Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

An Caers: directeur radio bij DPG Media

Wat ik hierna nog wil doen, weet ik niet. En dat is een goed teken

Meer dan drie jaar geleden verloor An Caers haar hart aan het bedrijf MEDIALAAN, dat na de fusie met De Persgroep Publishing verdergaat onder de naam DPG Media. “Ik wist in het begin niet welke rol ik hier zou spelen. Maar dat ik een rol woù spelen, dat stond vast.”

 An Caers wordt dit jaar veertig. “Ik ben daar eigenlijk zelf niet zo mee bezig, maar mijn omgeving laat soms lijken alsof ik er wel mee bezig moet zijn (lacht). Ik heb dus al een aardige loopbaan achter de rug, met daarin één rode draad: mijn man Wim. Hij heeft me altijd gesteund in mijn carrière, zorgde dat we alles geregeld kregen binnen ons gezin. Op dat vlak zijn we echt een goede match. Zelfs mijn twee kinderen, Amélie en Olivier, steunen me. Ze vinden het tof wat ik doe. En als ik thuis ben, dan ben ik ook 100% mama. Dat weten ze.”

Gelukkig vinden niet alleen An Caers kinderen haar job tof, maar An zelf ook. “Ik ben Directeur Radio en vind zelf dat ik de allerleukste job heb”, lacht An Caers. “Als ik mijn functietitel vernoem, krijg ik steevast de vraag: ‘Oké, maar wat doe je dan precies?’ Simpel uitgelegd: ik sta aan het hoofd van iedereen die binnen DPG Media bezig is met radio en audio. Van de radiozenders zelf tot techniek, marketing, dj’s…”

“Ik vind het echt een voorrecht om deze functie te mogen uitoefenen. Tijdens mijn vorige jobs dacht ik vaak na over wat ik daarna nog zou willen doen. Dat is nu niet het geval, ik weet niet wat ik nog zou willen. Dat is de eerste keer ooit. Dat is een goed teken. Ik hoop gewoon dat dit nog lang blijft duren.”

Een job met hobby’s

“Voor ik bij MEDIALAAN terechtkwam, werkte ik een vijftiental jaren vooral bij corporate bedrijven. Eerst in de automotive sector, bij Opel. Erna bij Unilever en Campbell Foods. Ik ben altijd gepassioneerd geweest door het gedrag van de consument en vond het geweldig om daarmee bezig te zijn. Het was zelfs zo erg dat ik foto’s nam tijdens het boodschappen doen en aan winkelende mensen vragen stelde. Mijn man wou op den duur niet meer mee gaan winkelen (lacht).”

“Mijn vorige jobs deed ik gemiddeld een vijftal jaar. Dan begon ik zin te krijgen in iets anders, iets nieuws. Het is een soort van cyclus. Ik begin met observeren, erna probeer ik iets te implementeren. Zie ik dat groeien en succesvol worden, dan ben ik klaar voor iets anders. Maar hier bij DPG Media is dat compleet anders. Hier komen zoveel extra’s kijken bij mijn job. Rodeneuzendag, bijvoorbeeld. Ik zie het als hobby’s die erbij komen. Het is zalig om zo te gaan werken.”

Hier komen zoveel extra’s kijken bij mijn job. Ik zie het als hobby’s die erbij komen

Geen mails overdag voor An Caers

“Ik was vanuit mijn vorige jobs al klant bij MEDIALAAN. Voor Devos Lemmens deden we bijvoorbeeld veel radio-advertenties, dat merk is groot geworden via de radio. Ik kwam hier vaak over de vloer en apprecieerde vooral de cultuur en de mensen. Toen dacht ik al: ‘Ik wil hier echt heel graag werken. Ik weet niet in welke rol, maar het moet dit bedrijf zijn (lacht).’ Er was helaas niet meteen iets beschikbaar. Op elk Q Beach House ging ik vragen: ‘Is er al iets?’ Tot er uiteindelijk plek voor me was op de radiomarketingdienst.”

“MEDIALAAN heeft een unieke cultuur, en daar hecht ik ook als directeur veel waarde aan. Mijn werkdag staat volledig in het teken van meetings en beschikbaar zijn voor mijn team, de menselijke kant van het verhaal. Ik vertrek terug naar huis zonder een mail te hebben gelezen. Liggen mijn kinderen in bed, dan neem ik de tijd om mijn dag te verwerken, de volgende dag voor te bereiden en mijn mails te beantwoorden. Mensen geloven het niet, maar ’s avonds is mijn mailbox leeg. Dat geeft me rust, en tot nu toe werkt dit perfect voor mij.”

Zotte uren, zotte mensen

“Radio is gefundeerd op mensen. Niet alleen op antenne, maar ook achter de schermen. Op mijn bureau staat maar één foto, en dat is er eentje van het team. We hebben hier allemaal respect voor elkaar en weten wat we van elkaar mogen verwachten. Ja, het zijn zotte uren. Ja, het is werken in het weekend. Maar het feit dat echt iedereen ervoor gaat, maakt dat dit niet aanvoelt als een job.”

’An staat haar mannetje wel.’ Alsof ik dat doe om me te bewijzen

“We lachen heel veel, dat typeert ons team”, zegt An Caers. “We hebben een Whatsappgroepje, waarin ook altijd onnozel wordt gedaan. Terwijl in sommige andere bedrijven mensen ’s ochtends binnenkomen, hun ding doen en erna naar huis vertrekken. Zonder boe of ba. Ik vind het heel belangrijk dat we hier zo goed kunnen lachen. Je relativeert gemakkelijker en het maakt de werkdag ook gewoon aangenamer.”

Kombino’s

“Als ik terugkijk op mijn carrière, zijn er wel wat leuke momenten die zijn blijven hangen. In mijn periode dat ik voor Iglo werkte, hielp ik mee de Kombino ontwikkelen. Dat was in feite een fishstick met spinazie erin. Eén van onze dj’s hier, Vincent Fierens, vertelde een keer dat Kombino’s echt zijn lievelingseten zijn. Toen ik hem zei dat ik dat product mee ontwikkelde, viel hij bijna van zijn stoel. Sindsdien krijg ik elke keer een foto toegestuurd wanneer hij een Kombino eet (lacht).”

“Het is misschien iets banaals, maar het toont ook wel deels wat voor type leider ik ben. Ik sta niet boven mijn mensen, maar ertussen. Ik ben een collaboratief iemand, al ben ik tegelijkertijd ook heel vastberaden. Dat is op zich een vreemde combo. Overleggen werkt gewoon goed op onze vloer, maar in the end kies ik welke richting we uitgaan. Dan durven ze soms wel eens te zeggen: ‘An staat haar mannetje wel.’ Alsof ik dat doe om me te bewijzen. Niet dus, dat is gewoon wie ik ben (lacht).”

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.