Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Birgit Monard over Monard Pro Vino

Monard Pro Vino is al meer dan veertig jaar een bekende naam onder de wijnliefhebbers. Een mooi parcours dat de wijnhandelaar te danken heeft aan het uitgebreide aanbod van kwaliteitswijnen en de onvervalste passie van zaakvoerster Birgit Monard. “Mensen zijn wel vaker verbaasd dat ik zoveel uitleg kan geven over al die verschillende wijnen. Maar wijn is gewoon een enorm dankbaar en boeiend product.”

Wijn hoeft helemaal niet duur of bekend te zijn om kwalitatief te zijn

Monard Pro Vino is oorspronkelijk opgericht door mijn vader Justin Monard”, begint Birgit Monard haar verhaal. “Sinds 2018 sta ik er alleen aan het roer. Al krijg ik wel ondersteuning van een geweldig team. Zo helpt Marijke mij met de administratie en boekhouding, terwijl Johan de leveringen, logistiek en IT voor zijn rekening neemt. Samen zetten we onze schouders onder het verhaal van Monard Pro Vino.”

Haar passie voor wijn kreeg Birgit Monard dan ook met de paplepel mee. “Wij zijn gedoopt met een druppel champagne op onze tong. En van kinds af aan ging ik al met mijn vader mee naar Frankrijk om domeinen en wijnkastelen te bezoeken. Daar is die passie echt gegroeid. Ik vind wijn een ongelooflijk boeiend product. Elke fles heeft wel een ander verhaal en ik vind het enorm interessant om mij daarin te verdiepen.”

Birgit Monards zoektocht naar kwalitatieve wijnen

Als wijnhandelaar gaat Birgit Monard dan ook continu op zoek naar kwalitatieve wijnen voor in het assortiment. “Daarvoor werken wij bijna uitsluitend met kleine, familiale wijnhuizen in Frankrijk”, stelt Birgit Monard. “Zodat wij de kwaliteit kunnen garanderen en mee kunnen opvolgen. Een uitdaging, want uiteindelijk is er veel meer slechte dan goede wijn op de markt. Net daarom is het eens zo leuk als wij nieuwe kwaliteitswijnen ontdekken. Bijvoorbeeld door langs te gaan op wijnbeurzen of door wijnboeren die ons zelf contacteren.”

“Maar de allerleukste manier om ons assortiment te verrijken, is door telkens nieuwe wijnen te proeven wanneer wij op restaurant gaan. Zeker als wij in Frankrijk zijn. Ik vraag dan ook altijd aan de sommelier wat zijn of haar coup de coeur is – zijn of haar lievelingswijn. Op die manier hebben wij al heel wat ontdekkingen gedaan, ook van kleinere wijndomeinen die zo goed als onbekend zijn. Sommeliers vertellen mij wel vaker dat ik een van de enigen ben die zelden haar eigen wijnen drinkt op restaurant. Ja, dan speel je op safe en weet je dat het goed is. Maar ik vind het net enorm boeiend om nieuwe dingen te ontdekken.”

Wijnliefhebbers pur sang

“Vaak denken mensen dat wij enkel een groothandel zijn, maar wij verkopen wijnen aan een breed publiek. Zo bestaat ons cliënteel bijvoorbeeld uit bedrijven en een aantal betere restaurants en bistro’s die ons vragen om wijnen bij hun menu voor te stellen. Maar hoofdzakelijk verkopen wij toch aan particulieren. Wij willen elke wijnliefhebber voorzien van een geschikte wijn, afhankelijk van zijn of haar budget.”

“Het grootste vooroordeel is dat wij enkel dure wijnen verkopen. Maar wij hebben zeker ook goedkopere wijnen in ons assortiment. Wijn hoeft helemaal niet duur of bekend te zijn om kwalitatief te zijn. Dat is snobisme. Ongeacht of een wijn nu zeven euro of zeventig euro kost: al onze wijnen komen steevast van familiale wijnhuizen, waar de wijnboeren met hart en ziel werken om er iets goeds van te maken.”

Ruim assortiment

“Wijn is nog altijd een genotsmiddel, dus het allerbelangrijkste is dat je er ook van geniet. Daarom willen we klanten zoveel mogelijk keuze geven. Ik heb ooit al eens een klant gehad die zich gegeneerd voelde omdat hij zoveel wijnen mocht proeven. Maar er is niets zo frustrerend als een vrouw die naar een schoenenwinkel gaat en maar tussen twee paar kan kiezen. Als daar iemand afkomt met een toren vol schoendozen, dan voel je je gelukkig als vrouw. Dat is bij wijn ook zo. Ik verwacht niet dat iemand helemaal in de wolken gaat zijn als ik ze maar een of twee wijnen laat proeven. Je moet mensen keuze geven en hun persoonlijke keuzes respecteren.”

“Net daarom organiseren wij in het voorjaar bijvoorbeeld een ‘Budget Tasting’ en Openflessendag, waar mensen zonder inschrijving en in een ongedwongen, joviale sfeer een aantal wijnen kunnen proeven. Op 8 mei organiseren we ook een ‘Women Only Tasting’ en in november houden wij dan weer onze grote wijndegustatie, waarbij er een 25-tal wijnboeren uit Frankrijk hun wijnen zelf komen voorstellen. Het is wel altijd heel opvallend dat de knappe, jonge wijnboer dan doorgaans meer verkoopt (lacht). Vorig jaar hebben we er zelfs voor het eerst een heus lifestyle event rond gemaakt. Met een aparte hoek voor kleding, kunst, make-up en show cooking. Op die manier steunen we ook andere ondernemers. En dat vind ik cruciaal, want als ondernemer moeten we het elkaar echt gunnen.”

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.