Bedrijven rijden te vaak blind

eLVeCon, simpelweg de (fonetische) afkorting van Luc Verleysen Consulting, is het consul- tancybedrijf dat Luc Verleysen in 2010 uit de grond stampte na een carrière vol ervaringen in zowel management- als consultantrollen. “Mijn rugzakje is goed gevuld met ervaringen van alle kanten.”

Consultancy is een breed gegeven dat Luc Verleysen op een slimme manier wist af te bakenen. “Als mensen vragen wat ik precies doe, dan kan ik dat samenvatten als ‘macro’-consultancy”, legt Luc uit. “De M staat voor management, waarbinnen ik bijvoorbeeld aan de slag ga als interim kwaliteitsmanager. De A staat voor audit, kwaliteitscontroles. De C voor consulting vanuit mijn eigen professionele ervaringen, de R voor reflectie, waaronder een-op-een gesprekken met leidinggevenden vallen, en de O voor opleidingen. Dat gaat van opleidingen omtrent kwaliteitsmanagementsystemen tot het zelf opleiden van interne auditoren voor bedrijven.”

Aanstekelijk ondernemerschap

“Het is binnen het auditverhaal dat ik Wivina en X2 heb leren kennen”, gaat Luc verder. “Toen ik vernam dat zij bezig was met het opstellen van een Code of Conduct en het Genderequivalent Approved Entreprise-certificaat wou lanceren, ben ik met haar rond de tafel gaan zitten. Ik heb toegezegd om haar te helpen met de auditoren, die het certificaat zullen toekennen, op te leiden zodat zij de nodige expertise bezitten en het certificaat effectief naar waarde kan geschat worden. Als toemaatje heb ik ook de Code of Conduct mee helpen vormgeven en professionaliseren. X2 is een van die projecten waar ik met plezier the extra mile voor ga. De bezielers achter X2 geloven rotsvast in hun missie en dat werkt aanstekelijk.”

Ik probeer bedrijfsprocessen in die mate te visualiseren dat je kan spreken van een aha-erlebnis

Het belang van een goede audit

“Mijn klantenportefeuille gaat van kleine kmo’s en familiebedrijfjes tot grote multinationals en Belgische overheden. En dat dan nog eens binnen heel diverse sectoren: van productie tot dienstverlening. Het grote voordeel daarvan is dat mijn rugzakje gevuld is met ervaringen van diverse kanten en klanten. Die kruisbestuiving is zeker een pluspunt. Bepaalde tools of technieken zijn bijvoorbeeld wel gekend in een productieomgeving, maar niet in de dienstverleningssector, terwijl ze ook daar een meerwaarde kunnen zijn. Ik durf zo buiten de hokjes te denken.”

“Wat ik vanuit eLVeCon ook probeer, is de visie op audits te veranderen. Te vaak wordt een audit nog gezien als een noodzakelijk kwaad. Bedrijven auditeren omdat het door de normen, zoals ISO 9001, opgelegd is, niet omdat het een toegevoegde waarde is voor de organisatie. Maar een goede audit is dat net wel. Als manager of leidinggevende is het belangrijk om inzichten te verkrijgen dankzij interne audits. Zo weet je wat goed en wat minder goed gaat, en kan je het beleid en de prestaties optimaliseren waar nodig. Ik merk dat de kracht van auditoren wel steeds duidelijker wordt. Bij meerdere bedrijven kon ik de poule van interne auditoren al fors uitbreiden. Wanneer zij de opdracht en vrijheid krijgen om de organisatie in vraag te stellen op een constructieve en positieve manier, wordt hun meerwaarde meer dan duidelijk.”

Meer dan ‘boekenslim’

“Het allerfijnste aan mijn job vind ik het feit dat ik mijn baseline effectief kan omzetten in de praktijk. ‘Kennis vind je in boeken, ervaring moet je elders zoeken.’ De kennis is haast altijd aanwezig bij bedrijven, maar zit soms zo diep verstopt dat ze niet naar boven komt. Mijn opdrachtgever zit meestal op het hoogste niveau binnen een bedrijf, maar ik daal zo diep mogelijk af. Ik ben niet het type consultant dat op directieniveau blijft hangen. Ik trigger medewerkers om hun verhaal te vertellen en probeer zo bedrijfsprocessen echt te visualiseren, in die mate dat je kan spreken van een aha-erlebnis.”

“Het is belangrijk dat een bedrijf goed voor ogen houdt wie ze zijn, wat ze doen, waarom en voor wie. En vooral: worden ze daar ook voor betaald? Ik kwam bijvoorbeeld eens bij een groot IT- bedrijf waar heel wat opdrachten van klanten uit goede wil tussendoor werden uitgevoerd. Maar die gespendeerde uren werden nooit gelogd of gefactureerd. Ik wil daarmee niet zeggen dat het bedrijf in kwestie per se die uren moest factureren – ze kunnen dat ook gewoon doen als extra service – maar ze moeten zich daar wel van bewust zijn. Bedrijven rijden te vaak blind en dan is het fijn dat ik die toegevoegde waarde kan bieden die je intern misschien niet vindt.”

Luc Verleysen
Zaakvoerder bij eLVeCon
Download artikel
Deel dit artikel