Achter de schermen: Fanny Maenhout

Ieder bedrijf heeft er één. Iemand die op haar of zijn eigen manier alles vlot laat draaien. Die overal tegelijk lijkt te zijn. Of er steeds in slaagt om de sfeer erin te houden en een glimlach op je gezicht te toveren. In elke editie van X2 geven wij het woord aan deze stille krachten achter de schermen. Deze keer: Fanny Maenhout van contentcommunicatiebureau KMOdynamoo.

Ik vind het enorm boeiend om een schakel te zijn in het communicatietraject van ondernemers

Al meer dan twee jaar versterkt Fanny Maenhout als projectmanager het team van KMOdynamoo – een contentcommunicatiebureau dat kmo’s strategisch begeleidt in hun communicatie- en marketingtraject. “Het lag altijd wel op mijn pad om iets met communicatie te doen”, vertelt Fanny. “Ik heb journalistiek gestudeerd, en ben sterk in structuur en organisatie. Een functie als projectmanager was dan ook een logisch vervolg.” “Vandaag sta ik bij KMOdynamoo in voor de coördinatie van de projecten die bij ons binnenkomen”, vervolgt Fanny. “Concreet wil dat zeggen dat ik de planning opmaak, ervoor zorg dat de juiste taken bij de juiste personen terechtkomen en een oogje in het zeil houd qua timing. Ook administratie hoort af en toe bij het takenpakket.”

De juiste balans vinden

Hoe een typische werkdag er dan uitziet? “Heel afwisselend. Ik probeer mijn tijd steeds wat te balanceren tussen mijn vaste taken en administratie. Maar daarnaast is er ook een heel variabel stuk. Denk maar aan acute vragen die binnenkomen, een probleem dat opduikt, een project met een korte deadline dat er ineens tussenkomt … Een werkdag ziet er nooit helemaal hetzelfde uit. Maar het is net die afwisseling die mijn job zo fijn maakt.”

Meerwaarde creëren

“Waar ik ook veel voldoening uit haal, is dat ik in mijn functie ook echt resultaten kan tonen aan klanten. Kmo’s weten niet altijd goed hoe ze hun communicatie en marketing moeten aanpakken. Het is dan ook enorm boeiend om dat traject volledig onder de loep nemen en alles uiteindelijk mooi te laten samenkomen in de vorm van een degelijke website, goede social posts en een sterk geschreven verhaal. Het geeft altijd een goed gevoel als wij erin slagen om de communicatie van ondernemers een versnelling hoger te schakelen. En ik vind het enorm boeiend om een schakel te zijn in dat traject.”

Het geeft voldoening als wij erin slagen om de communicatie van ondernemers een versnelling hoger te schakelen

Fanny Maenhout: eerste aanspreekpunt voor ondernemers

Fanny is dan ook het eerste aanspreekpunt van ondernemers. “Als de klanten een probleem hebben, iets niet vinden, iets niet begrijpen, … dan mogen ze mij daarvoor altijd contacteren. Ik probeer steevast de verbinding te zijn tussen de klant en verschillende personen die meewerken aan een project. Ik houd de klant steeds op de hoogte en zorg ervoor dat alles duidelijk is.”

Al zijn er ook de nodige uitdagingen verbonden aan die rol. “De grootste uitdaging is dat ondernemers doorgaans kampen met een groot tijdgebrek, waardoor ze soms ontzorging van A tot Z verwachten. Dat is niet altijd evident, want soms heb je wel input van hun kant nodig. En zijn er toch wel veel inspanningen nodig om uiteindelijk het juiste materiaal in handen te krijgen. Vaak beseffen ze ook niet dat het uitstippelen van een goede communicatiestrategie niet over één nacht ijs gaat. En dat er denkwerk en kwalitatieve input voor nodig is. De uitdaging is om hen hier bewust van te maken en hen daar ook in bij te staan.”

Ondersteuning van collega’s

Naast projecten in goede banen leiden, zorgt Fanny ook voor ondersteuning van collega’s. “Vooral dan door een helder overzicht te creëren voor hen. Ik probeer hen te ontzien door te zorgen voor structuur, de administratie en de planning. Of door vragen te behandelen die er langs hun kant zijn, bijvoorbeeld over de planning of over een offerte.”

Maar ook in het bedrijf zelf zorgt Fanny graag voor orde en structuur. “Ik ben nogal een neatfreak (lacht). Wij hebben in het midden van ons kantoor een centrale tafel staan waaraan wij ’s middags eten. Die tafel is ook het eerste wat mensen zien als ze binnenkomen. Dus ik vind het belangrijk dat die netjes wordt achtergelaten. Daarom heb ik een systeem ingevoerd op de werkvloer. Als iemand een foto kan maken van iets dat is achtergebleven, dan moet de persoon in kwestie trakteren. Dat is veel leuker dan iemand op de vingers tikken.”

“Al valt dat met de vinger wijzen hier wel heel goed mee, hoor. Ik vind dat wij sowieso een heel leuk en informeel team zijn waar iedereen rekening met elkaar houdt. Dus dat zorgt wel voor een fijne sfeer. Daarnaast nemen wij als kantoor ook wel de tijd om samen iets te gaan eten, vieren wij altijd alle verjaardagen … wat voor leuke momentjes tussen het werken door zorgt. Even neerzitten met de collega’s en uitblazen, zodat we er daarna weer helemaal kunnen invliegen.”

Download artikel
Deel dit artikel