Isabel Verstraete – The Care Principles
The Care Principles
Als er één ding is dat we het afgelopen jaar wel geleerd hebben, dan is het dat we de nieuwe realiteit maar beter kunnen omarmen. Dat ons aanpassen aan de wereld waarin we beland zijn, de enige opties was. En dat als we hieruit willen geraken we allemaal – individu per individu – een stukje verantwoordelijkheid kunnen nemen.
Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven die zich transformeren tijdens de crisis er sterker zullen uitkomen. Ik geloof dat de kiem voor een mentaliteitsverandering in business bij elke bedrijfsleider ondertussen wel gelegd is. Bedrijven die toekomstgericht denken zullen een balans moeten vinden tussen commerciële en morele doelstellingen. Maar hoe pak je dit concreet aan?
Ik onderzocht tijdens de pandemie bedrijven die het goed deden en vond een patroon achter hun succes. Succesvolle bedrijven focussen eerst op wat ertoe doet, en dan pas kijken ze hoe iets kan verkopen. Bovendien besteden ze extra aandacht aan vier principes die we al langer kennen, nl:
- Enkel door beter samen te werken kunnen we de uitdagingen verslaan (Collaboration).
- Een wendbare organisatie met flexibele processen kan zich sneller aanpassen aan de veranderingen in de maatschappij (Agility).
- In een tijdperk van nep nieuws, is een betrouwbare reputatie goud waard. (Reliability).
- Echt beseffen hoe het is om in een ander zijn schoenen te staan zal nodig zijn om mensen met issues te helpen in de toekomst (Empathy).
Ik analyseerde de trailblazer bedrijven en schreef een boek over hoe elk bedrijf een trailblazer kan worden. In mijn boek ‘‘Does your brand care? Building a better world with the Care Principles’’ geef ik meer verdieping en toon hoe praktisch toepasbaar deze Care Principles zijn, ongeacht de grootte van een bedrijf of de sector waarin het actief is.
Dat bedrijven kunnen zorgdragen voor iets of iemand is de generieke insight achter de Care Principles. Waarom? Wel, vroeger vingen de overheid, de kerk of andere instituten de mensen op in turbulente tijden. We zien vandaag echter dat de macht van deze instituten afbrokkelt. Mensen kunnen nog steeds hulp gebruiken en kijken nu naar bedrijven om hen te helpen. In de Edelman Trust Barometer vragen 81% van de ondervraagde mensen aan bedrijven om hun verantwoordelijkheid op te nemen en om de juiste keuzes te maken voor de mensen en de planeet.
Organisaties hebben dus een enorme opportuniteit om voor iets of iemand te zorgen. Maar die opportuniteit komt met een verantwoordelijkheid. Elk bedrijf kan een stukje verantwoordelijkheid nemen. Van zeer kleinschalig tot het redden van de wereld. Zorgender in de wereld staan, is meer dan kijken hoeveel geld je kan verdienen. We moeten af van de mentaliteit om een bedrijf zo snel mogelijk groot te maken ten koste van anderen. John Porter, CEO van Telenet, zei hier over: ‘It’s not about upselling, it’s about right-selling’. Dat is de attitude die bedrijven in de toekomst zullen moeten ontwikkelen.
Die attitude maak ik concreet met de 4 Care Principles : collaboration, agility, reliability en empathy.
Hoewel bedrijven al heel veel doen, kunnen ze bovenstaande shiften in de manier dat ze zakendoen, nu nog beter uitdiepen.
In het boek onderscheid ik vier niveaus om de Care Principles toe te passen:
- Het eerste niveau is het interne, je werknemers. Hoe dicht je de kloof tussen je merkimago en wat er intern leeft? Een brug bouwen dus tussen marketing en human resources.
- Je klanten vormen het tweede toepassingsgebied. Hoe ga je van de transactiemodus naar het uitdiepen van relaties met klanten.
- Ten derde kan je de Care Principles toepassen op je communities. Hoe ga je van het klassieke waarde creëren voor shareholders naar zorgen voor je stakeholders, iets waar nog té weinig bedrijven mee bezig zijn.
- Het vierde toepassingsgebied is tenslotte de wereld. Vanuit duurzaamheid nemen organisaties op dat vlak tegenwoordig veel initiatieven, maar het kan praktischer.
Wat is nu de link tussen de Care Principles en gendergelijkheid? Er is een hele grote link en in het boek worden veel voorbeelden omtrent gendergelijkheid en inclusie gemaakt in het hoofdstuk omtrent ‘agility’.
Diversiteit op de werkvloer betekent dat het personeelsbestand van een bedrijf mensen omvat van verschillend geslacht, leeftijd, religie, ras, etniciteit, culturele achtergrond, seksuele geaardheid, talen, opleiding, capaciteiten, enz. Er zijn zo veel studies en bedrijven die het bewezen hebben: met meer vrouwen aan de top zal uw bedrijf beter functioneren, creatiever zijn, beter en sneller innoveren.
Een bedrijf of organisatie wendbaar en inclusief maken betekent:
- Ten eerste dat de interne organisatie een betere afspiegeling kan zijn van die maatschappij. Jouw personeelsbestand meer divers maken is echt nodig om je bedrijf te positioneren als een inclusieve en hedendaagse werkgever.
- Ten tweede is gendergelijkheid ook nodig om uw klant beter te begrijpen. Uw doelgroep is divers geworden, dus hoe kan je inspelen op hun behoeften als je geen idee hebt hoe ze denken en handelen? Jouw bedrijf zou een spiegel voor de samenleving moeten zijn.
- Ten slotte – en misschien wel het enige en overtuigende argument waarnaar velen zullen luisteren – met een gender gelijke en inclusieve organisatie maakt je meer geld en winst!
Telenet en John Porter die ik eerder al citeerde zijn in België lichtende voorbeelden op vele vlakken, zeker op het vlak van gendergelijkheid.
Maar ik inspireer je graag met een voorbeeld van de andere kant van de wereld: China, een land waarbij we niet meteen denken aan gendergelijkheid, vrouwelijk leiderschap en inclusie.
Alibaba Group, één van de meest waardevolle en succesvolle bedrijven ter wereld, laat zien hoe het in dienst nemen en mondiger maken van vrouwen je een echt concurrentievoordeel én succes kan opleveren.
Oprichter Jack Ma beweert dat vrouwen het geheim zijn achter het succes van zijn bedrijven!
Vrouwen zijn goed vertegenwoordigd bij Alibaba: een derde van de leidinggevende functies bij Alibaba wordt bekleed door vrouwen.
Ook de helft van de verkopers op de gigantische marktplaatsen Tmall en Taobao zijn vrouwen.
Tmall is een open business-to-consumer-platform in China dat merken van over de hele wereld in staat stelt rechtstreeks aan Chinese burgers te verkopen. Zij hebben meer dan 500 miljoen geregistreerde klanten en meer dan 50% marktaandeel in Azië.
Alibaba Group neemt niet alleen vrouwen aan of geeft hun een platform om handel te drijven, hun geloof in vrouwen gaat verder. In 2015 lanceerden ze een eerste wereldwijde conferentie over vrouwen en ondernemerschap. Ze deden dit om een gesprek op gang te brengen onder vrouwen over female empowerment en persoonlijke ontplooiing als ondernemers, leiders, beleidsmakers en rolmodellen voor toekomstige generaties.
Hun laatste bijeenkomst in 2019 ging de hele wereld over met de aanwezigheid van Rihanna en Melinda Gates naast andere vrouwelijke rolmodellen.
Jack Ma verklaarde dat ‘het bereiken van gendergelijkheid het doel is waar hij het meest om geeft’.
Het maken van campagnes zoals ‘the world she made’, samenwerkingen met United Nations en de Bill & Melinda Gates Foundation, of het actief ondersteunen van STEM-onderwijs voor meisjes zijn slechts enkele voorbeelden van Alibaba’s acties om vrouwenemancipatie te stimuleren.
Jack Ma waarschuwt trouwens de mannen. Ze moeten volgens Jack oppassen omdat vrouwen met hun doorzettingsvermogen en aandacht voor details beter dreigen te presteren dan mannen. Zeker in een tijdperk van robotica en machine learning ziet hij een grotere rol weggelegd voor vrouwen dan voor mannen.
Kortom ik eindig graag met een quote van Jack Ma over het belang van gendergelijkheid: “In my observation, the percentage of female employees is positively correlated with a company’s capacity for sustainable growth. If you want your business to succeed, it is critical to appoint enough female leaders.”
Aarzel dus niet langer en ga op zoek naar die vrouwelijke leiders die jouw bedrijf succesvol de toekomst kunnen inloodsen. Gebruik de Care Principles methodologie als leidraad om je bedrijf aan te passen aan de snel veranderende wereld of boek een Care Scan – een meetinstrument om na te gaan hoe goed je organisatie al scoort op de Care Principles.
https://thecareprinciples.com.