Kaizen betekent ‘verbetering’ in het Japans. Imai heeft een grote impact gehad op het denken over kwaliteit en continue verbetering in organisaties. In het Westen kenden we lang het Taylor systeem: heel hiërarchisch, met weinig betrokkenheid. Begin jaren ’90 zijn we bij Atlas Copco met kaizen werkgroepen begonnen: hoe kan je iedereen op de werkvloer betrekken en met eenvoudige principes verbeteringen doorvoeren? Hoe zorg je ervoor zorgt dat je zogenaamde ‘waste’ of lekken, nutteloos werk uit je processen filtert? Als we met Atlas Copco zijn kunnen uitgroeien tot marktleider, dan is dat dankzij die ommezwaai naar kaizen en lean.
Deel dit artikel
Deze website maakt gebruik van Cookies om het gebruiksgemak te vergroten. Door op ‘Ok’ te klikken, geef je toestemming voor het gebruik ervan.
Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken.
Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.
Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties?
Bevestig dan met "OK".
Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.