Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Inge Drijkoningen

Met Mensenkenners willen we van je bedrijf een goede werkgever maken

Na zeventien jaar voor hetzelfde bedrijf te werken, was Inge Drijkoningen klaar om uit die comfort zone te stappen. Samen met communicatiehuis Expliciet en advieskantoor Van Havermaet zet ze nu haar schouders onder Mensenkenners, een bedrijf met de focus op interne communicatie en employer branding. En dat doet ze voor het eerst in haar carrière als zelfstandige. “Ik ben nu veertig jaar, voor mij was het now or never. Als ik de stap wou zetten, was dit het moment.”

“Ik heb mijn hele loopbaan bij dezelfde werkgever gewerkt, waar ik werkelijk alles heb mogen doen wat ik wou”, start Inge Drijkoningen. “Dat bedrijf was Euroclear in Brussel, een financiële instelling die de dagelijkse werking van onze banken faciliteert. Simpel uitgelegd (lacht). Ik ben gestart op de operationele divisie om het bedrijf vanbinnen en vanbuiten te leren kennen, en ben daarna doorgegroeid naar communicatie. Ik heb dat altijd ontzettend graag gedaan, maar het was tijd voor iets nieuws.”

“De doorslag om voluit te kiezen voor Mensenkenners is de combinatie van twee zaken. Ten eerste is het steeds moeilijker om in Brussel te geraken, zowel met de auto als met het openbaar vervoer. Dat is echt geen cadeau. Maar ik heb altijd gezegd dat ik niet zomaar van job zou veranderen. Dat brengt me dan ook bij het tweede punt. Ik heb met Mensenkenners iets gevonden waarin ik geloof en waar ik met heel veel goesting en energie tegenaan wil gaan. Het is iets compleet nieuws maar bouwt wel verder op wat ik allemaal al geleerd heb in mijn carrière.”

De klik

“Ik had op de website van Made in Limburg het artikel gelezen over de opstart van Mensenkenners  door Expliciet en Van Havermaet”, gaat Inge Drijkoningen verder. “Interessant, dacht ik toen al wel. Noem het toeval of niet, maar diezelfde week nog kreeg ik op LinkedIn een bericht van iemand van bij Van Havermaet. Of ik eens met hen wou babbelen over Mensenkenners, want mijn profiel sprak hen wel aan. Ik heb toen met een aantal mensen gesproken en ik moet zeggen: het klikte meteen, zowel persoonlijk als professioneel. Het feit dat zowel Expliciet als Van Havermaet voor de volle 100% in dit concept geloven, overtuigde mij ook. Het was de eerste keer dat ik het waard vond om mijn zeventien jaar op te geven voor iets compleet anders. Dus heb ik vol enthousiasme toegestemd.”

Een goede werkgever worden

“Begin december is Mensenkenners officieel van start gegaan. Onze bedoeling is om van bedrijven een sterke werkgever te maken. Dat klink misschien verwaand, maar we geloven dat een goed bedrijf en een goede werkgever complementair zijn. Hiervoor gaan we werken op twee zaken. Het eerste dat aandacht verdient zijn toekomstige medewerkers en hoe jij je naar de buitenwereld profileert als werkgever. Maar daarnaast ook – en zeker zo belangrijk, of misschien zelfs belangrijker – zijn je huidige werknemers en de interne communicatie.”

“Het is belangrijk dat er duidelijkheid bestaat over wat je bedrijfscultuur precies is en waar jullie voor staan”, legt Inge Drijkoningen uit. “Anders kunnen medewerkers zich hier niet mee vereenzelvigen. Wat zit goed, wat missen jullie nog? Wat zijn je waarden, missie en visie? En hebben je medewerkers daar überhaupt een idee van? Het doel hiervan is dat de medewerkers die er zijn, langer bij je blijven. Dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf en niet voor vijftig euro meer van werk veranderen.”

“Community building is een ideale manier om hieraan te werken. Door een community te creëren zorg je dat mensen zich bij je thuis voelen, dat ze met elkaar kunnen communiceren op een goede manier. Je maakt het zo mogelijk dat medewerkers hun ideeën maar ook frustraties ergens kwijt kunnen. Je hebt bijvoorbeeld bedrijven waar mensen vaak onderweg zijn en op verschillende kantoren werken. Hoe zorg je ervoor dat zij een team worden, zonder dat ze elkaar elke dag zien? Dàt is waar Mensenkenners in beeld komt.”

“De uitdagingen op het vlak van employer branding zijn er overduidelijk, zowel intern als extern”, gaat Inge Drijkoningen verder. “Er zijn tonnen vacatures, maar er komen steeds minder mensen op af. En tussen diegenen die wel antwoorden, zitten vaak niet de juiste mensen. Hoe dat komt? Doordat je als bedrijf niet juist overkomt en de vacature niet aanspreekt. Mensen moeten weten wat voor een bedrijf je bent en wat je precies doet. Het is meer dan ooit belangrijk geworden om juist over te komen. De war for talent is er in zowat elke sector. Heel veel werkzoekenden gaan naar de bekende namen, al is dat voor hen niet per se de beste werkgever. Maar het klinkt vertrouwd in de oren. Het is een serieuze uitdaging om de juiste mens op de juiste plek te krijgen.”

Het is een serieuze uitdaging om de juiste mens op de juiste plek te krijgen

De meerwaarde van de juiste communicatie

“De uitdaging voor  Mensenkenners specifiek is dat bedrijven ons hun vertrouwen moeten schenken. Bedrijven denken vaak dat ze zoiets ook wel even intern kunnen oplossen door een teambuilding te organiseren en wat bedrijfswaarden toe te voegen. Maar het gaat verder dan dat. Met een doorgedreven cultuuronderzoek leer je jezelf als bedrijf nog beter kennen. En kan je van daaruit werken aan je bedrijfscommunity en jouw profilering als werkgever. Maar dat is vooral ook werken op lange termijn. Een echt community gevoel komt er niet na één dag.”

“Wat we bij Mensenkenners al hebben opgemerkt is dat heel wat bedrijven nog nooit echt over communicatie hebben nagedacht. Denk bijvoorbeeld aan familiebedrijven die pas de laatste jaren aan het groeien zijn. Plots verliezen ze mensen en ze weten niet waarom. In het kleinere bedrijf kwam je misschien rond met je basiscommunicatie. Maar dat blijft niet werken. Daarnaast denk ik dat we ook echt een bijdrage kunnen leveren aan bedrijven die in de gevarenzone zitten op de arbeidsmarkt. Ik heb het dan over bouwbedrijven en bedrijven met technische profielen. Het probleem is nergens urgenter dan daar. Doordat we heel specifiek werken, op maat van het bedrijf, geloof ik echt in onze meerwaarde. Wij hebben geen standaardoplossing die we bij iedereen toepassen maar kijken specifiek naar jou. Elk bedrijf is anders. Dus ze verdienen ook steeds een andere aanpak.”

Een empathisch zelfstandige

“Ik ga trouwens ook zelf als zelfstandige werken voor Mensenkenners. Dat was wel een grote stap als je ervoor altijd in loondienst hebt gewerkt. Toch heb ik er bewust voor gekozen, want als ik dat wou, kon ik ook bij Mensenkennersin loondienst. Maar ik kijk wel uit naar die zelfstandigheid. Dat Expliciet en Van Havermaet in mij vertrouwen en mij die zelfstandigheid willen geven, stelt me ook gerust. Er zit een rotsvast geloof achter dit project en het is niet zomaar een roekeloze beslissing. Het gevoel achter zelfstandig zijn is ook gewoon anders. Je doet echt waar je zelf in gelooft en bent nog nauwer betrokken bij je werk. En dat is wel wat ik echt wou doen.”

“Ik hou ervan dat ik voor mijn job veel met mensen bezig ben, dat heb ik altijd graag gedaan”, besluit Inge Drijkoningen. “Zowel op mijn werk als in mijn hobby’s. Mijn vrienden zeggen ook vaak dat ik een groot rechtvaardigheidsgevoel heb, dat ik degene van de groep ben met het beste  luisterende oor. Ik doe daar niks speciaals voor, hoor (lacht). Maar blijkbaar voelen mensen zich bij mij op hun gemak en dat past ook wel bij Mensenkenners. Veel bedrijven maken zich zorgen en de ene stelt zich al minder snel open op dan de andere. Ik hoop dat, door de persoon die ik ben, ik hen kan ontdooien. Zodat we erna met Mensenkenners kunnen tonen waartoe we in staat zijn.”

THEATRAAL VERRAAD IN 'T KWADRAAT

“In mijn vrije tijd speel ik toneel en dans ik tango. Dat is inspannend en ontspannend tegelijk, maar je krijgt er zoveel energie van. Ik vind het superleuk om op die manier buiten mezelf te treden en bijvoorbeeld eens de slechterik te spelen. Zo speelde ik eens een vrouw waar het publiek de hele voorstelling medelijden mee had. Maar op het einde bleek dat zij de manipulator van de hele situatie was geweest. Ik vind het geweldig dat mensen in het publiek erna nog wat boos naar je kijken. Of dat mensen die je kent, zeggen: “Alé nu Inge, dat had ik van u niet verwacht.” Gelukkig vonden ze het stuk wel goed en waren we erna nog vrienden (lacht).”

Inge Drijkoningen

40 jaar x Geboren in Bree x Woont samen met haar vriend in Hasselt x Community builder bij Mensenkenners

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.