X² Award 2022
De X² Award is een award voor het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig (≠ gendergelijk) ondernemen, work-life balance en andere sleutelpunten.
De X² Award wil bewustzijn creëren rond deze topic en bedrijven die zich hiervoor inzetten, belonen.
Bedrijven worden getoetst aan criteria die zowel man- als vrouw- als x-vriendelijk zijn.
BONACHE
MENSURA
PUBMARKET
De juryleden:
Bea Machiels – KBC Bank – Kantoordirecteur / specialisatie ondernemen
Elisa Veronesi – Everon Lighting – Zaakvoerster (winnaar van X² Award 2019)
Gert Cielen – Eriks BeLux – Sales Director
Liesbeth Vandenrijt – Motmans & Partners – Partner / Managing director
Sabrina Fiorelli – PAQT Advocaten – Advocaat / vennoot
<!–
X² Award 2019 – genomineerden
–>
X² Award uitreiking 2022
Van de verschillende bedrijven die zich kandidaat stelden, werden na een eerste evaluatie op papier drie bedrijven gekozen als finalisten: Bonache, Pubmarket! een full-service optichannel communicatiebureau met vestigingen in Hasselt en Amstelveen en Mensura, die oplossingen en diensten aanreikt op maat van bedrijven op vlak van preventie, veiligheid en gezondheid.
Het was verrijkend om te zien hoe zij zich alle drie bewust zijn het belang van gendergelijkwaardigheid, en bereid zijn om hier verder in te groeien en het ambassadeurschap van genomineerden van de award verder mee uit te dragen. Maar uiteindelijk kan maar één bedrijf de prijs wegkapen.”
Bij Bonache heerst een goed evenwicht tussen mannen en vrouwen, en dat op alle niveaus van de organisatie. Zaakvoerder en oprichter Dirk Verbeeck zette al heel snel zijn aandelen open voor de medewerkers binnen het bedrijf.
Er wordt sterk ingezet op een goede work-life balance intern en Bonache zoekt voor de talenten die ze binnen bedrijven plaatsen, eveneens naar die balans.”
#happytobebonache is een hashtag die spontaan vanuit de medewerkers is gegroeid.”
Het zijn ook de medewerkers die besloten om niet met een vakbond te werken. Er werden werkgroepen opgericht binnen het bedrijf die problemen aanpakken met een grote transparantie naar gender, leeftijd, diversiteit en waar inclusie en inspraak geen windowdressing is.
Bonache wil groeien, maar wil dat op een organische manier doen. Elk nieuw talent dat wordt aangetrokken, dient een match te zijn met de filosofie van het bedrijf. ‘Talent en waardes’ krijgt voorrang op groeien in cijfers.