combinatie.”

Een meer dan gevulde dag.

Een werkdag start voor Dorien om 6u30. Veel tijd voor zichzelf heeft ze dan nog even niet, want ondertussen dienen haar dochtertje van 3, Anna en een zoontje van negen maanden, Mathias klaargemaakt te worden om naar school en naar de opvang te worden gebracht. Om stipt 8u25 kan Anna aan school worden afgezet en brengt haar man hun zoontje naar de kinderopvang. Beiden liggen handig op korte afstand van het kantoor.

“Wanneer ik dan om 8u30 op kantoor toe kom, probeer ik eerst tegen iedereen persoonlijk goeiemorgen te zeggen”, vertelt Dorien. “Dat is iets wat ik van mijn vader heb geleerd. Hij staat erop om iedereen elke dag te verwelkomen. Als het me al niet lukt omdat mijn ochtenden best ook wel hectisch kunnen zijn, probeer ik later op de dag dat moment te vinden om iedereen even te zien.”

De rest van de dag is vaak heel erg onvoorspelbaar ondanks de verwoede pogingen om een strikt schema aan te houden. “De meetings die ingepland staan, zijn vaak zowat het enige waar ik me sowieso aan houd, maar het lijstje dat ik tussen de meetings in graag had afgewerkt, krijg ik meestal niet afgevinkt tegen de avond.” Als ondernemer dien je permanent flexibel te zijn en kunnen omgaan met verrassingen die de job met zich meebrengen.

Het met klanten samenwerken aan een groeiverhaal, echt inzoomen op de noden van de klant en daar samen aan werken en bouwen.

Job met uitdagingen.

“Als CEO is het belangrijk dat je de strategische koers van het bedrijf uitzet”, gaat Dorien vastberaden verder. “En dat neemt vandaag toch wel extra tijd in beslag door de omstandigheden waarin we op dit moment ondernemen. Die koers uitstippelen, doe ik samen met mijn vader, maar dan heb je ook een team nodig dat samen met jou die koers wil varen.”

Haar vader neemt vanuit zijn opleiding als grafisch vormgever eerder de creatieve kant voor zijn rekening. “Voor mij is het altijd meer de strategisch kant van onze zaak geweest”, licht Dorien toe. “Het met klanten samenwerken aan een groeiverhaal, echt inzoomen op de noden van de klant en daar samen aan werken en bouwen, dat is iets wat mij altijd veel energie geeft en wat vandaag nog steeds mijn grootste uitdaging is en waar ik het gelukkigst van word.”
De combinatie van creativiteit en strategie tussen vader en dochter is dan die andere DNA-lijn die de job voor Dorien zo fascinerend maakt.

Vandaag de dag is die synergie heel erg belangrijk, want het is een hele uitdaging om je wendbaar op te stellen door de uitdagingen waarvoor elke ondernemer in deze tijden staat. Digitalisering gaat plots veel sneller en je dient permanent alert te zijn voor de verandering niet alleen in je eigen omgeving, maar ook in die van de wereld, wil je mee zijn. “Je dient de opportuniteiten die zich nu aanreiken te zien en te blijven volgen om je klanten tijdig te kunnen informeren. En dat vormt een behoorlijke challenge.”

De sleutel tot succes.

Voor Dorien kan je alleen maar succesvol zijn, wanneer je erin slaagt om je te omringen met de juiste mensen. Zowel buiten als binnen je organisatie heb je een team van deskundigen nodig om te kunnen blijven groeien. “Heel wat van onze medewerkers zijn heel wat beter in hun expertises dan ik”, zegt ze vastberaden. “Dat vind ik niet alleen sterk, ik ben daar ook ontzettend fier op. Op die manier kan ik me focussen om ons gezamenlijk doel te bereiken en heb ik de ruimte om hen te motiveren en stimuleren om er samen voor te gaan. Iedereen vanuit zijn eigen kracht en kennis.”
Dorien is er absoluut van overtuigd dat mensen zorgen voor de groei van je onderneming.

Het resultaat op het einde van de dag blijft een belangrijke doelstelling. Door de openheid van de organisatie kan iedereen met zijn verhaal en de opportuniteiten die zij aanbrengen, meewerken aan het groeiverhaal. “Voor mij staat de component samen heel erg vooraan, en vind ik zelfs essentieel om verder te kunnen gaan. Binnen ons managementteam zetelt onze strategic- en accountdirector waar er heel open gesproken wordt over de doelstellingen die wij willen behalen, of ze ook realistisch zijn en hoe die eventueel moeten worden bijgestuurd.”

Motivatie in crisismomenten.

Wanneer je als organisatie voornamelijk alles samen doet en dat ook de kracht van je bedrijf is, vraagt een lockdown wel degelijk wat aanpassingen. “Thuiswerken was bij ons altijd wel mogelijk, maar dat gebeurde eerder sporadisch zonder dat hiervoor een standaardprocedure bestond.”

Je dient dan als bedrijf te beginnen met je infrastructuur aan te passen zodat het haalbaar wordt dat iedereen op dezelfde  manier zijn job kan blijven doen. Microsoft Teams werd de nieuwe bondgenoot. Er ontstonden spontaan overlegstructuren en elke medewerker had er zo zijn eigen naam aan gegeven. “De dagelijkse persconferentie (naar analogie met de persconferenties tijdens de lockdown), een stand-up om er maar een paar te noemen”, gaat Dorien verder. “Zelf probeerde ik via telefoon en video calls iedereen regelmatig te bereiken. Niet alleen op zakelijk vlak, maar ook om met iedereen zo vaak mogelijk een korte babbel te hebben over hoe ze zich voelden en hoe hun thuissituatie was.”
Dorien startte met een interne nieuwsbrief zodat ze iedereen op de hoogte kon houden over zowel de zakelijke situatie als de privésfeer van de collega’s.

Omgaan met klanten binnen een crisismoment.

Naar de klanten toe kreeg Dorien 2 soorten reacties. De ene zag vaak onmiddellijk de opportuniteiten die de crisis met zich meebracht en er volledig voor gingen om deze ook te benutten. De andere drukte dan weer volledig op de pauzeknop in afwachting dat Corona voorbij zou zijn. “Die groep hebben we heel hard proberen te overtuigen dat het erg belangrijk was om te blijven communiceren, ook naar hun klanten. De uitdaging voor ons lag erin om hun communicatie aan te pakken op een verbindende wijze”, vertelt Dorien. “We zien nu dat dat de juiste aanpak was. En dat vertaalt zich ook in hun cijfers.” Dorien stelt vast dat ondanks de omstandigheden het blijven doorgaan met communicatie de nodige vruchten afwierp.
“Ondertussen is de verlamming weggevallen. Bedrijven begrijpen dat ze in een nieuw speelveld zitten en zich best kunnen aanpassen in het speelveld waarin ze vandaag terecht zijn gekomen.”

Dan dien je als communicatiebureau snel te reageren. Dorien is fier op haar team voor de accurate manier waarop deze ommekeer plaatvond. “Vooral de betrokkenheid van onze mensen om met de klant onmiddellijk aan de gang de gaan. Daar heb ik de flexibiliteit van ons kantoor en onze medewerkers gezien om snel te schakelen.”

Digitalisering is daardoor veel sneller en op grotere schaal één van de opportuniteiten geworden. Daar zet Pubmarket! nu heel sterk op in gezien Markedeer een deel van de groep is en daarbinnen alle mogelijkheden bestaan om in deze digitale omwenteling de klant volledig te ondersteunen.
“Bovendien merk ik dat bedrijven door deze crisis meer bezig zijn met de strategische onderbouw”, zet Dorien haar betoog voort. “Men gaat nu echt nadenken over de identiteit van hun onderneming. En hoe futureproof is die identiteit? Welke toegevoegde waarde zal ik als bedrijf nog hebben in de toekomst? Daar dien je dan heel strategisch over na te denken om daar je communicatie op af te stemmen.”

Dan is er nog altijd de heel belangrijke interne communicatie. Grote structuren beseffen nu al dat ze meer dan waarschijnlijk tot maart 2021 vooral met telewerk aan de slag zullen blijven. En dan moet je intern gaan nadenken over verbondenheid. Dorien ziet ook daar de vraag stijgen om hiervoor nieuwe vormen van communicatie te vinden.

Voor mij is de component samen heel erg belangrijk, en vind ik zelfs essentieel om verder te kunnen gaan.

Alles heeft ook een prijskaartje.

Wanneer je ganse interne en externe strategieën dient te ontwikkelen rond de aanpak van je communicatie, gaat dat natuurlijk gepaard met een prijskaartje. Dat betekent dat er o.a. gesprekken moeten worden gevoerd met de CFO. “Die dingen gaan hand in hand” licht Dorien toe. “Ik zie het graag als het opbouwen van een synergie tussen de verschillende C-levels. Marketing is tegenwoordig veel meer technologisch onderbouwd. Data zijn veel makkelijker te controleren waardoor je ook je ROI kan berekenen. Op die manier spreek je dan de taal van de CFO. Een goeie zaak, want net daardoor ontstaat er ook een wederzijds begrip en worden businesscases makkelijker opgenomen in de budgettering. Je merkt dat door die verandering CFO en CMO vaak meer naar elkaar toegroeien.”

Over de grenzen heen.

Dat opportuniteiten tot groei kunnen leiden, mag duidelijk zijn. Zo kwam het ook tot een samenwerking met wat nu in Pubmarket! Amstelveen is. Dorien vertelt: “We merkten dat heel wat van onze klanten Benelux georiënteerd zijn en dat we daardoor kennis van de Nederlandse markt nodig hadden, want Nederland scheelt toch met Vlaanderen in communicatiestijl en in woordgebruik. Een Vlaamse campagne is niet altijd één op één te vertalen voor de Nederlandse markt.”

Pubmarket! besloot jaren geleden over de grens te kijken en vond een Nederlands kantoor met 2 aandeelhouders. Na een aantal jaren samenwerken ging er ééntje met pensioen. Voor Pubmarket! het moment om met de overblijvende partij aan tafel te gaan zitten en te praten over een meer verbonden partnership. Om de merknaam te versterken werd er gelijk voor gekozen de naam te wijzigen naar Pubmarket! en zijn 50% van de aandelen ondergebracht onder Pubmarket! Hasselt.
Hoewel een 50/50 situatie misschien kan leiden tot padstellingen, is dat hier zeker niet het geval. De jarenlange alliantie, zorgt ervoor dat alles in consensus gebeurt met respect voor elkaars kennis en DNA.

De samenwerking leidde tot groei in beiden landen en momenteel stelt de groep 70 personen te werk, waarvan 15 in Nederland en 55  in België. Buiten Hasselt en zijn er nog 2 salesoffices gelegen in Antwerpen en Brussel.

Het verschil maken.

Door Nederland te betrekken in hun groep, kan Pubmarket! nog meer inspelen op wat hen onderscheidt in de markt – zeker wanneer het grensoverschrijdend is -: de combinatie van denken en doen.

“Je merkt bij communicatiebureaus dat er heel veel partijen erg goed zijn in een strategische aanpak, maar slagen er niet in om het vervolgens uit te voeren. En dan heb je anderen die wel voor de uitvoering gaan, maar dan weer het strategische stuk missen”, legt Dorien uit. “Bij ons zit de kracht in het combineren van de twee. Wat we strategisch bepalen, kunnen we ook realiseren.”

Voor Dorien is dat essentieel. Zeker in de veranderende wereld waarmee we vandaag erg geconfronteerd worden, is een partner die het volledige spectrum aanbiedt en hen ontzorgt een absolute troef. “Daarbij is het belangrijk dat je die hands on mentaliteit blijft behouden en we merkten tijdens de lockdown dat die hier heel erg aanwezig is. Op dat moment konden we bewijzen dat we snel, flexibel en pragmatisch kunnen meedenken met onze klanten.”

Een ander aspect waarin Pubmarket! een verschil wil maken, is de aanpak naar de personal branding. Een gezicht geven aan het bedrijf. De mens achter de onderneming om op die manier het vertrouwen naar de klant te stimuleren. “Het is ons  opgevallen dat er meer nood en vraag is bij vrouwen wanneer we het specifiek over die personal branding hebben”, gaat Dorien verder. “Vrouwen twijfelen nog te vaak om op de voorgrond te treden. Ze zijn over het algemeen teveel bezig met eerst een checklist af te vinken alvorens ze zichzelf durven te profileren, terwijl mannen daar veel minder problemen mee hebben. Vrouwen richten zich vaker naar de groep. Ik ben vrouwen tegenkomen waarvan ik het jammer vond dat ik ze niet eerder leerde kennen. Succesvol in alles wat ze deden, maar daar niet mee naar buiten traden.”

Pubmarket! wil al die kennis en kunde naar buiten dragen. Met dan een bijzondere aandacht naar authenticiteit. Het is net vanuit die kracht dat ze het verhaal willen brengen.

Mijn partner werkt niet alleen mee in de zaak, ik kan ook volledig op hem steunen in de opvoeding van onze kinderen.

Het beleven van een kinderdroom.

Dorien acht het niet uitgesloten dat ze als heel klein meisje wel eens droomde, zoals heel veel meisjes, om ballerina, kapster of zangeres te worden (lacht). Dat is niet wat is blijven hangen. Ze voelde al heel snel de drang om in de voetsporen van haar vader te treden. “Ik heb bij mijn vader altijd de passie gezien, en precies dat trok me aan en heeft me geïnspireerd. Mijn studiekeuze van TEW was echt met voorbedachte rade. Ik wist toen al dat wanneer ik mijn diploma zou hebben behaald, ik heel graag in het bedrijf van mijn vader wou beginnen.”

Het was misschien onbekend terrein voor Dorien, maar de passie voor het vak liet niet op zich wachten. Als je dan ontdekt dat je niet alleen je eigen kinderdroom beleeft, maar ook de droom van je vader waarmaakt, dan mag je ervan uitgaan dat Pubmarket! het beste van twee werelden vertegenwoordigt.

Wanneer je dat bijkomend kan combineren met een partner die je alle kansen geeft om in the spotlight te staan en ook nog eens financial controller is van het bedrijf, dat is al helemaal de spreekwoordelijke kers op te taart. “Mijn partner werkt niet alleen mee in de zaak, ik kan volledig op hem steunen in de opvoeding van onze kinderen. Bovendien werken we beiden vanuit onze expertises en kunnen elkaar ook daar in vinden en respecteren.”

Het hoofd leegmaken.

Wanneer je met zoveel passie aan je bedrijf werkt, is het niet altijd evident om afstand te nemen. Voor Dorien voelt het ook helemaal niet als een noodzaak aan: “ik vind het absoluut niet erg om er dag en nacht mee bezig te zijn. Op de momenten dat mijn kinderen bij me zijn, ben ik ook effectief aanwezig. Kinderen laten je alles wat relativeren. Alles in zijn juiste perspectief plaatsen.”

Het mama worden, heeft Dorien in een volgende dimensie van haar leven gebracht. Ze tracht in de combinatie van zakenvrouw en mama een goeie balans te vinden. Bewuste momenten kiezen voor de kinderen en hen dan ook de volle aandacht geven.

Bucketlist.

Dorien maakt geen lijstje voor de toekomst om die nog af te kunnen vinken. “Mijn credo is don’t dream your life, but live your dreams. En in de mate van het mogelijk probeer ik mijn leven daarop af te stellen.”

Gendergelijkwaardig.

Voor Dorien betekent gendergelijkwaardig uitkijken naar de dag dat er geen quotasysteem, of een equal pay day meer nodig is om vrouwen de plek te geven die ze verdienen. “We hebben al een hele weg afgelegd, maar we zijn er nog niet”, gaat ze verder. “Ik ben wel van mening dat vrouwen vanuit hun eigen kracht, en niet alleen zij, maar iedereen, naar buiten moeten komen. Wij dienen dat als vrouw zélf te doen. In onze eigenheid geloven en er gewoon durven te staan.”
En net met dat stukje wil Pubmarket! een verschil kunnen maken.

Een waardige afsluiter van een boeiend verhaal dat nog maar net begonnen is…

Dorien is CEO van Pubmarket! in Hasselt en zaakvoerder van Markedeer. Haar partner is David Chairez en samen hebben ze 2 kindjes Anna (3) en Mathias (9m).

Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.