Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Bart Steukers

Luister hier naar de volledige podcast met Bart Steukers

Als archeoloog op zoek naar het verplaatsen van de volgende steen.

Agoria – technologie federatie met bijna 2.000 leden – zal op 1 april 2021 Bart Steukers benoemen als CEO. Bart neemt de fakkel over van Marc Lambotte die op 65jarige leeftijd met pensioen zal gaan. Tot die tijd neemt hij zijn huidige job waar als directeur Context. Maar hij is helemaal klaar voor de nieuwe uitdagingen die op hem liggen te wachten.

Waarvoor staat Agoria?

“Wij worden nogal eens in het landschap gezet als vertegenwoordiger van bedrijven die met technologie bezig zijn,” start Bart zijn verhaal, “maar eigenlijk zijn we er voor iedereen die door technologie geïnspireerd wordt.” Agoria wil een rol spelen in het enthousiasmeren van technologie voor iedereen die er rechtstreeks of onrechtstreeks mee in contact komt.

Een boodschap van hoop.

Bart kijkt er naar uit om op zijn 58ste de volgende carrièrestap te zetten. “Werken voor een organisatie als Agoria is echt plezant. Mijn ambitie is altijd geweest om stenen in een rivier te verleggen. De resultaten daarvan zien, en zeker welke positieve maatschappelijke impact dat kan hebben, behoren tot mijn levensdoel.” Bart is persoonlijk erg begaan met digitale competenties van iedereen zodat we in de toekomst aan de slag kunnen blijven. Hij beseft dat er een collectieve ongerustheid heerst dat digitalisatie en artificiële intelligentie onze jobs in gevaar zouden brengen, maar niets is minder waar. “Wij hebben er ons werk van gemaakt om aan te tonen dat er net jobs zullen bijkomen. Per job die in de toekomst verdwijnt, zullen er 3,7 nieuwe gecreëerd worden. We willen dus vooral een boodschap van hoop brengen. Hoop is er zolang we met zijn allen blijven werken aan het versterken van onze eigen competenties en ons loopbaan in handen nemen.”

Mijn ambitie is altijd geweest om stenen in een rivier te verleggen. De resultaten daarvan zien, en zeker welke positieve maatschappelijke impact dat kan hebben.

Het belang van verhalen.

Zijn eerste uitdaging vond Bart bij IBM (International Business Machines, nvdr). Hoewel dat bedrijf niet onmiddellijk opdook in zijn persoonlijke lijst. “Als gezonde puber, wou ik al helemaal niet gaan werken voor het bedrijf waar op dat moment ook mijn vader werkte,” lacht Bart.  “Ik zie mezelf als een loyaal medewerker waardoor ik een vrij beperkt palmares aan bedrijven heb waar ik ooit werkte. Ik begon bij IBM op een wel heel klassieke manier. Eerst bewijzen dat ik over voldoende kennis beschikte om daarna in de verkoop te gaan.”

Bart had eerder een gevoel dat hij met zijn studies als handelsingenieur, de financiële wereld in zou stappen. Maar het draaide anders uit. “Als jobstudent ging ik stagelopen bij IBM op een beurs. In die tijd pionierde IBM met hun local aria network, waarbij intern de ene PC met de andere werd verbonden en de eerste mails werden verstuurd. Het vertellen van die verhalen daarrond boeide me zoveel meer dan de cijfers waarvoor ik dacht te gaan.” En net daar ging het Bart om: het vertellen van verhalen.

Daardoor kreeg hij de kans om de wereldwijde strategie van IBM te ontwikkelen rond e-government. Of hoe de regeringen dienden om te gaan met het op dat moment jonge internet. Bart kreeg daarin zijn eigen missionarisrol waarin hij letterlijk de wereld introk om regeringen en organisaties de mogelijkheden van het internet in zijn eigen uitgeschreven verhalen, te verkondigen.

Vóór hij bij  Agoria startte opereerde Bart als General Manager Continental Europe bij Unisys “Dat is nog een periode geweest waarin ik écht heb moeten werken,” blikt hij lachend terug. Bart bouwde aan projecten waarin hij de totale verantwoordelijkheid droeg. Van plan over kostenstructuur, over motiveren van teams, het tevreden houden van klanten. “Voor mij is dat een periode geweest waarin ik zelf de voeten in de grond diende te zetten. Dat was elke dag de mouwen opstropen en er voor gaan.” Het is een levensfase geweest waarin hij, vooral ook rond het menselijk aspect van een job, heel wat wijsheid vergaarde.

We zien ons niet graag alleen als beroepsfederatie. We zien onszelf veel breder als begeleider van mensen die door technologie geïnspireerd worden om te helpen elkaar te verbinden en daardoor nieuwe projecten te realiseren.

Vandaag

Bart omschrijft zijn huidige job bij Agoria als directeur Context, als het creëren van context waarin zowel bedrijven als medewerkers kunnen groeien en werken om succesvol te worden. “Samen met mijn team adviseren we, behartigen hun belangen en faciliteren hun in hun groeiproces.” Dat beperkt zich voor Agoria niet alleen op technologisch vlak, maar ook economisch en maatschappelijk. Ervoor zorgen dat je economisch de beste wordt in je vakgebied, en daarbij niet uit het oog verliest dat er nog altijd belangrijke menselijke en duurzame componenten zijn die je in het hele proces dient mee te nemen. “We zien ons niet graag alleen als beroepsfederatie. We zien onszelf veel breder als begeleider van mensen die door technologie geïnspireerd worden om te helpen elkaar te verbinden en daardoor nieuwe projecten te realiseren. Natuurlijk vormen bedrijven daarin het hart, maar achter de bedrijven zien we ook de mensen die het uiteindelijk moeten waarmaken.”

Toekomst

In zijn nieuwe uitdaging ziet Bart zich als de verbindende factor tussen overheden, bedrijven en de academische wereld. “Als CEO dien je de lijm te zijn om dit waar te kunnen maken. Je kan binnen een federatie niet alleen werken. Wat je alleen doet, doe je goed. Wat je samen met anderen kan doen, is veel krachtiger.”
“Ik doe gewoon graag veel dingen tegelijk. Dat zit nu eenmaal in mijn DNA,” gaat Bart verder. “Dat houdt het leven boeiend.”

De tijdsgeest waarin hij is grootgebracht, kwam neer op hard werken en carrière maken. “De huidige generatie zoekt veel meer een evenwicht tussen werk en privé. Hiërarchie in bedrijven wordt steeds vlakker, wat andere kwalificaties vraagt van directie en leidinggevenden. Één daarvan is empathisch vermogen wat voor mij een werkpunt is,” lacht Bart. “Het werken met mensen, zonder empathie is wel heel erg moeilijk. Door samen na te denken, ga je gewoon betere resultaten halen.”

Datzelfde debat speelt zich ook af in de discussie man/vrouw. “De cijfers zijn er ook gewoon naar. Er zijn voldoende wetenschappelijke bewijzen dat een bedrijf met een divers leiderschap gewoonweg betere financiële resultaten haalt, meer aan innovatie doet en meer en betere ideeën creëert.”

STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics)

Agoria steekt heel veel werk in het aantrekkelijk maken van STEM gerelateerde opleidingen en beroepen voor vrouwen. “Maar dat is echt niet simpel,” aldus Bart. “Het aantal jongens dat een STEM gerelateerde opleiding volgt, is al jarenlang stabiel. Deelname van vrouwen stijgt lichtjes van 13 naar een 18 à 19 procent, ondanks al onze pogingen om vrouwen meer te betrekken.”

Bijkomend is er het aspect dat de stijging zich vooral in de biomedische richtingen situeert. Wanneer je gaat vergelijken met de hardere STEM richtingen, zoals ingenieur, wiskunde, digitaal en IT, blijft het cijfer van het aantal meisje beperkt tot een paar percentages. De bottleneck van instroom blijft een te overbruggen uitdaging.

Bijna alle traditionele beroepen die we kennen, zullen op een manier evolueren waarin digitalisering een rol zal spelen.

Waarom minder vrouwen?

In de zoektocht naar antwoorden op hun vraag waarom er minder meisjes kiezen voor een opleiding in de maakindustrie, kwam Agoria tot een wel heel, voor hen, verrassende outcom. “De resultaten waren hallucinant. Bij de vraag die we stelden over wat je aantrekt om te kiezen voor een opleiding in de maakindustrie antwoordden de jongens zeer uiteenlopend over de verschillende aspecten binnen de mogelijkheden. Bij de meisjes was dat bijna niets! En dat maakt het heel erg moeilijk. Wanneer je enkel een bottleneck ziet en geen verleidingsfactoren, dan is er duidelijk iets dat er niet klopt.” Volgens Bart dient het debat te worden gevoerd in het veranderen van de omgevingsfactoren. “Met Agoria moeten we de hand in eigen boezem durven steken en erkennen dat er meer is dat we kunnen doen. En gelukkig zien we nu ook bedrijven die hier specifiek mee aan de slag gaan. En dat stemt me hoopvol voor de toekomst.”

Binnen Agoria is de verhouding man/vrouw bijna fifty-fifty. In het directieteam zetelen er twee dames. En met gepaste trots vertelt Bart dat zijn team Context, een belangrijk onderdeel van Agoria, geleid wordt door een dame (Dominique Du Tré; Director Services, nvdr).

Bijkomende focus

Voor Bart is het duidelijk dat we niet enkel onze focus mogen leggen op het man/vrouw aspect. De digitalisering van de wereld staat nog maar aan het begin. Bijna alle traditionele beroepen die we kennen, zullen op een manier evolueren waarin digitalisering een rol zal spelen.
De advocaat, de boekhouder en zelfs de slager zoals we hen vandaag in het straatbeeld zien, zullen die van morgen niet zijn. “We gaan dus zeker een tandje moeten bijsteken, om ervoor te zorgen dat in alle opleidingen die digitale dimensie aanwezig is.”

Vooroordelen zijn er om gecounterd te worden.

In de opleidingen binnen bedrijven wordt er vaak gezorgd voor een mentor-mentee concept. Niets mis mee. De ervaring leert zelfs dat de mentor vaak meer leert dan de mentee. Waar Bart zich aan ergert, is het gedachtengoed dat om de problematiek man/vrouw te doen lukken, vrouwen dienen te worden begeleid. In één adem volgt er een heel krachtige en overtuigende “nee!” En hij gaat verder: “Misschien is het zelfs zo dat mannen op dat vlak meer begeleiding nodig hebben dan vrouwen.” (lacht)

Dromen waarmaken

Als kind droomde Bart ervan om een figuurlijke steen te kunnen verleggen, waardoor zijn leven een maatschappelijk positieve impact zou hebben.
“Ooit dacht ik eraan om archeoloog te worden. Dat zou dan de letterlijke manier zijn geweest om een steen te verleggen.”

Maar dat was niet het enige. De advocatuur was ook een honger die hij graag had gestild. Maar zijn vader hield daar een andere mening op na (lacht). Met de gevleugelde woorden: “Het volstaat dat je thuis advocaat van de duivel bent. Het is niet nodig dat je dat nog op een ander gaat doen”, beschouwde zijn vader het debat als gesloten. En al lachend voegt Bart eraan toe: “het is warempel waarschijnlijk de enigste keer dat ik naar mijn vader heb geluisterd. En dat is nog altijd met een beetje spijt in het hart.”

Zijn rots

Het heeft er wel voor gezorgd dat hij uiteindelijk zijn andere ambitie misschien kan waarmaken.

Bart ervaart dat binnen de maatschappij er een groep van talenten compleet vergeten wordt. Met name de vrouwen en nog sterker de vrouwen van allochtone afkomst. “Op dit moment is deze groep totaal onder vertegenwoordigd. Niet alleen in het beroepsleven, maar nog meer specifiek in de industrie die we met Agoria vertegenwoordigen.”

Voor hem is dat het eerste vinkje dat op zijn professionele Bucketlist prijkt. In de nieuwe uitdaging die hij aangaat als CEO, wil Bart van dit debat zijn persoonlijke rots maken en met die rots de rivier in een andere richting leiden. Als X² rest ons alleen hem hiermee heel veel succes te wensen.

 

Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.