Geloof in de kracht van een slimme content marketingmix

Digitaal lijkt thé way to go, ook voor bedrijven die hun klanten maximaal willen bereiken. Maar is het verstandig om offline communicatie, in de vorm van print, zomaar, zonder pardon, af te schrijven? 

Langs alle kanten worden we overladen met informatie. Waar het vroeger nog volstond om je televisie uit te schakelen en je krant of reclamefolders weg te leggen, vliegen de mails en pushberichten je vandaag non-stop om de oren.

Voor bedrijven en ondernemingen is het daarom verleidelijk om volledig in te zetten op digitaal om hun boodschap te verspreiden. Maar dat is ons net iets té drastisch.

Online? Offline?

Wij zouden het niet durven. Zomaar all-in gaan op online of offline content marketing. De kans dat je schitterende opportuniteiten laat liggen, is té groot. In de meeste gevallen is een goed uitgekiende mix tussen digitaal en print het meest succesvol.

Probeer je (potentiële) klanten en nauwe contacten niet uitsluitend te bereiken via e-mail, social mediaberichten, blogs of via je website. Misschien haal je wel een veel groter voordeel uit een flyer, brochure, gesponsord artikel of misschien zelfs uit een eigen bedrijfsmagazine.

Kiezen begint bij zelfkennis 

Wees gerust. Het bepalen van de ideale content marketingmix hoef je niet alleen te doen. Wat je wel absoluut nodig hebt, is een open vizier. Wie wil je bereiken en wat is je exacte doel? Ken je bedrijf, ken je doelpubliek. De volgende stap: hoe brengen we jouw boodschap zo aantrekkelijk mogelijk over? Elke uiteindelijke marketingmix is uniek: voor elk bedrijf, merk, product of dienst werken er andere dingen.

Print leeft!

Met andere woorden: is print dood en begraven? Allesbehalve! Meer nog, door de digitale overload via pc, tablet, smartphone en andere schermpjes speelt print opnieuw al zijn charmes uit.

Een voorbeeld uit de praktijk: ben je eerder geneigd om commerciële mail nummer vijftig open te klikken of trekt die knap ontworpen, gepersonaliseerde enveloppe op jouw naam je aandacht?

Of nog eentje: je koopt een lekkere pasta of soep, op de markt of in de winkel, en de verkoper steekt een leuk ogende folder in je zakje. Eens thuis aangekomen, ontdek je dat er verschillende lekkere gerechten, gezondheidstips en heel wat inspiratie in staan. Telkens gemaakt met producten die je in bij hen kan kopen.

Oké, om het af te leren, nog een laatste populaire, uit het leven gegrepen case. Je bedrijf organiseert een groots evenement. Je hoopt honderden genodigden tot bij jou te krijgen, waaronder een aantal zeer trouwe klanten. Je zou een aparte website kunnen lanceren rond het evenement, gekoppeld aan een mailing naar al je klanten en prospecten. Of je splitst je doelpubliek op: digitaal is één deel van het verhaal, maar naar jouw vijftig trouwste klanten stuur je een mooie, gepersonaliseerde, geprinte uitnodiging. Nét om hen dat extra duwtje in de rug te geven.

Samengevat: print blijft plakken. Je kan het vastnemen, in alle rust bekijken, ver weg van alle drukte van het werkleven. Net daarom geloven we dat print een heel sterke rol kan spelen in je communicatiemix.

Vind de juiste balans 

Er zijn maar heel weinig klanten die gebaat zijn bij maar 10% digitaal of print. Sluit dus niets op voorhand uit, of dat nu digitale of geprinte communicatie is. Een perfect uitgebalanceerde content marketingmix opent namelijk vele deuren.

Digitaal of print voor jouw onderneming?

Digitale commerciële communicatie is relatief gemakkelijk om op korte termijn op de wereld te brengen. Bij print is de weg tussen idee en realisatie meestal langer. Zo moet je bijvoorbeeld al verschillende knopen doorhakken op vlak van vormgeving.

Wanneer is print de juiste keuze? Als één of meerdere van de volgende situaties voor jouw bedrijf of onderneming gelden, dan mag er alvast een belletje gaan rinkelen:

– Je ontmoet jouw klanten vaak face-to-face, hetzij in een toonzaal, in een winkel, op een beurs, …
– Jouw product is visueel aantrekkelijk. Op print komt het geheel eens zo sterk tot zijn recht. Fotografie levert in dit geval een grote meerwaarde op in je verkoopverhaal
– Je product is exclusief, niet-alledaags. Mensen die jouw product willen, leggen een uitgebreid beslissingstraject af
– Jouw doelpubliek is afgebakend. Binnen een grotere groep heb je een precies zicht op wie je via print wenst te bereiken
– …

Stijn Vandevoordt
Copywriter
Download artikel
Deel dit artikel