Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Caroline Rigo: power lady met roze bril

Van kleuterleidster tot gedreven zaakvoerster van drie (!) ondernemingen. Caroline Rigo leerde haar eigen boontjes succesvol doppen, wat haar een nominatie opleverde voor de WOMED Award, een award die sterk vrouwelijk ondernemerschap in de kijker plaatst. Een kennismaking met een toponderneemster, eeuwige optimist en levensgenietende workaholic. Roze bril inclusief.

Ik heb mijn geluk zelf afgedwongen

Een sprong terug in de tijd: toen Caroline verder ging studeren, wist ze niet wat ze wou. “Ik koos voor kleuteronderwijs maar volgde ernaast wel al de avondopleiding schoonheidsspecialist”, vertelt ze. “Toen ik afstudeerde, kon ik meteen beginnen in een school maar wat was me dat. Ik ben van nature geen wener, maar op mijn tweede dag stond ik al huilend op. Het onderwijssysteem lag mij gewoon echt niet.”

“Ik ben snel op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging en vond die bij Omega Pharma, waar ik met wat blufpoker mijn eerste job als make-up artist binnenhaalde. Dat lijkt wel een rode draad in mijn verhaal: een goede dosis geluk. Al is het eigenlijk meer dan dat. Ik ben een durver met een portie lef en heb mijn geluk dus ook wel zelf afgedwongen.”

Op eigen houtje

“Naast een vaste job ben ik ook vrij snel zelfstandige in bijberoep geworden”, gaat Caroline verder. “Na een tweetal jaar heb ik de sprong gewaagd om fulltime freelancer te worden. Een boeiende tijd waarin ik veel heb gereisd en werkte voor magazines zoals P-Magazine, televisie en muziekgroepen zoals Milk Inc.”

“Ik kom niet uit een ondernemersfamilie en ondernemer worden was niet iets wat ik altijd voor ogen heb gehad. Maar toch begon het op den duur te kriebelen om een vaste uitvalsbasis te hebben. Die is er in 2007 gekomen met mijn make-upwinkel Le Visage. Een grote stap die me commentaren opleverde zoals ‘Ben je gek? Daar kan je toch niet van leven?’ De make-upwereld was toen nog niet wat het nu was. Winkels zoals die van MAC of Kikko waren nog geen vaste waarde in de winkelstraat.”

“Ik kocht merken in van over de hele wereld, schuimde beurzen af en deed praktisch alles op mezelf. Van marketing en logistiek tot boekhouding en verkoop. Met nul praktijkachtergrond heb ik toen wel wat slagen gehad, dat geef ik toe. Ik wist van niets, niemand waarschuwde me voor extra douanekosten, het belang van een goede budgettering, noem maar op. Intensieve begeleidingstrajecten van starters waren dunbezaaid, een evolutie die ik tegenwoordig alleen maar kan toejuichen.”

“Van mijn eenentwintigste tot eenendertigste lag de focus vooral op goed overleven en niet op dikke winst maken. Ik kon mij een klein loon uitkeren, maar moest ernaast wel goed tellen. Welke leverancier betaal ik eerst, waar heb ik nog wat marge? Je kan misschien zeggen dat het een lange weg is geweest, maar toch zou ik het niet willen veranderen. Ik heb enorm veel geleerd in die periode en dat leerproces is voor mij goud waard.”

“Als beginnende ondernemers nu vragen naar mijn gouden tip, kan ik alleen maar zeggen: durf te doen, maar doe het wel berekend. Laat je begeleiden waar nodig, maar probeer zelf zoveel mogelijk te leren. Want de sprong durven wagen is één ding, nadien overleven is nog belangrijker. Daarom heb ik ook meegedaan aan de WOMED Award: ik wil jonge bedrijven inspireren.”

‘Komt goed’

“Terwijl ik in Le Visage producten verkocht en behandelingen deed, kreeg ik vaker de vraag om andere make-upfans te leren om make-up artist te worden. Dat was het prille begin van Blush Academy. Toen die mensen mijn producten ook zelf wilden gebruiken, begon ik ook met de distributie van verschillende make-upmerken.”

“Op die manier zijn mijn verschillende ondernemingen stap voor stap ontstaan”, legt Caroline uit. “Ik goot Le Visage in een nieuw jasje en richtte Café Beauté op, een nieuwe en grotere winkel. In datzelfde jaar, 2016, ontstond ook Cent Pur Cent, mijn eigen minerale make-uplijn die verkrijgbaar is bij ondertussen al zo’n zeshonderd apotheken.”

“Als ik er nu op terugkijk, kan ik wel zeggen dat het intense jaren waren, al heb ik dat toen niet altijd zo ervaren. Blush Academy, Café Beauté, Cent Pur Cent én twee kinderen van één en twee jaar, dat vraagt veel energie. Maar ik ben een optimist en heb een hoog relativeringsvermogen, misschien dat het daardoor goed leek mee te vallen. Mijn stopwoorden zijn ‘het is toch niet zo erg’ en ‘komt goed’. Volgens die filosofie leef ik ook zelf.

Anti-bucht, pro-natuur

“Wat voor mij centraal staat in alles wat ik doe, is passie. Zo ben ik ook begonnen met Cent Pur Cent. Ik wil alle vrouwen zich innerlijk en uiterlijk goed laten voelen, en daarbij kan make-up helpen. Belangrijk voor mij was dat dit product duurzaam, gezond, gemakkelijk én mooi was. De make-up is gebaseerd op mineralen, wat het uitermate geschikt maakt voor mensen met huidproblemen of chemopatiënten. De lijn is enkel verkrijgbaar bij apotheken, een bewust keuze omdat ik Cent Pur Cent echt wilde profileren als gezonde make-up in een mooi potje. Want ook dat mooie potje geeft je als gebruiker een goed gevoel.”

“Voor de make-uplijn effectief op de markt verkrijgbaar was, ben ik twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling ervan. Een investeringskrediet kreeg ik niet en ondertussen moest ik mijn andere zaak nog tussen de soep en de patatten runnen. Ik heb er een jaar over gedaan om tien klanten te overtuigen om met mij in zee te gaan en mijn product te verkopen. Simpelweg omdat het iets was dat ze helemaal niet kenden. Ondertussen zie je wel dat er geleidelijk aan meer aandacht is voor gezonde verzorgingsproducten. Anno 2020 wil je toch geen bucht meer op je huid smeren.”

“Dat is iets dat ik in mijn drie ondernemingen wil samenbrengen. Alle drie zijn ze gebaseerd op dezelfde fundamenten: duurzaam en innovatief, natuurlijk gezond, ecologisch en sociaal verantwoord. Binnen Café Beauté bieden we bijvoorbeeld ook andere merken aan die passen bij die visie, zoals het Belgische Rainpharma. Maar ik geloof wel dat gezondheid en guilty pleasures hand in hand gaan, op alle vlakken. Negen van de tien dagen ben ik gezond, maar op die andere dag eet ik een frietje met een pintje erbij.”

“Mijn ondernemingen weerspiegelen dus zeker wie ik ben. Ik ben niet iemand die op het werk en thuis volledig anders is, ik ben wie ik ben. Mijn persoonlijkheid bepaalt mee hoe ik onderneem. En heeft me ook mede zo ver gebracht. Door mijn deelname aan de WOMED Award wil ik andere vrouwen én mannen aanzetten om ook de stap te durven zetten. Zeker voor vrouwen zijn er nog te weinig rolmodellen, misschien ook wel omdat wij vaak te bescheiden zijn. Ik heb mijn verwezenlijkingen ook lang geminimaliseerd, al durf ik nu wel al eens te zeggen dat ik trots ben op mezelf.”

Enthousiasme boven diploma

Noem Caroline gerust een selfmade woman. “Met dat selfmade-gedeelte heb ik wel wat geworsteld”, geeft ze toe. “Ik zeg niet altijd graag dat ik geen universitair diploma heb en kleuterleidster van opleiding ben. Dan zie je sommige mensen letterlijk en figuurlijk een stapje achteruit zetten. Raar eigenlijk, dat er nog zo’n vooroordelen bestaan. Terwijl ik kleuterleidster een fantastische job vind en er veel respect voor heb. Je moet maar eens in zo’n klas gaan staan. Ik zal zelf dan ook nooit iemand aanwerven op basis van diploma, maar wel op enthousiasme en ambitie.”

“Het meeste voldoening haal ik zelf uit de dankbaarheid van mijn klanten en personeel. Als mensen mij sturen dat ik hun leven heb veranderd omdat zij, na vijftien jaar, eindelijk make-up hebben gevonden die goed is voor hun huid, dan raakt me dat wel. En weten dat je personeel graag voor je werkt, dat is onbetaalbaar. Nu zien dat zij bijvoorbeeld beter workshops geven of maquilleren dan ikzelf, is voor mij een teken dat ik als onderneemster geslaagd ben.”

De bewuste roze bril

“Ik probeer zoveel mogelijk te leven met een roze bril en te doen wat goed voelt. Als ik wil werken, dan werk ik. Voel ik me moe, dan doe ik iets dat me gelukkig maakt. In dat opzicht zou ik zeggen: leg de lat niet te hoog, maar wees wel gedreven. En zeg ook niet: morgen moet ik dat en dat doen, maar wel: ik kies om morgen dat te doen. Dat is een heel andere mindset, waarmee je minstens even ver geraakt. Stop met jezelf vast te pinnen, luister naar jezelf en laat je omringen door mensen die ook in je geloven.”

Caroline Rigo

36 jaar x Uit Tongeren x Woont in Hasselt x 2 kinderen x Studeerde kleuteronderwijs x Founder Blush Academy + Agency, Café Beauté en Cent Pur Cent

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.