Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Durven dromen in tijden van Corona? Véronique Bockstal

Durven dromen in tijden van Corona?

Terwijl de cijfers over de economische terugval ingevolge COVID-19 de voor- en homepagina’s van de media meer bevolken dan de tweede opmars van het virus, lijken groeiambitie en groeiplannen als bedrijf alleen nog weggelegd voor de happy few.
Wie durft te vertellen dat het goed gaat, doet dat  met enige schroom.

Dat het vreemde ondernemerstijden zijn staat buiten kijf. COVID-19 breekt wet.  Het versnelt, vertraagt of stopt de groei van je bedrijf. Maar COVID-19 is niet de eerste crisis met economische repercussies.
En het zal ook niet de laatste zijn.

Voor bedrijven wiens vraagzijde niet werd aangewakkerd door COVID-19 was het reinvention geblazen.
Je bedrijf heruitvinden, richting een aanbod waar klanten plots, nog of meer nood aan hebben en, niet onbelangrijk, waarvoor ze geld veil hebben.

Het is soms diep duiken in je creativiteit. Je personal skills en de activa van je bedrijf ontrafelen en samen gooien in een lego-blokkendoos. Zonder een bouwplan en met als enige leidraad … een klant wiens Maslow-piramide overhoop is gegooid en die, om redenen allerhande, selectief de knip is gaan houden op zijn/haar uitgaven.

Daaruit zijn prachtige nieuwe concepten geboren, inspelend op te voorspellen maar ook onverwachte behoeften.
Van all-in staycations tot thuiswerkpakketten, just to name a few.

Bij de deelneemsters aan de eerste editie van het UCLL Female Founders Acceleratorprogramma was het niet anders. Sommigen zaten in een professionele bubbel waar Corona geen vat leek op te hebben, anderen gingen achter gesloten deuren aan in plaats van in hun bedrijf werken. Een lenteschoonmaak als het ware.

De geplande deadline van €1 miljoen euro werd verschoven of on hold gezet tot nader te bepalen datum. Waar Corona geen vat op kreeg was de vastberadenheid om die mijlpaal te halen, los van hoe en wanneer. Ik noem het graag ondernemers-grit, naar de titel van het boek van Angela Lee Duckworth, dat de ondertitel meekreeg ‘de kracht van passie en doorzettingsvermogen’.

De lockdown loodste getroffen ondernemers door een aantal logische stappen

  1. Met de fijne kam door alle uitgaven en kosten
  2. Activiteits- en/of personeelsgebonden overheidsmaatregelen aangrijpen
  3. En dan dé hamvraag: zit mijn aanbod bij mijn klanten tussen die uitgaven en kosten die gereduceerd of geschrapt worden, al dan niet gedwongen.

Of hun activiteit al dan niet een essentieel karakter had, was voor de alumnae van het programma niet altijd de meest bepalende factor om hun business gaande te houden.

De reinvention was soms het gevolg van reeds gemaakte plannen. Een van de deelneemsters ging met haar textielbedrijf versneld in b2c-modus omdat haar b2b-klanten verplicht de deuren dicht moesten houden. De plannen lagen al een tijd op tafel, alleen tijdsgebrek stond de lancering in de weg.

Een alumna startte na de eerste versoepeling een nieuwe activiteit op als exclusief verdeler van een gamma schoonheidsproducten. De ambitie o.v.v. klantenwerving voor de eerste weken en maanden was uiterst modest. Een ongeziene conversieratio maakt haar week- en maandtargets continu achterhaald. Na amper twee maand staat de eerste uitbreiding voor de deur.

De terugval van de activiteiten van haar reguliere klanten en de steile opgang van de vraag naar websites en webshops, noopte een andere alumna om terug te grijpen naar een vroegere en intussen niet-core activiteit. Low hanging fruit dat geen investering of lead time vroeg om mee aan de slag te gaan. Corona doet je soms vaardigheden en activiteiten oprakelen waarvan je bent afgestapt omdat je andere, vaak meer lucratieve klantennoden kon lenigen. Net als Monopoly brengen zwarte zwanen als Corona je soms helemaal terug naar Start.

Bij UCLL is er nog geen woord gevallen over het niet laten plaatsvinden of uitstellen van de tweede editie van het Female Founders Acceleratorprogramma dat onderneemsters een roadmap biedt naar €1 miljoen euro omzet en meer. Of we fysiek kunnen samenkomen, wat de absolute voorkeur draagt van de deelneemsters, dan wel gedwongen virtueel moeten gaan, houdt ons meer bezig.

Ik keek onlangs na of de intake-vragenlijst enige bijsturing nodig had. Die bleek Corona-proof:

  • Wie zijn je klanten? Welk probleem los je voor hen op?
  • Wie zijn je concurrenten? Hoe maak jij het verschil?
  • Wat zijn de drie grootste belemmeringen/hinderpalen die je groei afremmen?

Benieuwd naar hoe vaak Corona zal opduiken in de antwoorden …

Heb je als female co-founder een product/dienst waarvoor klanten bereid zijn te betalen, is je business schaalbaar en heb je de ambitie om door te groeien naar een omzet van €1 miljoen en meer, dan komt de roadmap die we met het UCLL Female Founders Acceleratorprogramma aanbieden wellicht als geroepen.

Voor meer informatie en om te registreren, kan je hier terecht.

Véronique Bockstal, founder outgrow, co-founder UCLL Female Founders Academy en gastdocent UCLL

 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel