Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Up- & reskilling bij Atlas Copco – Annick De Bakker

Annick De Bakker van Atlas Copco over belang van investering in medewerkers om digitale transformatie mogelijk te maken

Als wereldwijd marktleider is innovatie cruciaal voor Atlas Copco. Het bedrijf is volop aan het evolueren naar een “smart factory”-omgeving. Onder meer door digitalisering, de uitrol van nieuwe technologieën, automatisering en de recente invoering van 5G wordt de fabriek efficiënter. “Om  die slimme transformatie mogelijk te maken, investeert Atlas Copco in zowel haar arbeiders als bedienden door hen andere en nieuwe competenties aan te leren”, verduidelijkt Annick De Bakker, VP Human Resources van de Atlas Copco Airtec Divisie. 

Digitalisering vraagt nieuwe vaardigheden

De verregaande digitalisering van de productie vraagt nieuwe skills, bij voorkeur van de mensen die momenteel al bij Atlas Copco aan de slag zijn. “We willen zoveel mogelijk medewerkers de kans en leeromgeving bieden om andere of nieuwe vaardigheden te verwerven”, vult Annick aan.  “Sommigen zullen hun competenties moeten aanvullen met nieuwe kennis, bijvoorbeeld rond artificiële intelligentie of big data (upskilling). Anderen zullen nieuwe competenties verwerven door een veranderende jobinhoud, wat heropleiding vraagt (reskilling).” Om het upskilling- en reskilling-programma te realiseren, steunt de Vlaamse overheid Atlas Copco Airpower met 2 miljoen euro.

Hire for attitude, train for skills

De veranderende werkomgeving brengt een verschuiving in competenties met zich mee. Potentiële medewerkers worden daarvoor echter niet enkel vastgepind op maar  diploma’s of ervaring. “Bij Atlas Copco hechten we enorm veel belang aan de juiste attitude”, verklaart Annick. “We hanteren meer dan vroeger  het principe ‘hire for attitude, train for skills’. Voor ons moeten medewerkers een open geest hebben, out-of-the-box durven denken en  vooral “goesting” hebben om bij te leren. Vervolgens trainen we hen ‘on the job’ voor de vaardigheden en kennis die ze missen (train for skills). Dat geldt zowel voor onze arbeiders als  voor de bedienden.”

Niet enkel de werkomgeving is gedigitaliseerd, ook het eindproduct van Atlas Copco is tegenwoordig veel digitaler dan voorheen. Een compressor is niet langer een mechanische machine, maar een hoogtechnologisch toestel. Waar Atlas Copco tien jaar geleden vooral ingenieurs elektromechanica aantrok, ziet ze nu vooral een toenemend aantal software-ingenieurs en data-analisten.

Verantwoordelijkheid aan medewerkers geven, is cruciaal voor succesvolle implementatie van digitale transformatie

Digitale transformatie verandert voor vele medewerkers de kern van hun takenpakket. Zo verdwijnen binnen de digitale transformatie op de fabrieksvloer bij Atlas Copco repetitieve handelingen met beperkte toegevoegde waarde, zoals het beladen en ontladen van machines, vastzetten van boutverbindingen, … Daardoor krijgen operatoren meer vrijheid én verantwoordelijkheid om zich toe te leggen op het continu verbeteren van de processen en productiesystemen. Binnen die nieuwe rol zijn een probleemoplossend vermogen, organisatorisch denken en aanleg voor samenwerking en overleg cruciaal geworden.

Als er zich een probleem voordoet, moet de operator inspringen. Verantwoordelijkheid en ownership liggen nu op de werkvloer”, zegt Annick De Bakker. “We gaan er dan ook prat op dat de persoon die het dichtst bij het probleem staat, ook het dichtst bij de oplossing staat. Die instelling gaat gepaard met een cultuurverschuiving. Bij digitale transformatie is het als organisatie niet voldoende om opleiding te organiseren. Een kwaliteitsvolle opleiding is essentieel, maar dat is eigenlijk maar een eerste stap. Daarnaast moeten ook de omgeving en het werkklimaat afgestemd worden op het nieuwe takenpakket. Om terug te keren naar het scenario van de operator, betekent dit dat wij  ons als organisatie ook moeten inzetten om de operator in kwestie alle middelen aan te bieden om in een bepaalde situatie de juiste beslissing te nemen.”

“Never Waste a Good Crisis”, grijp de opportuniteiten van de coronacrisis

De impact van de coronacrisis is niet gering, maar tegelijk biedt het ook enorme opportuniteiten. Het is belangrijk om die als organisatie met twee handen te grijpen.  “Net zoals in vele andere bedrijven werken tegenwoordig zo goed als al onze bedienden van thuis uit. Op de fabrieksvloer wordt de afstandsmaatregel streng gehanteerd.  De afstand die corona onvermijdelijk met zich meebrengt, zorgt echter tegelijk voor een nieuwe manier van denken – een digitale manier”, vult Annick aan.

Technologie was de redder in nood en digitale tools maakten al snel deel uit van het nieuwe normaal bij Atlas Copco: Google Glasses waardoor medewerkers vanop verplaatsing actief konden meevolgen; headsets, GoPro’s en tablets zodat meetings op de fabrieksvloer op veilige afstand georganiseerd konden worden; of smart watches om operatoren coronaproof meldingen en instructies door te geven.

“Kijkend naar ons transformatieproces bij Atlas Copco valt op dat corona de cultuurverschuiving alleen maar versneld heeft. Van de ene dag op de andere, werd iedereen verplicht om terug te vallen op technologie. Een nieuwe mindset waarbij iedereen op zoek ging naar digitale oplossingen – zonder angst of terughoudendheid – en dat dankzij corona…”, concludeert Annick. “Onze medewerkers verdienen een dikke pluim.”

Deel dit artikel