Charlie Dewulf van MACKY Flanders

Maak kennis met Charlie Dewulf, een kleurrijke verschijning met een nobel doel: in de media ruimte creëren voor minderheidsgroepen, met de focus op kinderen en jeugd. Daarom richtte Charlie, die ook regisseur en screenwriter is, MACKY op. Een community slash communicatie agency die creatievelingen, productiehuizen, de media en – uiteraard – onze jeugd zelf, samenbrengt. “Media moet een plek zijn waar elk kind zichzelf terugvindt.”

Nadat Charlie Dewulf afstudeerde aan het RITCS, het Royal Institute for Theatre, Cinema and Arts, was het proberen om het te maken in de sector. “Ik heb ontzettend veel scenario’s geschreven en ingediend bij het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Mijn passie ligt bij het genre jeugdfilm. Ondertussen heb ik vier projecten waarvoor ik op steun kan rekenen. Ik kan het soms nog niet geloven. Daartussen heb ik als freelancer gewerkt voor organisaties als BedNet en Child Focus.”

MACKY by Charlie Dewulf

“Toen ik van het VAF steun kreeg voor mijn eerste langspeelfilm, zat ik meteen met duizend vragen. Hoe zorg ik dat wat ik maak, aansluit bij mijn doelgroep? Hoe praat ik met een producent? Hoe breng ik mijn film naar de markt? Er zat maar één ding op: mijn vragen stellen aan alles en iedereen. Ik sprak mensen in mijn omgeving aan, ging naar buitenlandse conferenties, praatte met creatievelingen en zat samen met jeugd in focusgroepen. Ik vond er veel antwoorden, maar kwam ook tot de constatering dat de rest van de sector vaak met dezelfde vragen zat.”

“Daarom richtte ik MACKY op, een soort van community waarin creatievelingen, de media- en filmindustrie en de jeugd elkaar kunnen vinden”, legt Charlie Dewulf uit.” “Onze creatieven zijn actief in film, televisie, radio, games, theater, boeken, digitale, innovatieve en sociale media. Het doel van MACKY is tweeledig; ten eerste dienen we als een talent hub waarmee we de industrie samenbrengen op events en sociale media. We organiseerden dit jaar bijvoorbeeld een how-to-pitchworkshop met rondleiding bij Ketnet. Op zo’n momenten komen creatievelingen en de industrie letterlijk bij elkaar over de vloer en kunnen zij duidelijk maken waarnaar zij op zoek zijn.”

Elk kind moet zich gerepresenteerd zien in de media. Ook minderheidsgroepen

“Daarnaast willen we onze creatieven werk bezorgen via het communicatie agency. Zij hebben die tone of voice voor jongeren & kinderen helemaal onder de knie dus waarom zouden merken daar ook niet van profiteren? Denk aan partijen zoals Child Focus of Delhaize die bijvoorbeeld een snapchatreclame, webserie of Instagrammascotte willen lanceren, maar niet die niche-ervaring hebben. Met regisseurs, schrijvers, Snapchat artists, animators, puppeteers, Youtube en In- stagram creators… als leden hebben we al het talent noodzakelijk om frisse en engageerde campagnes uit te werken.”

“Dat je jongeren engageert met een goed verhaal bewijzen spelers zoals Telenet met wtFOCK. Je draagt als merk een positieve boodschap uit én bereikt meer jongeren. Momenteel bekijken we de mogelijkheden om een partnership met een bestaand agency aan te gaan. Daar zit volgens ons een belangrijke groeimogelijkheid. Wij kunnen bijleren vanuit de ervaring van agencies, zij kunnen op hun beurt klanten overtuigen door onze ervaring.”

De Bertjes kiezen voor diversiteit

De missie van MACKY slaat in de ondernemerswereld blijkbaar aan. Zo won Charlie Dewulf onlangs De Bertjes, een award voor innovatieve ondernemers. “Als creatieveling in een categorie met voornamelijk ingenieurs had ik dat nooit verwacht (lacht). In mijn pitch legde ik kort uit wat we met MACKY willen bereiken. Om de dromen van elk kind te inspireren, moeten die zich gerepresenteerd zien in de media. Ook minderheidsgroepen. En dat kan pas wanneer de drempel verlaagd wordt en creatievelingen diverse verhalen kunnen pitchen aan de industrie.”

MACKY brengt creatievelingen, media en jeugd effectief samen

“Een voorbeeld van hoe onze events het verschil maken: we organiseerden een podcast-masterclass waar creatievelingen konden pitchen. Een team maakte een podcast over jongeren met een migratieachtergrond, die grappige dingen meemaakten wanneer ze onze cultuur nog niet begrepen. Zij mogen dat idee nu ook echt uitvoeren en ontwikkelen. Dat is superleuk én belangrijk. In Antwerpen hebben bijvoorbeeld meer dan 40% van de kinderen een migratieachtergrond. Ook zij verdienen het om geïnspireerd te worden door de media, in campagnes en kinderprogramma’s. Een samenleving waar iedereen een plaats heeft, is nu eenmaal sterker.”

Financierders: hierzo!

“De Bertjes opent uiteraard heel wat nieuwe deuren”, vindt Charlie Dewulf. “We krijgen de mogelijkheid om een marketingstrategie uit te zetten en worden begeleid waar nodig. Ik ben nu op zoek mentors en financierders die geloven in onze missie. Zo hoop ik dat dit fenomeen breder gedragen wordt en we een wezenlijk verschil kunnen maken. En natuurlijk hoop ik veel kansen te creëren voor creatievelingen. Als iemand mij binnen tien jaar zou vertellen dat MACKY een schakelpunt was voor die persoon, is dat de grootste voldoening.”

Download artikel
Deel dit artikel