Motmans & Partners
Stereotypen op het werk: een zoektocht naar balans
Aan het begin van een nieuw jaar komen we vaak met nieuwe voornemens.
Ook voor bedrijven is dat een goed idee. Wat ons betreft mag er eentje bovenaan op de lijst: komaf maken met genderstereotypering. Ondanks de vooruitgang blijft het anno 2022 een veelvoorkomend probleem in onze samenleving en op de werkvloer, zelfs in de meest vooruitstrevende bedrijven. Onze eigen ideeën en geschiedenis liggen aan de basis, maar met een almaar groeiend bewustzijn liggen de opportuniteiten dit jaar voor het grijpen.
Stereotypen zijn verweven in onze maatschappij
We worden niet geboren met stereotypen in ons hoofd. Het is onze samenleving die ze van jongs af aan creëert en ook versterkt. Onbewust zijn er bij ieder van ons sterke ideeën vastgeroest over de rollen van mannen en vrouwen, waardoor we stereotypen onbedoeld
in de hand werken. Van jongens wordt immers verwacht dat ze stoer doen, van meisjes dat ze lief en onschuldig zijn. Dat gedrag zet zich voort in het leven als volwassene, waar kordaat en ambitieus zijn op het werk wordt toegewezen aan mannen. Cultureel gezien lijken vrouwen niet in het plaatje te passen van een leider die vrouwelijk en tegelijkertijd daadkrachtig is.
Ook de media hebben een enorme invloed op onze gedachten en overtuigingen,
waaronder genderstereotypen. De manier waarop we naar de wereld kijken, en dus ook naar elkaar, wordt grotendeels bepaald door de informatie die we consumeren.
Het Global Media Monitoring Project (GMMP) van 2021 toont aan dat amper één op de vier nieuwsexperts die we te zien krijgen vrouwelijk is. De vrouwen die wél in de media verschijnen, worden bovendien nog te vaak afgebeeld als huisvrouwen en slachtoffers, terwijl de mannen doorgaans neergezet worden als experts met een bepaalde macht. Zo kreeg Jacinda Ardern in 2017 een vraag van een journalist over haar kinderwens, amper enkele uren nadat ze tot premier van Nieuw-Zeeland benoemd werd.
Nog steeds opvallende kloof op de werkvloer
Ook al neemt de loonkloof in België licht af, de werkplek blijft volgens onderzoek een struikelblok als het gaat om genderstereotypen. Enerzijds merken we dat mannen hogere functies bereiken dan vrouwen. Een verklaring hiervoor is dat er nog te vaak van de vrouw wordt verwacht dat ze thuis een grotere rol opneemt in de zorg voor de kinderen of het huishouden. Hierdoor krijgt zij minder opportuniteiten om te groeien in haar carrière.
Daarnaast is er een groot verschil in gebruikte adjectieven bij de evaluatie van mannelijke en vrouwelijke managers. Zo krijgt een man gemiddeld tien positieve en twee negatieve adjectieven, terwijl een vrouw er amper vier positieve en twaalf negatieve krijgt.
Verschillen tussen man en vrouw zijn ook positief
Er is werk aan de winkel om genderstereotypen op de werkvloer de wereld uit te helpen,
maar toch is er ook een positieve kant aan het verhaal. Mannen en vrouwen bekijken dingen vanuit een ander perspectief en dat is een goede zaak. Anders denken maakt hen creatiever en meer divers in hun visie en leiderschap, maar leidt ook tot meer innovatie en betere probleemoplossing.Waar algemeen gezien een man meer taakgericht te werk gaat,
zal een vrouw meer focussen op het persoonlijke en het opbouwen van relaties.
Een succesvol team bestaat vaak dan ook uit een goede balans tussen mannen en vrouwen.
Diversiteit en succes gaan hand in hand
Onze wereld verandert continu en dat geldt ook voor de mensen die erin leven.
Diversiteit omarmen is cruciaal voor organisaties die een succesvolle toekomst willen opbouwen. Het gaat dan niet enkel over het afbouwen van genderstereotypen, maar ook over het erkennen en aanvaarden van verschillen. Niet enkel de hr-afdeling draagt een grote verantwoordelijkheid, ook iedere collega binnen het bedrijf en ieder mens binnen de samenleving kan het verschil maken.