Employer branding in de huidige arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt staat in brand. Arbeidsmarkt 4.0 verwacht meer van werkgevers. Employer branding is een must om de juiste medewerkers aan te trekken. Stuk voor stuk stellingen die ons tegenwoordig om de oren vliegen. Maar hoe start je met goede employer branding en onderscheidt je bedrijf zich op de huidige arbeidsmarkt? Het team van Motmans & Partners weet wel raad met deze vijf tips.
Definieer het DNA van je bedrijf
Weet wie je bent. Dat is los van het employer-brandingverhaal cruciaal voor elke onderneming. Waar staat jouw bedrijf voor? Waar hecht je belang aan? Zulke zaken bepalen het DNA van je bedrijf. Belangrijk is om je DNA te verwerken in je missie en visie, en het door te trekken in de aanpak van je leidinggevenden, je people management en de bedrijfscultuur. Zorg dat het DNA echt leeft in je bedrijf en het geen lege hulzen zijn. Het helpt je met je interne en externe communicatie, en met de zoektocht naar toekomstige collega’s die perfect in je bedrijf passen.
Werk aan je online zichtbaarheid
Kandidaten worden vandaag de dag overspoeld door talloze aanbiedingen van evenveel bedrijven. Waar bedrijven vroeger uit twintig kandidaten konden kiezen, zijn het nu die kandidaten die aan zet zijn. En wat doet iemand die meerdere opties heeft? Inderdaad, die gaat op onderzoek. Wees er dus maar zeker van dat een kandidaat de naam van je bedrijf in Google zal intikken. Wat er dan gebeurt, hangt van jou af. Heb je een gedateerde of zelfs helemaal geen website? Dan val je al heel snel uit de boot. Ook je sociale media worden ongetwijfeld onder de loep genomen, omdat het vaak een leuke blik achter de schermen geeft. Een goede website en doordacht handelen op sociale media, kunnen dus alleen maar in je voordeel spelen.
Een extra pluspunt: teambuildings en andere leuke activiteiten tonen op sociale media, heeft niet alleen invloed op potentiële werknemers. Ook mogelijke klanten worden hierdoor beïnvloed en kunnen je bedrijf hierdoor als extra sympathiek ervaren.
Ga voor consistentie
Of het nu gaat over een Facebookpost, een beursstand, je aanwezigheid op netwerkevents… Alles wat je naar buiten brengt, moet jouw bedrijfsidentiteit weerspiegelen. Aan je identiteit werk je 365 dagen per jaar, en niet enkel tijdens een employer-brandingcampagne. Het verhoogt bovendien de herkenbaarheid van je bedrijf. Wees dus consistent en blijf trouw aan jezelf. Je weet nooit met wie je communiceert… Misschien wel met je toekomstige werknemer!
Wees authentiek
Een absolute must in een tijd waarin mensen op één zoekwoord verwijderd zijn van informatie over je bedrijf. Vertel hoe je bedrijf werkelijk is, niet hoe je zou willen dat het was. Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken, want dan val je onvermijdelijk ooit door de mand. Het is belangrijker om realistisch en authentiek te zijn, dan jezelf anders voor te doen om je te onderscheiden van andere werkgevers. Je kernwaarden moeten in alle onderdelen van de organisatie tot uiting komen: van communicatiestijlen tot de gebruike tools. Van je talentmanagement tot de werkethiek. Zoiets fake je niet.
Zet in op candidate en employee experience
Hoe bereik en overtuig je mogelijke werknemers? Door de kandidaat centraal te zetten en te focussen op de volledige candidate journey en experience. Waar is je doelgroep actief? Wanneer kan je ze het beste bereiken? Welke kanalen gebruik je best en hoe communiceer je het best?
We hebben het nu haast continu over potentiële werknemers gehad, maar vergeet ook je eigen mensen niet. Zij zijn de ambassadeur van je bedrijf en spelen een niet te onderschatten rol bij aanwervingen. Het is ontzettend belangrijk dat zij zich betrokken voelen en weten dat zij een meerwaarde bieden in de groei van het bedrijf. Daar is goed leiderschap voor nodig. Maar wanneer je werknemers uitstralen en communiceren dat ze graag bij je werken, komt dat veel geloofwaardiger over dan wanneer je dat zelf communiceert. Waarom denk je dat zoveel bedrijven hun klanten aan het woord laten als referentie? Bij je werknemers komt het net op hetzelfde neer.
Een belangrijke kanttekening: weet dat employer branding niet altijd de oplossing is. Sommige sectoren hebben nu eenmaal te kanten met grote tekorten. Denk maar aan de hopeloze zoektocht naar technische profielen. Employer branding kan er belangrijk zijn, maar als er gewoonweg geen mensen zijn om aan te trekken, kan je nog zo je best doen. Vergeet in zo’n gevallen niet om te focussen op je huidige werknemers en te zorgen dat zij het schip niet verlaten. Doe inspanningen qua verloning, geef aandacht aan de work-lifebalans, zorg voor een goede bedrijfssfeer, zet in op fysieke en mentale gezondheid… Niet alleen je werknemers worden daar beter van, jij als bedrijf ook!