Marjolein Nijs

Deze maand opent in Antwerpen een zesde vestiging van wellness-winkel Gervi. 33 jaar geleden startte Gervi als bescheiden winkel in Maasmechelen. Ondertussen staan vader Rony Nijs en dochter Marjolein Nijs samen aan het hoofd van zes vestigingen met in totaal meer dan veertig personeelsleden. Dankzij de uitbreiding is de wellness-specialist sinds deze maand te vinden in elke Vlaamse provincie.

Twintig jaar geleden nam Rony Nijs Gervi over, waar hij toen al een tijdje actief was als verkoper. “Toen papa startte, was Gervi vooral gespecialiseerd in zonnebanken”, vertelt Marjolein Nijs. “Maar hij is al snel overgestapt naar de verkoop van jacuzzi’s. In Amerika was dat al een bekend begrip, maar in België nog lang niet. Mensen wisten niet eens in welke ruimte een jacuzzi thuishoorde en dachten soms zelfs dat ze zich met shampoo en zeep erin konden wassen. Nu zijn klanten volledig op de hoogte wanneer ze de winkel binnenstappen. Ze hebben hun research al gedaan en hebben eerder technische vragen.”

De evolutie in wellness

Ondertussen zijn jacuzzi’s en wellness helemaal ingeburgerd. “Wellnessproducten zijn zelfs geëvolueerd van een luxeproduct naar een investering in de eigen gezondheid”, legt Marjolein Nijs uit. “Onze klanten kopen jacuzzi’s voor zowel hun fysieke als mentale gezondheid. Voor sommige gezinnen is een avondje in de jacuzzi een vast moment om te ontspannen en bij te praten. Weg van het internet en alle schermen. En dat is niet alleen bij de jacuzzi’s zo, maar ook bij de sauna’s en infraroodcabines.”

“Iemand met een dubbele hernia kwam hier al eens langs voor een jacuzzi. De waterstralen masseerden haar rug zachtjes en dat zorgde voor een betere doorbloeding in haar rugspieren”, verklaart Marjolein Nijs. “En een infraroodcabine is bijvoorbeeld een oplossing voor mensen die niet mogen sporten, maar toch graag dat typische sportgevoel nog eens in hun lichaam willen voelen. In zo’n cabine gaat de hartslag omhoog en voel je het zweet uitbreken. Ook het fitnessassortiment dat we aanbieden hangt samen met het gezondheidsaspect dat belangrijker en belangrijker wordt.”

Wellness is geëvolueerd van een luxe- naar gezondheidsproduct

Toekomstmuziek

De zonnebanken verdwijnen en de jacuzzi’s pieken. Maar er zijn nog tendensen. “De komende jaren verwachten we veel van de zwemspa”, voorspelt Marjolein Nijs. “Dat moet je eigenlijk zien als een erg grote jacuzzi waarin je tegen een gelijkmatige tegenstroom zwemt. Of het kan zelfs met een onderwaterloopband. Dat is heel handig voor mensen met zwakkere gewrichten die wel nog willen sporten.”

“En andere tendens is de evolutie van de sauna. De sauna’s die we verkopen zijn tegenwoordig niet meer zo’n standaard zweethokje waar iedereen dicht op elkaar zit. Het moet nu luchtig en groter zijn. Steeds vaker met glaswerk of uitzicht op de tuin. Daar willen we verder in specialiseren.”

Het parcours van Gervi en Marjolein Nijs zelf

Ook Gervi zelf kan spreken van een hele evolutie en een indrukwekkend parcours. Marjolein Nijs zelf maakte enkel de laatste jaren mee als deel van het bedrijf. “Als kind ging ik al heel graag in de sauna, maar toch ben ik pas zes jaar geleden in de zaak gestapt”, licht Marjolein Nijs toe. “Ik heb een marketingachtergrond en heb me de eerste twee jaren hier volledig daarop toegespitst. Daarna is er iemand bijgekomen voor de operationele marketing en hielp ik papa meer en meer met zaken als management, aankoop en personeelszaken. Zo zijn de functies van papa en mij dichter bij elkaar gaan aanleunen. We delen nu zelfs een kantoor in de vestiging in Maasmechelen.”

De vestigingen van Gervi trekken klanten van over het hele land. Daarom opende in juni nog een winkel in het West-Vlaamse Gistel. Deze maand is het de beurt aan Antwerpen. “Onze klanten hebben na hun aankoop natuurlijk ook service en onderhoud nodig. Uitbreiden is de perfecte oplossing om snelle service over het hele land te bieden. Want we willen onze klanten ontzorgen. Zo gaat er bij het eerste gebruik van een jacuzzi altijd een technieker mee om het bad te vullen en extra uitleg te geven. Maar dat ontzorgen gaat ook over het meedenken met klanten. We kunnen bijvoorbeeld eens met een interieur- of tuinarchitect een kijkje nemen bij de klant thuis. Op die manier proberen we hen een zo compleet mogelijke service te garanderen”, besluit Marjolein Nijs.

 

Download artikel
Deel dit artikel