Ann Doucet over het nieuwe well-dreaming bij ASAP

Geëngageerde werknemers vormen de basis van een sterke organisatie. Een verhaal dat volledig aansluit bij de kernwaarden van ASAP, én dat de HR-speler extra kracht bijzet met de introductie van haar well-dreaming module in 2020. “We merken dat onze werknemers een honger hebben om hun kennen en kunnen te ontwikkelen. En met well-dreaming willen wij hen die groeikansen voorschotelen.” Ann Doucet, Human Engagement Director bij ASAP, legt uit.

“Op dit moment werken er bij ons heel wat consulenten met een brede waaier van achtergronden”, begint Ann Doucet haar verhaal. “Mensen die binnenstromen uit enorm diverse opleidingen. Van verpleegkunde tot een beroepsopleiding. Want een specifieke consulentenopleiding bestaat er momenteel nog niet. En dat betekent dat je sollicitanten enorm goed moet screenen op vlak van competenties. En daarna intensief moet gaan opleiden en begeleiden. Bij elke nieuwe werknemer die hier begint, gaat er dus een enorm diepgaand onboardingsproces vooraf.”

“Mensen solliciteren hier omwille van een interesse in recruiting”, vervolgt Ann Doucet. “Om te kijken of een job in HR hen ligt. Maar ook om te kijken in welke mate het een stap in hun verdere loopbaan kan zijn. Want vaak zien consulenten hun job eerder als een springplankfunctie, om op termijn aan de slag te kunnen gaan op een personeelsdienst. En net daarom ligt het verloop binnen de hele uitzendwereld vrij hoog. Wij horen van onze medewerkers dat ze hier graag werken, maar dat ze na een aantal jaren de behoefte voelen om zich verder te ontplooien. Een antwoord geven op die behoeftevraag is niet altijd even makkelijk. En dat is jammer, want wij investeren wel veel in onze medewerkers.”

Met well-dreaming dromen wij mee over de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers

ASAP Academy

“Toen ik bij ASAP ben begonnen, was het mijn doel om te streven naar geëngageerde medewerkers”, legt Ann Doucet uit. “Dus ben ik beginnen na te denken over de elementen die daartoe kunnen bijdragen. Eén daarvan is persoonlijke groei. En net daarom hebben wij onze ASAP Academy gelanceerd. Om een echte ASAP-familie te creëren waarbinnen onze werknemers zich kunnen ontplooien. Waarbinnen ze hun passie kunnen ontdekken. En waarbinnen persoonlijke ontwikkeling tot meer betrokkenheid op de werkvloer leidt.”

“Onze ASAP Academy richt zich op vier modules. Via de eerste, well-coming, zorgen wij voor een intensieve opleiding en begeleiding van nieuwe werknemers. De tweede module, well-being, focust op het evalueren en ontwikkelen van competenties. Dat wil zeggen dat wij luisteren naar de ervaringen van onze werknemers en hen gaan coachen en ondersteunen, zodat ze nog beter worden in wat ze doen. Well-feeling, de derde pijler, zorgt er dan weer voor dat mensen in balans blijven met zichzelf en hun welzijn. En de vierde module, well-dreaming, rollen wij begin 2020 uit.”

Het well-dreaming verhaal

“In 2020 starten wij dus met ons well- dreaming verhaal”, gaat Ann Doucet enthousiast verder. “En dat doen we door onze medewerkers uit te nodigen om binnen ASAP te snoepen van alles wat interessant is voor hun verdere ontwikkeling. Los van hun huidige functie. Daarom zijn we op dit moment een programma aan het uitwerken met een aantal opleidingen die medewerkers tijdens de werkuren kunnen volgen. Dat kan gaan om sessies rond payroll, maar ook om sessies rond competentiemanagement, leiderschap, projecten, financiële cijfers en noem maar op. Die opleidingen zijn dan bedoeld voor werknemers die hier drie jaar en langer werken.”

Persoonlijke groei is een belangrijke factor in ons engagementverhaal, dus moeten wij als ASAP die rol opnemen en onze medewerkers daarin ondersteunen

Waarom ASAP deze vierde module uitrolt? “Omdat wij ons verantwoordelijk voelen voor de verdere ontwikkeling van onze medewerkers. Want mensen hebben de behoefte om te groeien. En aangezien die persoonlijke groei een belangrijke factor in ons engagementverhaal is, moeten wij als ASAP die rol opnemen en onze medewerkers daarin ondersteunen. Op die manier geven wij onze werknemers de kans om te proeven van een aantal andere domeinen en samen na te denken over hun verdere toekomst. Niet alleen binnen ASAP, maar ook ergens anders. Want soms gaan onze medewerkers uiteindelijk voor een van onze vaste klanten werken. En dan willen wij daar proactief op inspelen en hen daar ook in ondersteunen. Omdat wij het beste voorhebben voor zowel onze medewerkers als onze klanten en alle partijen graag tevreden willen houden.”

“Onze visie en missie is om onze uitzendklanten op termijn hetzelfde parcours te laten bewandelen”, besluit Ann. “Want ook zij kampen met die behoefte aan persoonlijke groei. Wanneer de tijd rijp is, willen wij onze well-dreaming module dan ook verder uitzaaien. Maar je moet het natuurlijk eerst intern naar voren brengen vooraleer je het kan uitdragen. Al ben ik ervan overtuigd dat het zowel voor onze medewerkers als voor onze uitzendkrachten opportuniteiten gaat creëren die we anders nooit zouden zien.”

Download artikel
Deel dit artikel