Vrouwen kopen massaal gezonde make-up in lockdown
CENT PUR CENT in groei en bloei, ondanks Coronacrisis
Ondanks de coronacrisis, boekte Cent Pur Cent een stijging van 220% in de maand april tov vorig jaar. Blijven doorgaan is de boodschap!
Net als bij zoveel andere bedrijven, moesten de meeste werknemers van het minerale make-upmerk Cent Pur Cent aanvankelijk ook gedwongen thuisblijven wegens de lockdown. Want hoewel deze gezonde make-up verdeeld wordt bij apothekers, die open mochten blijven, zagen de vertegenwoordigers hun afspraken één voor één geschrapt worden wegens de grote drukte bij de apotheek.
Ook de 10-tallen workshops die dit voorjaar gepland stonden bij de verkooppunten, werden geannuleerd, waardoor de verkoop van de make-up meteen kelderde met 80 procent.
ONMIDDELLIJK ACTIE
Maar doemdenken en zitten kniezen staat niet in het woordenboek van zaakvoerster Caroline Rigo. Zij vatte de koe bij de horens en richtte op één week tijd een webshop op. “We hebben lang gewacht om een webshop op te richten, omdat we ons vooral focussen op onze fysieke verkooppunten. Maar met de coronacrisis, werd al snel duidelijk dat géén webshop hebben, echt niet meer van deze tijd is.”
Gekoppeld aan de webshop, zorgde Caroline vanaf 14 maart dagelijks voor live workshops en tutorials, online op de Cent Pur Cent-Facebookpagina. Elke avond stipt om 20u30 kon iedereen live mee genieten van de verschillende tips and tricks van visagisten, vertegenwoordigsters, maar ook van BV’s. Zangeressen als Sasha Rosen, Barbara Dex, Loredana van 2Fabiola en Sabien Tiels lieten hun kunstjes al zien. Aangezien dit zo een succes kende, hebben we besloten dit aan te houden. We gaan nu nog altijd 3 avonden per week live.”
En wat met de fysieke verkooppunten, horen we jullie al zeggen. “We geven onze apothekers natuurlijk ook een deel van de koek, want ze krijgen commissie op de online bestellingen die via hun klanten komen,” legt Rigo uit. “Daarbovenop hebben ook zij profijt van de tutorials en genieten ze van een mooie extra verkoop. De gewone workshops zijn ondertussen weer gestart, en die zitten allemaal onmiddellijk vol. We hadden het nooit durven dromen, maar we hebben echt een community gecreëerd. Een Cent Pur Cent-fan heeft zelfs een facebookgroep opgericht Cent Pur Cent 4 Ever… en die telt nu al meer dan 1000 leden. Wat wil je als bedrijf nog meer? ”
ANDER BUSINESSMODEL
“Tijdens de lockdown hebben we dus snel moeten schakelen en dag per dag moeten evalueren hoe we de zaken zouden aanpakken. En ja, ons businessmodel helemaal omgegooid. De visagisten en specialisten die normaal workshops en demodagen verzorgden bij de apotheek, gaven plots online 1 op 1 advies via Whatsapp of andere kanalen. Daar kwam altijd onmiddellijk een verkoop uit, zowel online, als bij onze fysieke verkooppunten. Maar ook nu vragen onze volgers nog heel vaak online advies. En hoewel dames nog altijd niet heel veel uit hun kot komen, zijn ze wel bezig met verzorging en make-up. Dankzij onze filmpjes, die we allemaal verzamelen op ons Youtube-kanaal, kunnen ze thuis op hun gemak oefenen, proberen en opnieuw beginnen. Geen kat die het ziet als het eens fout gaat,” lacht Caroline. “Maar het leuke is dat iedereen hier een voordeel aan gaat hebben. De vrouwen gaan zich beter voelen. En heren, jullie gaan zien, de vrouwen gaan nog mooier uit de lockdown komen dan dat ze al waren.”
GROEI
Cent Pur Cent werd opgericht in 2016 en is een bloeiend bedrijf dat ondertussen 15 werknemers tewerkstelt. Dankzij deze positieve ingesteldheid kan het bedrijf ook in deze crisis verder groeien.
Meer info over de groei, lees je hier in het artikel van VLAIO:
https://www.vlaio.be/nl/ondernemersverhalen/caroline-van-cent-pur-cent-heropende-haar-zaak-online-en-boekt-nu-al-groei?fbclid=IwAR2thYf45qKzVL8deGUq-LvftC9bnauIQRvZvjY0bBPD7W-YDLG-7biBK5A
Op het Youtube-kanaal van Cent Pur Cent, kan je alle filmpjes terugvinden.
https://youtu.be/xNnr4mm_YoE