AB InBev: Diversiteit van denken en inclusie moet een mindset zijn binnen een bedrijf, niet een check the box
Diversiteit en inclusie maken reeds enkele jaren deel uit van de bedrijfscultuur van AB InBev. Daarbij streeft de grootste brouwer ter wereld naar een open mindset en het uitblijven van vooroordelen op het vlak van uiterlijk, achtergrond enz. HR-directeur Sonja Pianalto stuurt deze agenda op een zeer data driven manier. “Een data gedreven approach binnen HR zorgt voor minder vooroordelen”
Fotograaf: Frank Toussaint
Diversiteit & Inclusie, deel van de bedrijfcultuur
Binnen AB InBev heeft men een sterke bedrijfscultuur.
“Diversiteit en inclusie maken deel uit van onze bedrijfscultuur, we willen dat iedereen zichzelf kan zijn en dat vrijheid van denken gestimuleerd wordt. Het is dus aanwezig in alle departementen en op alle niveau als deel van volledige waardeketen. Zo werken we niet enkel met onze werknemers, maar ook met onze leveranciers en onze merken om deze boodschap uit te dragen. We willen allemaal dezelfde visie meegeven.” Sonja benadrukt ook het belang van inclusie in de brede zin van het woord: “Diversiteit gaat om zoveel meer dan enkel etniciteit.
Het gaat om leeftijd, persoonlijkheid of beperkingen. Kortom, je goed voelen op jouw werk is een inclusieve werkplek.”
Hoe komt dan die diverse & inclusieve bedrijfscultuur tot stand?
“Het is een continu proces. Het mag niet enkel uit het HR-departement komen en dient eveneens bottom-up te gebeuren. We hebben bijvoorbeeld employee resource groups:
dit zijn werknemers die zich graag willen engageren.”
De employee resource groepen organiseren dan interne campagnes om non-inclusieve opmerkingen tegen te gaan met #ThisIsNotAJoke zoals meer ondersteuning te bieden aan werkende ouders en lezingen organiseren tijdens Pride Month.
Data Driven approach zonder vooroordelen
Sonja Pianalto heeft een financiële achtergrond en deze achtergrond gebruikt om een meer data driven approach voor te stellen in het HR-departement.
“Ik ben een zeer data gedreven persoon. We gebruiken heel veel data om beslissingen te maken, zo heb je minder te maken met vooroordelen. Zo maken we gebruik van een AI-tool om vacatures meer genderneutraal te maken in hun verwoording.
Onbewust zetten HR-specialisten vrouwelijke woorden bij jobs die vooral vrouwen doen, deze vooroordelen willen we uit de weg zodat iedereen zich aangesproken voelt door de job.”
Onze mensen zijn onze grootste kracht
Maar wat maakt AB InBev dan zo aantrekkelijk als werkgever? Sonja benadrukt het feit dat mensen de grootste kracht zijn van een bedrijf.
“We hebben prachtige producten en AB InBev is echt een icoon in België, maar onze mensen zijn onze grootste kracht, niet onze merken. Je krijgt kansen die je in andere bedrijven nooit zou krijgen. Zo had ik nooit gedacht dat ik de kans zou krijgen om binnen HR te werken gezien ik een finance achtergrond heb. Ondernemerschap wordt binnen AB InBev enorm gestimuleerd.
Zo krijg je snel veel verantwoordelijkheden en kan je proeven van verschillende departementen, dat is ook inclusie.”