Officieel kwaliteitslabel voor gendergelijkwaardigheid

Meer info

Officieel kwaliteitslabel

Chantal Vanaken en Herman Verwimp

Het Limburgse bouwbedrijf bij uitstek. Waar medewerkers echt centraal staan. Een team van Voordenkers dat liever het voortouw neemt dan volgt. Dat is Mathieu Gijbels. Chantal Vanaken, HR-manager, en Herman Verwimp, HR-directeur, bewaken sinds jaar en dag dat de mensen de meest waardevolle asset van het bedrijf blijven. “We werken hier al heel lang, net zoals de meeste mensen eigenlijk”, vertelt Chantal Vanaken. “Dat is een rode draad, de gemiddelde anciënniteit bedraagt twaalf jaar. Dus dan moet het hier toch best oké zijn, hé.”

Voordenkers en trekpaarden

Mathieu Gijbels nv zag vijftig jaar geleden het levenslicht. “Ondertussen tellen we zo’n driehonderd medewerkers die op kantoor, in de ateliers, en dagelijks op zo’n vijfendertig werven aanwezig zijn. Het zijn zij die het verschil maken voor de klant”, vertelt Chantal Vanaken. “Daarom zetten we zo sterk in op onze medewerkers en definieerden we zeven kerncompetenties waarover onze mensen in meer of mindere mate dienen te beschikken: technische kennis, klantgerichtheid, wendbaarheid, resultaatsgerichtheid, samenwerkingskracht, inspirerend leiderschap en een professionele nieuwsgierigheid. Mensen die hieraan voldoen, hebben alles om Voordenkers te worden.”

“Vergelijk het met een paard”, vult Herman Verwimp aan. “Eentje met oogkleppen op mag niet opzij kijken en mist zoveel. Onze medewerkers zien mogelijkheden en durven het heft in eigen handen nemen. In feite zijn het edele trekpaarden zonder oogkleppen op. En dat bedoel ik positief (lacht). Om Voordenkers te blijven aantrekken en te ondersteunen, rollen we bij Mathieu Gijbels trajecten uit voor het hele team. Nu zetten we bijvoorbeeld in op verbindende communicatie. Al onze medewerkers leren hun relaties optimaliseren, zowel intern als extern. De resultaten ervan zijn voelbaar tot bij de klanten. Die zeggen nu al vaak dat ze voor ons kiezen omwille van onze service en communicatie. Daar mogen we best trots op zijn.”

We zijn de grote broer van onze medewerkers en de maatschappij

Midlife update

Goede medewerkers zijn medewerkers die zich goed in hun vel voelen. Ook dat hebben ze bij Mathieu Gijbels begrepen. “In 2012 hadden we al een traject rond bewust omgaan met je lichaam. We zitten in de bouwsector, het is mee onze verantwoordelijkheid om hier preventief op in te zetten. Maar door de uitdagingen van de veranderende maatschappij zullen we dit jaar ook meer inzetten op het mentale”, vervolgt Chantal Vanaken. “We zorgen voor een rugzak aan hulplijnen en steken veel energie in een omgeving waarin onze werknemers zich goed voelen.”

“Mede daarom is het tijd voor een midlife update van onze kantoren”, pikt Herman Verwimp in op Chantal Vanaken. “We willen ervoor zorgen dat ons team optimaal kan functioneren in een omgeving die volledig op hen is afgestemd. We namen Deusjevoo, strategische interieurinrichters, onder de arm en deden een rondvraag bij alle collega’s. Met die informatie trekken we nu naar Motion to Balance en Better Minds @ Work, die ons gaan bijstaan om het kantoor van Mathieu Gijbels respectievelijk vanuit fysiek en mentaal oogpunt optimaal te herinrichten.”

Zware jongens met warme hartjes

“De missie van Mathie Gijbels luidt: wij nemen uw bouwzorgen over”, vertelt Chantal Vanaken. “Dat willen we ook uitdragen naar onze medewerkers. Veel medewerkers zijn hier al lang en hebben in die tijd veel leuke dingen meegemaakt, maar ook minder leuke zoals scheidingen of financiële problemen. We zijn niet het type bedrijf dat die problematiek vermijdt, maar we proberen die mensen net te helpen. Als een medewerker het moeilijk heeft, spelen we grote broer: ‘Kom, we helpen je terug op pad.’”

Ik heb nog maanden rondgereden met een koffer vol nestkastjes

“Dat doen we niet alleen voor onze medewerkers, maar ook voor de maatschappij. We zijn dankbaar voor wat er uit de maatschappij naar ons komt”, vindt Herman Verwimp. “Daarom mogen we ook wel eens grote broer spelen voor wie het moeilijk heeft in de maatschappij. Zo is Mathieu Gijbels vaste partner van een Hart voor Limburg, dat kansarme kinderen ondersteunt. We zetten ook jaarlijks een extra keisolidair project op poten om hen te steunen. De eerste keer mislukte dat, omdat we van onze mensen verwachtten dat ze op zaterdag naar hier kwamen om bij te klussen en het kantoor te verven. Geen goede zet, maar we leerden eruit.”

“Het jaar erna timmerden ook de zware jongens van de bouw nestkastjes in elkaar. Een groot succes, waardoor we uiteindelijk met meer dan duizend nestkastjes zaten (lacht).Ik heb toen nog maanden rondgereden met een koffer vol nestkastjes. Als ik daar nu aan terugdenk, aan dat engagement, dan krijg ik het weer warm. Het toont dat we een bedrijf zijn met een warm hart”, besluit Herman Verwimp. “En als dat wat minder aanwezig is, dan is het aan ons om die extra warmte terug te brengen.”

Download artikel
Deel dit artikel

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.