Alexandra Limage
Alexandra Limage, zaakvoerster van Sprint Transport in Houthalen-Helchteren, werd in maart verkozen tot ‘Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar’. In 1999 kwam ze terecht bij een klein transportbedrijf, dat ze overnam na faillissement. Ondanks de crisis en een bouwvallige eerste vestiging, bouwde Alexandra Limage het bedrijf uit tot een gevestigde waarde in de transportsector. “Ik wist niet wat er ging gebeuren toen ik het bedrijf overnam. Maar ik besloot om te luisteren naar Pipi Langkous, die ooit zei: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan!’”
“Beginnen met Sprint Transport was echt een sprong in het onbekende,” begint Alexandra Limage. “Ik had geen ervaring in management maar ik voelde me thuis in de transportsector, dus waarom niet? Het avontuur dat daarop volgde, had ik wel echt niet kunnen inschatten. Het was knokken om te overleven, maar we hebben het toch maar gehaald. Ik heb uit mijn ervaringen vijf belangrijke lessen getrokken die ik nu maar al te graag met iedereen deel.”
Wees eerlijk
Alexandra Limage kwam met Sprint Transport al snel voor heel wat moeilijkheden te staan. “Maar, ik ben meteen open en eerlijk geweest met mijn medewerkers, dat vond ik heel belangrijk. Hun reactie had ik wel echt niet verwacht. Zij zeiden me: ‘Oké, we proberen samen het bedrijf terug op de rails te zetten. Dat wij daarvoor nu uren moeten inleveren, dat is dan maar zo.’ Dat is geen evidentie voor hun, maar het gaf wel een enorm wij-gevoel. Ik moet wel de beslissingen nemen, maar het is belangrijk dat je gesteund wordt door je team.”
Durf vragen te stellen
“Ik kende in het begin niks van ondernemen,” geeft Alexandra Limage toe. “Dus alle dingen die ik niet wist, die vroeg ik aan anderen in de sector. Ik heb vaak naar mensen gebeld van wie ik niet wist hoe ze zouden reageren. Maar het werkte. Ik legde mijn situatie uit en vertelde dat ik geïnteresseerd was in hoe zij het ene of het andere aanpakten. Dat was soms lastig, want niet iedereen legt graag zijn geheimen bloot. Maar doordat ik zo eerlijk was, hielpen ze me vaak verder. En nu werkt het ook in de andere richting, want ik geef ook graag advies aan iedereen die mijn hulp vraagt.”
Denk op lange termijn
“Of het nu goed of slecht gaat, je moet kosten onder ogen durven zien. En altijd vooruit blijven denken, want dat is vaak een probleem. Veel bedrijven beginnen met zwarte sneeuw. Dan gaat het plots goed en gaan ze overinvesteren. Doe dat niét,” waarschuwt Alexandra Limage. “Je mag dromen, maar blijf wel bij de les. Wik en weeg alles elke keer opnieuw, en luister naar je buikgevoel. Dat ik de crisis heb meegemaakt, zorgt er nu nog voor dat ik nooit roekeloos iets beslis. En denk ook aan jezelf. Want ooit stop je met werken, en ook daar moet je op voorbereid zijn. Advies van je bank of boekhouder helpen je hier zeker een stuk vooruit.”
Volg je passies
“Misschien is dit nog het allerbelangrijkste,” meent Alexandra Limage. “Als je een passie en een goed idee hebt, ga er dan gewoon voor. Laat het niet aanslepen want van uitstel komt afstel. Waarom zou je over tien jaar willen zeggen: ‘Had ik het toch maar gedaan’? Al is het niet altijd rozengeur en maneschijn, je kan als ondernemer fantastische zaken verwezenlijken. Het maakt niet uit wat je doet of hoe groot je zaak is, zolang je het maar graag doet. Op het einde van de rit zien hoe je bent gegroeid en je dromen hebt nagejaagd, dat is toch magnifiek.”
De WOMED-award: Alexandra Limage uit de comfortzone
Het verhaal van Alexandra Limage was misschien niet altijd even positief. En toch was er plots die WOMED-award. “Een heerlijke ervaring. Ik leerde zoveel mensen kennen in verschillende sectoren. En ontdekte dat iedereen wel eens tegen dezelfde problemen aanloopt. Het fijne is dat we elkaar kunnen helpen, dat we meningen en advies met elkaar kunnen delen. Wat voor de ene een onoplosbaar vraagstuk lijkt, is soms voor de ander poepsimpel. Uiteindelijk zijn wij allemaal maar mensen, ook die grote ondernemers. Wij weten niet alles en worden elke dag weer uitgedaagd. Maar dat is tegelijkertijd ook net zo fantastisch aan ondernemen. Ik heb als onderneemster écht de tijd van mijn leven!”