Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Bedrijven in evolutie: hoe pak je een verandertraject best aan?

Wat wanneer je als bedrijf constateert dat je tegen je limieten aanloopt? Dat de markt je dwingt om anders en meer te doen dan je bedrijf nu doet? En je dat niet kan behappen? Liesbeth Drutti en Erwin Mallekoote van Quaestor International, gespecialiseerd in transitiemanagement, vertellen waarop je moet letten bij een verandertraject. 

Verandertrajecten komen tegenwoordig vaker voort uit zogenaamde gelukkige omstandigheden: een bedrijf kan de vraag en snelheid van de markt niet volgen, een acceleratie is nodig. Een natuurlijke neiging is om meer mensen aan te nemen. Maar dat is vaak niet de juiste of complete oplossing. Zeker niet op lange termijn.

Wat je wel wil bereiken? Dat je bedrijf in staat is om tijdens de snelle groei pas te houden, zonder in te boeten op kwaliteit en betrouwbaarheid. Wij houden bij verandertrajecten rekening met zes aandachtspunten:

1 x Ken je bedrijf

We starten elk traject met een scan van je organisatie zoals die op dat moment is. Hoe zit de structuur in elkaar? Hoe heb je alle verschillende afdelingen en functionaliteiten georganiseerd? Maar ook: hoe verlopen interne processen en hoe communiceren afdelingen met elkaar?

Daarnaast bekijken we samen wat je visie, je missie en je strategie is. Heb je die nog niet geformuleerd, is het fundamenteel dat we dit nu wel doen. Je hebt een solide basis nodig waarop je kan terugvallen tijdens het veranderingsproces.

Alleen wanneer een verandering door het hele bedrijf gedragen wordt, kan het een succes worden

2 x Shared values

Wanneer je bedrijf voor (grote) veranderingen staat, is het belangrijk dat iedereen binnen je bedrijf op dezelfde golflengte zit. En dan bedoel ik echt iedereen: van het topmanagement tot de mensen op de werkvloer. Heeft iedereen hetzelfde beeld van het bedrijf? Kent iedereen de doelstellingen, de visie en de strategie? Die shared values van je bedrijf moeten voor iedereen glashelder zijn. Alleen wanneer een verandering door het hele bedrijf gedragen wordt, kan het een succes worden.

3 x Communicatie

Ga er niet van uit dat iedereen in je bedrijf weet wat er te gebeuren staat. Als zaakvoerder ben je hier al langer mee bezig, je werknemers niet. Wanneer je op alle afdelingen duidelijk communiceert wat er zal gebeuren in de toekomst en welke groei jullie verwachten te realiseren, vergroot je de betrokkenheid van je werknemers. Wat ontzettend motiverend werkt.

Zorg er daarom voor dat je vanaf dag één communiceert over de opkomende veranderingen. Wanneer verandering zich opdringt, zitten je medewerkers vaak al aan hun limiet. Onzekerheid over wat hen en het bedrijf te wachten staat, wil je dan kost wat kost vermijden.

Wat je wel wil bereiken? Dat je bedrijf in staat is om tijdens de snelle groei pas te houden, zonder in te boeten op kwaliteit en betrouwbaarheid

4 x Laat je begeleiden

Je bedrijf en organisatiestructuur op eigen houtje veranderen? Dat is niet zo vanzelfsprekend als je zou denken. Je verandertraject laten dragen door externen is een pluspunt op meerdere vlakken. Zij kunnen ten eerste op een neutrale manier kijken naar je bedrijf, de uitdagingen en nodige veranderingen in de organisatie. Ten tweede hebben zij ervaring met transitiemanagement en weten hoe zulke trajecten aan te pakken. En last but not least: jij kan je focussen op de dagelijkse werking van je bedrijf, die uiteraard moet blijven verdergaan.

5 x Denk future-proof

Tijdens een verandertraject worden de meest prangende uitdagingen als eerste aangepakt. Maar laat het daar niet bij. Denk vooruit en durf buiten de grenzen van je eigen bedrijf te kijken. Hoe zal de marktgroei zich verderzetten? Welke trends zullen zich vermoedelijk in je sector voortdoen? Anticipeer en maak je bedrijf klaar voor de langetermijntoekomst.

6 x Neem je tijd

Grote veranderingen doorvoeren binnen je bedrijf, dat doe je niet op één-twee-drie. Wij weten uit ervaring dat een veranderingstraject meestal een meerjarenplan is. Voorstudie, analyseren, implementeren, opvolgen en bijsturen. Dat kost wel wat tijd. Ga niet overhaast te werk, je moet niet sneller willen gaan dan je bedrijf aan kan. Het is niet de eerste keer dat een bedrijf onderuitgaat omdat ze te snel willen gaan.

Liesbeth Drutti
Zaakvoerder bij Quaestor International
Erwin Mallekoote
Zaakvoerder bij Quaestor International
Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.